Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
JohanWranker

Brandsläckare i motorutymmet?

Rekommendera Poster

När jag fixade sötvattenkylaren idag så gick brandsläckaren sönder (pga rost). Brandsläckaren var montered i en sittbrunnslucka med röret rakt in i motorutrymmet.

Min fråga, som glad amatör, är om man skall/bör ha en motorrumsbrandsläckare? Vad är det egentligen som brinner i en diselmotor? Är det vanligt att ha motorrumsbrandsläckare?

(Off Topic) Ideer på hur man kan använda en sönderrostad brandsläckare mottages tacksamt, med lite våld kan jag nog få den att funka...

MVH Johan Wranker, nybliven båtägare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt! Kostar inte mycket o är en billig försäkring. Det är inte bara motorn som kan börja brinna utan det är väldigt vanligt med elektriska bränder pga all fukt. Den sönderrostade passar bättre som blomkruka än som brandsläckare. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha en ny brandsläckare för att rädda liv om det brinner!

En liten detalj bara. Har en kontakt på ett försäkringsbolag ( känner honom privat, mycket gammal bekantskap så vi snackar inte bara försäkringar utan jag litar på att han säger saker som är vettiga ) och då fick jag lära mig att en pulversläckare är citat kanske inte det mest lämpade för motorum

Den släcker branden fint. Så långt ok.

Men sedan så riskar man att pulvret sugs in i motorn och då blir det tydligen skador? Har inte funderat så noga på detta men har ändå bestämt mig för att ha någon annan typ av släckare för att använda om det börjar brinna i motorrummet. Spelar ju liten roll om det är fara för livet... men om jag måste ha en ny motor för att jag tömt en pulverbrandsläckare för 200:- rakt in i motorrummet via ett litet hål?

Inte bra... Enda kinket är att andra typer av släckare är betydligt dyrare. Försbolag har fåtal fall av detta problem men han ansåg att blir det fler så kan försäkringsbolag KANSKE omvärdera sin policy att ersätta allt vid en brand. Han gav mig en tankeställare faktiskt. Pulver kanske inte är optimalt här?

Någon som kan mer om bränder och så kanske kan utveckla resonemanget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pulversläckarens pulver är en typ av salt. Om det sugs in i motorn blir det nödvändigt att byta ut motorn helt. Sanering efter användande av pulversläckare på andra platser är också mycket kostsamt. Jag har en räddningsfilt i båten att använda i första hand för att kväva eventuella bränder (billig och förstör inget). Om inte den funkar har jag en liten pulversläckare (som är effektiv för sin vikt - en motsvarande skumsläckare skulle behöva vara flera gånger större...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska varken använda pulver eller skum, det absolut bästa är antingen kolsyresläckare eller en halonsläckare. Ingen av dessa lämnar rester efter sig när branden är släckt. Eftersom motorummet är slutet så funkar dessa släckare bäst då de äter syret och skadar ej motor eller övriga inventarier.

 

 

Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en brandsläckare Sea Fire som är gjord för motorrum,är tydligen någon gas som släcker.Även om man får brand så släcker man, vädrar ut, o kan starta igen om motor-motorerna inte har brunnit. Smutsar tydligen inte ner. Tyvär så är den ganska dyr, till mitt motorrum verkar priset hamna på ca 8-9000kr, men det är det är det ju värt den dagen det brinner o man kan fortsätta att köra utan att bli i sjönöd.Om det är så bra som tillverkaren säger så är det synd att inte försäkringsbolagen kan subventionera en sådan sak eller minska premierna, det borde vara i deras intresse. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresant läsning! Ska höra med mitt försäkringsbolag om det går att göra något om man instalerar ett automat släcksystem.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en fast monterad 5 kg kolsyresläckare till motorn. Vill inte använda pulver i motorutrymmet. F.ö. 6 kg pulver och 2 st. 2 kg samt brandfilt. Har släckt en båtbrand med pulver. Trots ordentlig sanering fanns det pulver kvar i många år efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...