Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
forum

kort riggad motor på lång riggad båt ??

Rekommendera Poster

Hej är det möjligt att köra med en kort riggad motor på en lång riggad båt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer.. propellern kommer att tappa fästet i vattnet i högre farter då den hamnar för långt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

ja vi pratar typ 4-5 knop har en 4hk 4takt yamha och en sandström 4,95 och kommer att lägga utt nät med den. skulle tro att den inte gör så mycket mera än så 4-5 knop men har aldrig kollat och inte heller provat med yamahan på. tänkte kolla först om det ens var möjligt och det verkar det vara trevligt nog. hur många knop tror ni att den skulle gå i ??

Tack för svaren i alla fall.



Senast ändrad av forum | 10 augusti 2010 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en aning om hur snabbt det kan gå, men funderade på ett eventuellt problem..

I och med att propellern kommer vara ovanför skrovbotten, i alla fall till största del så kommer den inte få fritt vatten och släppa. Om du då vinklar ut den från aktern för att den ska kunna på mer vatten att jobba i, så kommer fören att resa sig.. speciellt om du är själv och sitter i aktern.
Detta gör att det blir sämre sikt framåt och motorn drar mer bränsle.. då båten plogar sig genom vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl åxå om den kyler om intaget kommer för högt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Att fören reser sig ser jag inte som ett problem då min förra båt reste sig av bara ***** så man knappt såg något framåt. Annars har jag en gammal cressent luftkyld som jag kan köra med så länge så får jag försöka fixa mig något nytt till våren.

Det här med att förren reser sig våran granne har köpt en sandström 4,60 basic men har inte hittat någon motor han frågade mig om man kunde ha en 25 hk på båten eller om fören reser sig för mycket pga av tyngre motor båten är klassad till max 20hk såg jag. någon som är duktig på det eller som kan något om sånt ??

 

Tackar för svaren återigen.



Senast ändrad av forum | 11 augusti 2010 | 08:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...