Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Micke78

Rådgivning om strömförbrukning!

Rekommendera Poster

Hej funderar på att köpa ett  eagle fishelite 642c igps!

ska köpa den från www.navils.se

frågan är om mitt 12 volts batteri kommer räcka eller om jag måste ha ett till för jag har inget som laddar det när jag kör drag! har en liten bensin motor brevid den stora 2-taktaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på hur stort batteri du har och hur många watt den är på vilket inte framgår på Eagle´ s hemsida. Om du jämför med min Lowrance HDS-5 så drar det max 0,7A med full bakgrundsbelysning vilket ger 0,7Ah om jag har den på i en timme. Har jag då ett 75Ah batteri kan jag i teorin ha den på i (75/0,7=107) 107 timmar. Nu är det inte i praktiken möjligt då spänningen förmodligen kommer vara fär låg för att orka driva den samt att batteriet måste vara i toppskick. Räkna på ca hälften av tiden så behöver du inte djup-urladda batteriet och då får du en mer realistisk beräkning.

Om du har elstart så kanske du skulle satsa på 1 startbatteri och ett förbrukningsbatteri med skiljerelä så behöver du inte vara orolig för att inte få igång motorn om batteriet mot förmodan skulle ta slut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för svaret!  ska kanske köra 5-6 tim som mest i sträck!  startar inte den stora motorn då så vet jag!

Hitta info nu om hur mycket den tar! 500-700mA tar det!

undrar över en sak till det är gps i den kan man se farten med den då?

lägger jag till några hundra lappar till får jag en eagle seacharter och då får jag med en fartsensor! är det onödigt när det är med gps?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden på farten du ser på GPS´ n och en logg är ju att GPS´ n visar Speed Over Ground (SOG) som är den farten du förflyttar dig i medans loggen visar Fart genom vatten som då även tar med eventuella strömmar. Åker du i 1 knop och du har 1 knops motström står du still och då visar GPS´ n 0 knop och loggen 1 knop.

Själv har jag båda men tvekar på om jag skulle kosta på en ny logg om den går sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...