Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
maxxan

Elverk & Batterier

Rekommendera Poster

Detta brukar vara ett bra forum att få lite info om el m.m. Jag har inget problem, bara nyfiken på hur det fungerar.

Jag har 550 ah i förbrukningsbatterier samt ett elverk på 3.5 kw. Jag brukar ladda då batteriererna under belastning av kyl mm ligger på ca 12.2 (obelastat ca 12.4) Via min batteriövervakare ser jag att man pumpar in ganska mycket i början men när batterierna börjar bli fulla så pumpar det inte in lika mycket alls. Hur fungerar det? är det oekonomiskt att fylla batterierna till 100%. Går det snabbare att fylla från 50% till 75% två ggr? Hoppas någon förstår min frågeställning?

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... förstår inte vad du frågar om. För det här är ganska komplext alltså...

OM du tex vill minimera din tid för att ladda ( pga att elverket bullrar tex ) så kan det vara ekonomiskt att bara höja från 50 till 75%.

Men om du vill undvika ekonomiskt katastrof genom att du dragit ur för mycket ur batterierna så...?

Jag antar att du inte har vanliga vätske batterier. För de tål normalt inte att dra ut ens till 50% och skulle nog må väldigt bra att bli fulladdade igen, annars tappar de mer och mer kapacitet.

Har du investerat i GEL batterier så klara de mer än 50% urladdning men kan vara känsliga för överladdning... dvs laddar du länge och du anser de vara laddade till 100% då kan du ha laddat sönder dem.

Hehe... då förstår du att utan att veta mer om din båt och vad du är ute efter att optimera så kan man nog inte svara på frågan? Har du en lös laddare utan laddningsregulator eller en fast installation? Hur laddas batterierna annars, har du laddström? Hur ofta drar du ur till 12,4 V... osv osv.

 



Senast ändrad av Funkis | 09 augusti 2010 | 20:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deepcykel batterier så det ska inte vara några problem att gå ner under 50%, brukar dock inte göra det. har laddningsregulator, ligger normalt på landström men några gånger per säsong ligger jag till i naturhamn en längre tid och behöver då ladda med elverket. Allt är i fast installation. Enligt Skyllermarks så är 12.2 under belastning 50% av batterikapaciteten och jag tycker mig ha läst att det bästa för batterierna är att inte laddas under 50%. Nu har jag inte gjort några mätningar men jag uppfattar det som om att ladda batterierna från 50% till 75% går oerhört mycket snabbare än från 75%-100%. Menar du att batterierna blir dåliga om dom inte alltid laddas fullt?



Senast ändrad av maxxan | 09 augusti 2010 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... är ingen expert på batterier, till och med experter vill nog såga sönder batterierna för att kunna ha en väl genomtänkt åsikt... har dock försökt läsa in mig på ämnet...

OM det inte på dina batterier står GEL eller AGM så är det antagligen vätskebatterier. Riktiga djupcykel batterier är dyra, kallas ibland TRACTION eller Golf. Är då oftast också bara 2V eller 6V. Nog inte dina?

Och att veta om dina batterier verkligen klarar djupa urladdningar, dvs har speciella plattor och material för det... är en svår fråga. Det var dyrare än vanliga batterier antar jag? Men de är nog av vätsketyp... Är de förseglade eller kan du kolla och fylla på vatten? OM inte så är det kinkigare...

Just vätskebatterier mår som sagt inte bra i längden att laddas ur under 50%. OM du anser att 50% är just 12,2 eller 12.4 eller något annat värde så har du säkert rätt. Hade jag sagt 12,6 eller 12,2 så har jag säkert rätt också.... menar bara att det faktiskt inte går att sätta likhetstecken mellan volt och procent. En sk amperemätare säger nog inte hela sanningen heller, detta är svårt att mäta helt enkelt.

Dessutom säger det inget om energiinnehåll. Har haft själv ett exempel på startbatteri som inte orkade dra runt en ganska liten startmotor. Den visade 12,74 men var kass, ingen effekt och orkade inget...

Som svar på din sista fråga. Ja. Dvs drar du ur och sedan aldrig laddar upp till 100% så tappar batterier kapacitet, olika mycket beroende på konstruktion. MEN det innebär inte att du varje gång måste ladda upp till 100%. Har du landström så räcker nog det, då laddas de korrekt då istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara expert skulle jag vilja säga att det är mest ekonomiskt att bara ladda från 50-75% om man då och då laddar dem fulla till 100%. Jag kan inte förklara varför men har liksom känslan av det (flummigt va? nåja lite kunskap ligger trots allt bakom men det finns ganska många som säger sig vara experter på el som säger emot varandra så jag ligger lågt här)

Men ofta reglerar ju elverken sig själva efter belastningen (=hur mycket ström som batterierna kan ta emot), dvs om de är halvfulla jobbar elverket hårdare än om de nästan är fulla. Så ovanstående teori kanske inte är helt självklar ändå. För att veta mer behöver man veta vad elverket defacto drar vid olika laddsituationer.

Men fortare lär det gå att ladda två gånger från 50-75% jämfört med att ladda en gång från 50-100%.

Vad gäller hur laddade de är vid olika spänning under belastning - där passar jag helt Tyst

 

Edit: Funkis skrev nästan samma sak som jag nästan samtidigt. Kul!



Senast ändrad av ChristerN | 09 augusti 2010 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märket heter Traction och är vätskebatterier på 190 AH st, dom ska klara djupare urladdningar. Kostnad, 3900 st. Har ingen aning om det är dyrt eller inte. Båten ligger på landström hela tiden i hamn och normalt ligger jag inte still någon längre period, och oftas då med landström så mina batterier att i praktiken konstant fulladdade. Likaså har jag två KAD43 som laddar bra :) Således har jag inget problem utan mest nyfiken på hur laddningskurvan ser ut då jag kör generatorn. Då jag ser hur många AH som försvunnit ut från batteriet på batteriövervakaren så kan jag även se då den räknar tillbaka. Jag tycker mig då förstå att det tar, nu gör jag en kraftfullt överslag utan någon större beräkningsgrund, en timma att ladda från 50% - 85% och ytterligare en timma från 85% till 100%. Kan det vara så?

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i ditt antagande. Ett helt eller nästan helt urladdat batteri laddas först med konstant ström, begränsat av generatorns/laddarens kapacitet, därefter under konstant spänning ca 14,4 V. Strömmen kommer under denna laddningsfas att sjunka i takt med att batteriet blir mer och mer fullladdat. En mer avancerad laddare övergår sedan till underhållsladdning vid ca 13,8 V. I detta skede är strömmen mycket låg. Om du förbrukar ström så kommer att laddningen återgå till fasen med konstant spänning 14,4 V eller om belastningen är konstant, aldrig gå in i fasen med underhållsladdning.

Laddningen som tillförs batteriet ges av strömmen x tiden. Denna är högst under fasen med konstant ström, minskar med tiden under konstant spänning och mycket låg under underhållsladdningsfasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...