Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
kaonda2

Skadat motorn?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag gjorde en riktig tavla i helgen. Fyllde på lite olja innan avfärd och glömde sätta på oljepåfyllningslocket. Efter 6 timmars färd stannade vi och kände en ovanlig lukt varvid jag öppnade motor rummet och såg att locket inte var påskruvat. Motorn var blöt av olja och när jag kollade oljestickan så verkade som oljan stänkt ur via oljepåfyllningen.

Frågan är, borde inte oljetryckslampan ha tänts på grund av uteblivet oljetryck?

Eftersom vi befann oss på öde ö så hällde jag i en liter olja så det såg bra ut på stickan och vi tuffade hem i ca 3 timmar och då upplevde jag som om det kom mera avgaser en vanligt. Kan motorn som är en VPMD3B tagit skada?

/Kenneth 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det verkar osanolikt att motorn skadats. Avgaserna somdu upplever kan vara rykande olja från den nersölade motorn. Det finns risk att du fått olja i luftfiltret som kan påverka avgasmängden. Tvätta motorn med avfettning och byt luftfilter och ev filtret till vevhusventilatonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Enig med Zinderella ! Och om Du aldrig såg lampan för oljetryck tändas så beror nog det på att oljenivån aldrig blev så lågt att motorn tappade oljetrycket.. Det skall till rätt lite olja innan trycket försvinner och oftast så börjar lampan blinka oregelbundet p ga av att oljepumpen klarar att suga i sig olja i omgångar på sluttampen.

Att det ryker mer är ju knappast så märkligt med alla den oljan överallt inkl i insuget... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga..

Har gjort det där själv, fast på en bil.. den tog ingen skada av det i alla fall.
Rykte gjorde det, men det var oljan som rann ner på grenrör osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla har vi klantat oss nån gång, det är de lärdomarna som sätter sig bäst.

Min mest minnesvärda grej var när jag tömde hela dieseltanken ner i kölsvinet. Jag gjorde lite tillsyn och kollade om det fanns vatten i soppafiltret: öppnade bottenvredet och lossade på toppskruven så att det rann fram lite i öskaret.

På vägen hem började det pötsligt komma märkliga ljud från motorn, krrrrrr en sekund, en stund senare samma ljud igen. Jag stannade och lyfte på motorluckan. Motorn står till fotknölarna i diesel. Jag hade glömt dra till luftskruven överst på filterhållaren, så pumpen hade glatt pumpat ur nästan hela tanken. Ljudet uppstod när det började stänka upp på svänghjulet med följden att kilremmen till generatorn slirade till i korta stötar.

Jag räddade all diesel från att hamna i vattnet, men fick rejält med spilldiesel över. Den har nu försörjt mina forogenlampor för utomhusbruk i några år. Tills jag i höstas hade inbrott i förrådet på sommarstället. Det enda de stal var de återstående litrarna med förorenad diesel. Grattis pojkar, hoppas ni hade nåt värdefullt att hälla den i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...