Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
fred_e

Bränd solenoid yanmar?

Rekommendera Poster

Min startmotor fastnade i infällt läge i ett par minuter för ett tag sen. Det rök och blev rätt varmt om solenoiden innan jag fick ut den. Nu har jag dock demonterat startmotorn och haft isär solenoiden och gjort rent (det var en del bränt inne ikontaktytorna). Sen provkörde jag hemma och startmotorn snurrar ocxh solenoiden klickar till när den får ström. Kanon tänkte jag nu funkar den igen MEN när jag monterar tillbaka den och slår till startbrytaren så går säkringen som sitter vid startnyckeln direkt (25A). Måste vara nån kortslutning inne i solenoiden eller? Nån som har några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara lagret i yterkant som skurit. Nu vet jag inte exakt hur starten ser ut, men på en vanlig bilstart finns det ett lager i yterkant. Du kan ju även kolla att bendixdrevet är ok, dvs den del av kuggarna som kasta ut framåt i samband med att starten aktiveras.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollera också att kuggkransen på svänghjulet inte blivit skadat. Det kan få att startmotorn kilar fast sig.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla svänghjulets kuggkrans men jag tror inte attdet hände nåt med det. Solenoiden har varit lite svajig i ett par åt (klickat vid start osv) så jag tror det var den som fastnade och gjorde så att det kuggade i. Men nu verkar det som sagt som det blir nåt överlsag mellan startströmmen (stark ström) och solenoid strömmen (svag ström) efrtersom säkringen går dirfekt på solenoidströmmen. Kankse är nåt inuti spolen som smält sönder och som man inte ser vid demontering? Mina likströmskunskaper är rätt rudimnentära så det blir lätt lite trial & error när jag håller på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fick inte ordning på solenoiden så det blev en ny startmotor. Det funkade klockrent så nu är problemetr löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...