Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
zewe

hand VHF med externt antenn uttag?

Rekommendera Poster

jag håller på att leta efter en handburen vhf med extra externt antennuttag men hittar inte nån, kan det finnas nån som har sett en sådan och kan peka mig åt rätt håll?

/per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag använder en Icom med adepterkontakt där antennen normalt sitter iskruvad. Är nog så på de flesta fabrikat skulle jag tro. Har inte sett någon med separat antennuttag iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min svinbilliga Nexus 1000 har uttag för extern antenn och det är sannolikt samma som säljs på Biltema. Kvalitén i övrigt vet jag inte om ajg kan rekommendera, räckvidden är under all kritik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aaah bra ide skruva bort antenn och en adapter.

kikade också på Nexus 1000 men ½w utefekt är kanske lite klent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehhh... jag jobbar inte på Nexus men har köpt en sådan VHF.

Den har hängt med och slängts med rätt rejält i sommar, regnat på den ordentligt...
Så för 495:- så anser jag det vara excellent kvalitet!

Räckvidd. Tja, Nackamasten har citat lite svårt att höra allt med lågeffekt från Fåfängan, högeffekt så gick det bra. Oxelösunds hamn med lågeffekt var bra högbarhet. Detta är mycket bra räckvidder, eller?

Den är för övrigt omkopplingsbar från lågeffekt ( 1/2W ) till högeffekt ( 2W ) men saknar ett 5W läge som många andra bärbara har... dock så tar den vanliga batterier vilket fåtal andra bärbara VHF använder.

Och gör som jag, köp en nödantenn. Den går att koppla in, upp med antenn i masten och räckvidd ökar!
En riktigt bra produkt för det priset! ( Ouppss, surfade på Erlandssons, de tar nu 595:- istället... jaha?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...