Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Sliparn

Mörkare nyans

Rekommendera Poster

HEJ.Håller på att olja in min båt med rå linolja jag har strykit på ett lager hittils. Men skulle gärna vilja ha lite mörkare nyans. Eller blir den mörkare när man dränker in den mer med linolja. Kan man ha i lite tjära i linoljan ?Båten är byggd i furu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mörknar nog lite ja, men det är marginellt.

Betsning är nog ett alternativ, även om jag inte skulle göra de med en furubåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag vet hur jag ska göra. Kommer lägga på linolja tjära terpentin alltså roslagsmahogny ovan vattenlinjen och någon bottenfärg under. Vill ha lite mörkare nyans för det är fläckar med blåträ och diverse fläckar på borden. Ska jag ha bort dom kommer jag att slipa sönder båten. Har använt väteperoxid som blekmedel det blev bättre men inte bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rå linolja, fintjära och balsamterpentin använder jag till min Jôlle,  Fura på ekspant, innan jag lackar fura(nyttjar själv jotuns benarolja) stryker jag gärna ett varv med nämnda blandning, får då en varm och fin färg..

Jag nyttjar även samma blandning för det årliga underhållet av skrovets insida. Istället för blymönjan som numera är förbjuden använder jag järnmönja som jag blandar Zinkvitt i(finns att få i de butiker konstnärer köper färg).

Ha´ t pent S

post-6806-1394236473,1543_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man lacka ovanpå rå linolja fintjära och balsamterpentin ..Var det så du menade.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det går utmärkt fint att lacka ovanpå detta. Själv blandar jag min smörja av tre lika delar, samt ev en sexa T-sprit för att lösa tjäran lite...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blandade ordning roslagsmahogny och strök på några bord. Blev kanon bra, är helnöjd. Precis som jag ville ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör vara lite försiktig med att lacka på roslagsmahogny, eftersom tjära är lite lömskt att lägga en färg eller lack på, men uppenbarligen har det fungerat! Men, jag undrar varför man lackar på roslagsmahognyn - det är ju en färdig behandling trodde jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roslagsmahoghny är ett ett uttryck som används på Sveriges baksida, och använder man Alkyd/oljebaserad lack så behöver man inte överhuvudtaget vara bekymrad för att lacka trä behandlat med nämnda smörja...

Tjärans betydelse i denna blandning är att  den får den råa linoljan att härda, så den kan visserligen betraktas som en färdig behandling men dår man en träyta som med tiden kommmer att mörkna för att bli helt svart...

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...