Eirisch 1 Postad 9 Augusti , 2010 Hej Jag gjorde en notering i somras när vi kryssade i farleden söder om Fjällbacka. Ganska snabbt märkte vi att det INTE var uppskattat, så vi fick köra mer passivt än vad väjningsreglerna egentligen kräver. Ett flertal båtsägare blev provocerade av vår framfart och vägrade att köra akter om oss trots gott om plats. Några norrmän i en bavaria för motor fick lägga i backen för att inte köra in i sidan på oss. De hade vinden i rumpan men inga segel uppe. Nåja, det var mitt i högsäsongen och jag kan förstå dem till viss del så jag släppte frustrationen och lät det vara. Vi for fram med 7 meter segelbåt ska tilläggas. MEN, när vi några dagar senare kom ner till Öckerös-skärgård märkte vi en större acceptans för kryssandet. Och i stort sett alla södergående båtar kryssade under liknande förutsättningar som i norr. Men här väjde alla villigt och glatt och inga incidenter uppstod. Oavsett rätt eller fel inser jag att jag ska passa mig för semester-motorvägarna. Men vad är skillnaden på norr och söder? Jag spekulerar kring att i söder var fler Göteborgare i sina hemmavatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 9 Augusti , 2010 Jag tror att oacceptansen för kryssandet ligger i den högre belastningen som utgörs till mesta dels av norrmän som irriterar i norra bohuslän. Själv försöker jag hålla mig utanför den direkta kustlinjen och bara gå innanför när jag söker hamn, och då seglar jag helst inte mellan öarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 9 Augusti , 2010 Nja, kanske bara hälften av bråkmakarna var norrmän, vilket nog stämmer väl överens med andelen norrmän totalt, så i detta fall vill jag inte skylla på dem. Alla typer strulade den dagen. Norrmän i segelbåtar, svenskar i snipor och sydväst och blandade festglada charterfyrtiofotare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 9 Augusti , 2010 Är inte farleden betydligt trängre runt Fjällbacka än Öckerö? Och framförallt mer trafikerad? Senast ändrad av Gaidin | 09 augusti 2010 | 13:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad 9 Augusti , 2010 Om man inte har vana från kappsegling så kanske man tycker att det är svårt att förutse vad kryssande segelbåtar tänker göra. Då kan det bli lite jobbigt att ta sig fram, kanske... Segelbåtar som inte har segel uppe trots medvind hör nog till den kategorin. Hur som helst så är det väjningsreglerna som gäller och sura miner har inget på sjön att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 10 Augusti , 2010 Hej! Är faleden trång tycker jag inte man skall kryssa där alls. Det blir trotts allt en högra belastning på trafiken om båtar kryssar från kant till kant, dvs åker in i mötande båtars vatten. Sök dig då utanför farleden. Finns det mer plats kan man gott kryssa tycker jag. Gjorde det själv i somras, men anpassade slagen efter övriga trafiken. Kom det båtar och mötte mig lät jag dom passera innan jag slog. Inga sura miner alls fick jag. Det kan vara lite kinkigare med båtar som kommer bakifrån, men det inträffar inte bara i trång farled. En gång på öppet vatten fick en större segelbåt för motor lägga i backen för att han ville prompt gå för om mig. Det hade varit bättre om han sett mig långt innan och vikit av akter om min båt i god tid. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 Augusti , 2010 Förutom att det kan vara svårt för de som inte seglar och inte vet om seglingensvillkor att förutse när en segelbåt kommer att slå så är det också svårt att förutse hastigheten. Detta även för den som framför båten då vinden i farleder med öar på siforna har turbulenta vindar. Man kan helt plötsligt få en väldig fart som gör att båtar som lagt sig på en kurs för att gå framför helt plötsligt ligger på kollisionskurs. Bäst är att gå bakom kryssande båtar om man ska väja enligt reglerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 10 Augusti , 2010 Du har säkert rätt, det var nog fler Göteborgare i söder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser