Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
janandersson

Merc 3.0 - får inte bensin?

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med min hittills trogna arbetshäst Mercruiser 3.0 årsmodell 1998.

Efter start och viss varmkörning visade det sig att den inte orkade driva propellern mer än på tomgång. Vid gas började motorn bluddra. Jag provade då att hälla i K-sprit i bensinen men det blev snarare värre - motorn startar om man (som vanligt) pumpar ett par tre gånger med gashandtaget och ger 1/3 gas, men dör sedan omedelbart. Om man fortsätter att pumpa friskt med gashandaget kan man hålla den vid liv men så fort man slutar stannar motorn.

I samband med detta bytte jag bränslefilter - det filter som sitter i en kopp under bränslepumpen. Det hade nog aldrig bytts... Mycket skräp i bensinen i koppen.

Jag har även provat med CRC Carburettor Cleaner, vilket inte hjälpte. (Men det gick att köra motorn på sprayen - undrar vad den innehåller?)

Jag har googlat lite på detta och det finns visst ett filter till som sitter i själva anslutningen av bränsleröret till förgasaren. Men risken finns tydligen att man bryter av röret när man lossar det från förgasaren. Är det ändå rekommenderat att byta det? Tips på hur man bäst gör? Köper man nytt sådant filter eller rengör det existerande?

Det finns för övrigt inget filter/vattenavskiljare.

Vad tror ni? Är det ytterligare ett igensatt filter som är problemet eller är bensinpumpen kass? Vad gör man i så fall?

Eller någonting helt annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej till: Det sitter ett spjäll i toppen av förgasaren. Är det choken? Spjället rör sig inte vid start av motorn. Jag förstår att motorn borde bli svårare att starta om chokspjället alltid är öppet, men väl knappast dö så fort man inte pumpar med gashandtaget?

Om någon har en länk till en beskrivning av en Merc Carb two-barrel (vilket jag tror är vad jag har) så mottages den tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det vore filtren som var igensatta, skulle nog motorn gå en liten stund, tills flottörhuset är tomt. Du kan hålla liv i motorn med accelerationspumpen. Detta tyder, enligt min åsikt, att det är munstycken i förgasaren som är igensatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

Spjället i toppen av förgasaren är chokespjället och det skall vara stängt vid start av kall motor.

Bränsle pumpen kan du kolla om du lossar röret som gå ut från pumpen och håller det över en dunk Kommer det med en stråle så räcker det till.

Tror att du får lossa filtret i förgasaren och blåsa rent det med tryckluft för det är ett metallfilter.Har nog sprängskisser på den förgasaren är nog likadan som jag har på mina OMC motorer.

Mvh Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åhå. Så jag lär få plocka bort förgasaren och lämna in den för service. Kan förstås spraya ner hela flaskan CRC innan det och hoppas på ett mirakel?

Vad kostar en förgasarrenovering? Tips på bra renoverare i Stockholmstrakten? Att jag själv plockar sönder den är inte rimligt - får nog knappast ihop den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en ickefungerande choke borde väl inte ge de symptom som jag har? Har för mig att jag läst att choken inte är så viktig på en båtmotor. Man låter bara motorn bli varm på förhöjt varvtal.

Tack annars för felsökningstipset - skall prova det. Och samtidigt rensa filtret i förgasaren.

Sprängskisser på den här förgasaren (Merc Carb tvåports, till fyrcylindrig 3.0 l Mercruiser) mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste en tänkvärd kommentar på ett annat forum: Om det är stopp i frammatningen av bensin i förgasaren, hjälper det inte att spraya ner förgasarrengöring i den. Sprayen tar inte samma väg som bensinen. Alltså kommer inte sprayen åt att rengöra där problemet antagligen sitter.

Och inte heller hjälper det att hälla förgasarrengöring i tanken. Av samma orsak.

Alltså återstår bara att plocka isär förgasaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar anlita Carbguy i Örby. Förgasaren är som ny när man får tillbaks den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...