Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
freed

Maxifrågor

Rekommendera Poster

Båtletandet fortsätter,

Jag har varit runt och tittat på den del båtar nu men hur jag än vrider och vänder på det så kanske jag ska ha en Maxi till att börja med ändå. Det finns en del till vettiga priser nu, även om vissa fortfarande känns väldigt överprisade. Två frågor:

Hur stor skillnad är där egentligen på Maxi 77 och Maxi 68? 77 har masthead men det har inte 68:an? Några andra väsentliga skillnader, förutom storleken.?

En bubblare som kommit up är en Maxi Racer. Har bara sett den på bild än så länge, men funderar på att åka och titta på en. Ett högre lystal är ju inte fel.

Funkar Racern som nybörjarbåt?
Hur är komforten för familjen i jämförelse med Maxi 77? Med kapell etc så kanske den kan bli rätt familjevänlig ändå? Går den att segla själv?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

77:an och 68:an är rätt lika. Det ser du. Racern däremot togs fram som alternativ till Albin Express. Den är mycket mer kappseglingsinriktad, dvs vekare och lutar mer i samma vind jämfört med en 77:a...

Den är självklart roligare att segla men ... kan vara mer skrämmande för en familj om den känns vekare?
Roligare men klart vekare... den ekvationen måste du reda ut innan köpet.

Alla båtar går att segla själv... själva seglingen är lättare än att hantera tilläggning och sådant...
Men alla de här tre är ganska lätta, dvs man kan hålla mot vinden med handkraft i normala vindar.
Ankare är inte för tungt... osv osv.  Man behöver inte vara två utom möjigen vid revning, du kan behöva dra ner revlinor till sittbrunnen om du ska segla själv och ska vara ute när det är risk för ökande vind.

En synpunkt bara. Ekonomi - när du säljer för att ev byta båt, byta upp dig i en framtid. Det finns många 77:or och fåtal 68:or samt ett mycker begränsat antal Racer ( som då blir dyrare just därför? )
Jag gissar att 77:an är lättare att sälja, nybörjare resonerar just så här och köper säkra kort...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sambo köpte en Maxi 68 som vår första segelbåt och har haft många fina timmar i den. Anledningen till att det blev en Maxi 68 är bla att det är en stor liten båt med mycket plats i båten, lättseglad och säker samt att den var inom våra ekonomiska ramar. Våran Molly var rikligt utrustad med solpanel, plotter, jolle med motor, ny utombordare, ombyggd mycket välskött inredning, ny sprayhood, bomkapell och mycket mer. Har segelnummer 1175 och är en av de sista båtarna i Maxi68-serien och har fått de tidigare modellernas barnsjukdomar fixade( bla riggen och en för djup sittbrunn).

Båten i sig seglar riktigt bra för sin klass och vi har varit 7 vuxna och en hund som mest på henne, vilket gick bra. Stora utrymmen och hyfsad styvmöjligheter.

Efter att ha seglat en hel del så har vi upptäckt lite saker vi saknar: inombordare - bättre styrförmåga och inte så meckigt i trånga utrymmen, toalett - hade portapotti men en riktig toalett om man verkligen vill ligga ute, kylmöjlighet - skaffa en solpanel och en kompressorkylbox, rullförsegel - inte nödvändigt men jäkligt bekvämt.

Maxi 77 är något större överallt men inte speciellt olik 68:an. Finns modeller med inombordare och riktig toalett. Och den seglar något bättre. Vi tittade också på 77:or när vi köpte 68:an och en av de små detaljer som gjorde att det vägde över till 68:ans fördel var att det är en riktig sprayhood på denna. Sen hittade vi ju vår pärla Molly:)

Vad ni skall ha för båt beror mest på er segelvana, antal och ekonomiska förutsättningar samt vad ni vill få ut av den. Vad vill ni?

Besvara gärna ovanstående så kan jag komma med lite tips, har ju ganska nyligen gått igenom samma resa som er. Kikar dessutom på större båt för tillfället så jag har väl hyfsad koll på pris-/storleksnivån över m68/77.



Senast ändrad av Jone | 10 augusti 2010 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Maxi Racer:n är inte mycket till familjebåt då den saknar en sittbrunn värd namnet. Du sitter i princip på däcket utan ryggstöd alls. Med barn ombord måste du ha mantågsnät för att inte barnen ska trilla överbord. Under däck är den mycket låg. Ett annat tips på bra båt är annars Albin Express, där finns det alltid bra begagnade segel att finna då det är en mycket utbredd entypsklass så byter många Expresseglare segel ofta. Den seglar mycket bra med ett högt lystal för sin storlek.

Eller Dominant 78 som jag tipsade dig om i en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast angående det där med bättre styrförmåga med inombordare; med en utombordare kan du verkligen svänga runt på den berömda femöringen, om du skall göra detsamma med inombordare krävs fenköl, bogpropeller och kanske även en thruster.

Med en Maxi77 eller 68 är det nära till utombordaren och därför enkelt att använda även utombordarens svängbarhet vid manövrer.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla vettiga svar. Det ska erkännas att jag fortfarande är rätt förvirrad. Jag måste sätta ner foten och verkligen bestämma mig för vad vi vill ha. Det finns uppenbarligen för mycket att välja på.

Min mångåriga bakgrund som vindsurfare och delvis jolleseglare skapar ett sug efter fart och tuff segling MEN som familjefar med sjöovan fru och små barn inser jag att det antagligen är en styv familjebåt vi ska ha. Det verkar tyvärr inte som att man kan få båda, speciellt inte med tanke på dom pengar vi tänkt lägga, ca 50-150k.....med tanke på de krav som kommit till så blir det troligtvis det övre spannet...varför är det alltid så.....:)

Jag måste oxå bestämma om vi vill dagsegla/cruisa med en mindre båt, och blanda upp någon natt i båten med trevliga hamnhotell/campingar. Eller om vi ska bo i båten flera dagar i sträck. Det viktiga med den första båten är att vi trivs, tycker det är kul att vara på havet etc. Sen kan vi uppgradera när vi längre fram vet vad vi verkligen vill ha.

Hade i princip bestämt mig för en Maxi77. Känns helt rätt med tanke på mina begränsade seglingskunskaperna och prislappen men den stora genuan och oftast urseglade segel på de båtar som är till salu talar emot båten.

Krav som är tydliga för mig:

* Bor i sydvästra sverige och tydligen är det oftast Danmark som gäller. Det betyder några timmars havsegling för att nå danska sidan och skärgården.  Båten måste fixa öppet hav, Öresund och Östersjön.

* Båten måste kännas säker för familjen. Inte nödvändigtvis stor men styv.

* Har stirrat mig lite blind på lystalen, men så mycket jag förstått så räknar man skillnaden i procent. En båt med lystal på 1,3 är alltså endast 3% snabbare än en båt med lystal 1,0? Stämmer detta så är ju lystalet ganska ointressant för mig, om jag nu inte ska segla väldigt långa sträckor (vilket inte barnen orkar) alternativt att det skiljer typ 10% på talet (då blir det viktigt igen). Dock tror jag inte att jag hittar så snabba båtar i min priskategori så att lystalet kommer att göra väsentliga skillnader. Rätta mig gärna om jag har fel!!?

* Vill helst undvika masthead rigg och då går många billigare båtar tyvärr bort. Beslutet främst baserat på det jag läst i dessa trådar. Det ska vara enkelt att segla om man är nybörjare och den ena av oss är upptagen med att se till att barnen trivs och inte faller över bord...

* Utombordare är ok. Inser att jag kommer att ångra mig men ur ett ekonomiskt perspektiv känns det mer rätt med tanke på att de båtar vi tittar på är ganska gamla. Utombordaren kan jag i värsta fall byta ut om den skulle säcka ihop.

* 68:an känns spännade. Enligt sailguide har den icke masthead rigg? Är liten och billig men är den tillräckligt stor för två vuxna och två barn

* Maxi Racer går då bort, vi måste ha en vettig sittbrunn.

* Albin Express låter ju riktigt kul. Men är den barnvänligare än Maxi Racer? Är sittbrunnen bättre? Möjligheten att hitta bättre begagnade segel etc är lockande.

* Dominant, ja tack, verkar kanon men det finns så få till salu!

* Albin Accent och 78 känns just nu väldigt intressanta

* Johnson 26 verkar vara en riktigt fin familjebåt. Kanske helrätt för familjen egentligen men minns inte nu om den har masthead och är det verkligen en sån båt vi vill ha???

* Ohlson 22........tydligen en bra seglare och väldigt prisvärd. Kanske räcker den storleken för oss till att börja med. Köra daycruises och istället ta in på hamnhotellet och äta på krogen

Ja, som ni märker........båt ska det bli, senast till hösten, taggad som tusan nu.... men suck, det är verkligen inte lätt att välja. Hur har ni andra resonerat när ni köpt båt!!



Senast ändrad av freed | 11 augusti 2010 | 14:09



Senast ändrad av freed | 11 augusti 2010 | 14:13



Senast ändrad av freed | 11 augusti 2010 | 14:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så hyr ni, t ex en Maxi77 nånstans nära hemma eller nån annanstans. Börja med weekend. Sedan kan ni ju fylla på med andra båtar, t ex Accenten, Sunwind27, Vega.

Jag tror ni växer ur en Maxi68 ganska snart, och de minsta båtarna verkar rejält svårsålda nu. Har nyss köpt en Misil2, det finns flera till salu, men tiden rinner iväg för dem, de är för små för en familj idag. Den har annars trygga, säkra egenskaper, riktiga kojer i storlek räknat t ex salongen 200x70-60cm. Förpikens kojer är smala i fotänden, men 2 barn får plats tillsammans med mjukdjur tidningar osv. Misil2 är lite låg inuti, strax över 140 cm.

Genom att hyra sparar ni tid i letandet och funderandet och kan beta av några olika modeller utan att det blir dyrt, för egen båt kostar alltid pengar...även de små..

Lycka till.

/Peter



Senast ändrad av Misil163 | 11 augusti 2010 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tolkar lite så låter det som du vill ha plats, ligga ute några dagar och ha en hyfsat rolig seglare:) Och kan du tänka dig att lägga 100-150k så föreslår jag:

Joker alternativt en billig ballad, sen finns det en massa kloner som ÅH30 och Möre 30. Även B31 kan funka bra om de är i bra skick.

Fördelen med dessa båtar är att de ofta kan vara i mycket bra skick och ordentligt utrustade för en lagom summa pengar. Dessutom får du bra utrymme både för manskapet och för stuvning och riktig toalett för barnen. Sen seglar ju dessa bra med.

Sen kan man ju aldrig välja bort en Maxi68, hitta en fin och kör den ett år och byt upp dig om du blir ordentligt biten. Dom har en stabil prisbild om du får tag i en välskött.



Senast ändrad av Jone | 11 augusti 2010 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall omvärdera Masthead vs Partialrigg. Så mycket jobb är det inte att segla en masthead. Visst; skall du kryssa i en trång farled på 100 meter så kan det vara jobbigt men i vanlig segling/cruising är det inte ett så stort problem som många här gör gällande.



Senast ändrad av Gaidin | 11 augusti 2010 | 14:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Du verkar vara på rätt spår nu när du sorterar bland alla modeller, tänk bara på familjens bästa i första hand. Vad ni verkligen behöver? Med småbarn kommer vardagsproblemen bli större i en trång båt. Toalett är ett måste då de gärna ska kissa precis innan de ska till att somna eller mitt i natten.

Lättseglad båt ser jag oxå som ett måste med ovan besättning. Mastheadrigg är omodernt och otympligt att hantera med lätta vindar då man kanske måste fram på fördäcket vid varje slag för att lyfta över genuan till andra sidan när den riskerar att fastna vid masten eller mantågen.

Utombordare ser jag som en fördel i båtstorleksklass runt 7,5-8 meter, om eller NÄR motorn ger upp blir det billigare att byta en utombordare jämfört med en inombordare.

 

Ställ upp de olika modeller ni kan tänka er och gör en priskalkyl på vad det får kosta.

Sedan jämför med vad som finns till de båtar ni fysiskt tittar på, elektronik blir fort omodernt men kostar en massa att hålla up to date.

Värmare är ett måste för att hålla borta rå fuktighet i sängkläder, speciellt med tanke på småbarn ombord.

Mina starkaste tips på bra och trevliga båtar med bra seglingsegenskaper är följande:

 

Albin Express- lite trång, men en potent seglare istället.

Albin 78 Cirrus- bra på det mesta, men inte bäst.

Dominant 78- lite trång, men bra förövrigt. självslående fock ett plus.

Sunwind 26- ett bra mellanval då den lämpar sig för 2-barnsfamiljen.

Maxi 68- lite liten för 2 2, men räcker till det första året då man provar på segling.

 

Märk väl att dessa båtar går att få från ca 40000:- för Maxin och upp till ca 120.000:- för Albin 78:an, men alla har 7/8-dels rigg.

På www.sailguide.com finns ju alltid ägarkommentarer på de olika modellerna som man kan gå efter innan man bestämmer sig för att åka och kika på båten.

 

Lycka till i din jakt på lämpligt objekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en. Lärdig segla med frugan o se var vindarna bär. ;) Häpp skynda sig nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I prisklass max 150000kr är Maxi 77an ett bra val,köp en som är från 1977 och senare eftersom många förbättringar gjordes då.Välj en med utombordare,inombordare från 70 och 80 talet sjunger på sista versen och är högriskköp.Hitta en 77:a med nyare 4 taktare eller köp en fin 77:a billigare med gammal motor och köp en 10 hk 4 takt.Välj en duktig kapellmakare som syr ett sittbrunnstält-suveränt på en liten båt,du får ett extra rum.

Albin Accent.78,Sunwind mm är trevliga båtar men! motorerna i dom sjunger på sista versen.Du får räkna med att byta motor i en sådan inom 5 år har du som en seglarkompis otur,efter första året-kostnad inkl. montering 125000kr.dessutom kostar nya segel mer till dessa båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit i annan tråd tror jag att många nybörjare som gillar att segla onödigt mycket värderar utrymme, trygghet och enkelhet på segelegenskapernas och seglingsglädjens bekostnad.

T. ex Express är en fantastiskt rolig båt - inte bara snabb, det är den verkligen, den är mer än 14% snabbare än Maxi 68, men det är alltså inte bara det, den är rolig, man känner farten, vinden och trimmet på ett helt annat sätt. jag tror det leder till att man kommer segla mer.

visst, den är trängre än 68 o 77, men hur mycket? och hur viktigt är det, om man har kul segling? sen har den stor bekväm sittbrunn och regnar det kan man spänna upp pressening över den så blir den ett extra rum.

utombordare har sina sidor, men de är verkligen inte bara negativa - lättservad, billig och bra styrhjälp i trånga hamnar är några stora plus. och det är inget att avstå en båt för, att den har utombordare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

freed skrev: * Har stirrat mig lite blind på lystalen, men så mycket jag förstått så räknar man skillnaden i procent. En båt med lystal på 1,3 är alltså endast 3% snabbare än en båt med lystal 1,0? Stämmer detta så är ju lystalet ganska ointressant för mig, om jag nu inte ska segla väldigt långa sträckor (vilket inte barnen orkar) alternativt att det skiljer typ 10% på talet (då blir det viktigt igen). Dock tror jag inte att jag hittar så snabba båtar i min priskategori så att lystalet kommer att göra väsentliga skillnader. Rätta mig gärna om jag har fel!!?

Sen rättning: 30 % snabbare skall det väl ändå vara !
När 1,0-båten seglat 100 m så har 1,3-båten seglat 130 m, i genomsnitt för alla bogar.
Själv har jag väl då bara kommit 89 meter med min gamla långkölade Amigo 23:a, men jag slipper iaf nästan alltid väja enligt upphinnande-regeln. Man får vara glad för det lilla ... :)

/ Thomas (leg. 0,89-rundningsmärke)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit i annan tråd tror jag att många nybörjare som gillar att segla onödigt mycket värderar utrymme, trygghet och enkelhet på segelegenskapernas och seglingsglädjens bekostnad.

Handlar det inte helt enkelt om att man värderar saker olika? Det har nog inget med hur erfaren man är. För mig, som  nog kan kalla mig erfaren, är en Express helt ointressant och har alltid varit. Jag har mest letat känslan hos båtar, och funnit den hos båtar med ganska traditionellt utseende. Nu har pendeln svängt och jag värderar utrymme mer (sen jag blev pappa) och kommer ev att köpa en 77:a. Ful men prisvärd, sett till utrymmet.

Seglingsegenskaperna är förstås viktiga, den ska segla bra, men inte nödvändigtvis snabbt. Och seglarglädje mäts inte på något sätt i knop. Alla här gillar segling men på olika sätt.

För övrigt sneglar jag på 68:an ibland. Undrar om den inte är bättre egentligen, jämfört med 77:an, men med mindre utrymme.

/Nils Nobbing

PS: Jag har haft Amigo 23 jag också. Mysig båt!

Senast ändrad av nilsnobbing | 08 januari 2011 | 20:58



Senast ändrad av nilsnobbing | 08 januari 2011 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. mastheadriggar:

Min åsikt är att du inte behöver välja borta båtar pga masthead-rigg. Det är inga problem att skota en genua, däremot så tappar du kanske lite fart i slagen och en hel del trimmöjligheter i masten. Winscharna måste dock vara i skick och korrekt dimensionerade. 

Fördelen, förutom priset som du nämnt, är att masten är lättskött, säker och enkel att hantera. 

Min första båt och nuvarande båt har bägge varit mastheadbåtar med stora genuas. Jag har aldrig sett detta som något problem, mer än när jag läst för mycket på forum. Jag är övertygad om att 7/8-dels riggar är lättare att kryssa med och mer trimbara men båtköp i denna prisklass är kompromisser och masthead är inte, enligt mig, ett st stort problem så man skall välja bort båtar pga detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min föra båt var en Maxi 777.

Den enda skilnaderna var riggen & kölen. Högere mast & 1.55 cm djupgående.

Sen var den nog lita lättare.

Riggen var 7/8

Kölen som Maxi fenix.

Den var mycket bättre (lättare)för mig att segla med självslående fock.

Men,,,jag revade om det blåste för mycket,det behövde jag inte göra med vanliga 77an.

Jag är inte någon bra seglare men blev aldrig omseglad av en 77a.

Utbordare är bra som fasen i hamnar & alla andra lägen utom kanske vid mycket hög sjö.

Har för mig att vid inombordare så försvinner lådorna i trappen.

Dom sväljer massor så det är en fördel vid utbordare.

Kanske ligger någon bild i mitt fotoalbum om du vill kolla.

Jag trivdes jättebra med den båten,jag hade en vanlig 77a innan den.

 



Senast ändrad av sunerotting | 08 januari 2011 | 22:49



Senast ändrad av sunerotting | 09 januari 2011 | 11:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att båtval handlar om smak o tycke. Men smaken kan ju också påverkas av erfarenheten - för mig har långvarit segelbåtsinnehav gjort att jag mer och mer tittar på båtars segelegenskaper, mindre på utrymme och det som de som gillar Najad 34 kallar trygghet.

Seglingen är ju så kul och det blir mer kul om det rör sig litet fortare, tycker jag, eller om trimmet ger effekt. Men visst, det är en smakfråga.

Men jag tror många överdriver just den där amigo/gammal najad-tryggheten när de ger råd till de inte så erfarna, speciellt när man är nybörjare och inte har barn är det väl bra att passa på att inte ha så mycket utrymme men kuligare segling som man kan ha i safir (VÄLDIGT TRÅNGT), express, dominant osv.

och även då man har små barn kan det vara trevligt att det rör på sig och det tar ju inte så mycket plats, i t. ex. förpiken.

sen, detta med masthead. har haft tre masthead-båtar men har nu en med bråkdelsrigg och självslående. det är sååååååååååå mycket enklare. och det leder ju till att jag kryssar mycket mer. när jag förut drog igång yanmar låter jag nu selftackern åka fram och tillbaks och har mycket mer segling och glädje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att välja rätt båtmodlell blir ju ofta någon form av kompromiss, speciellt i denna storlek.

Är man nybörjare skall man inte enbart se på lystalet, då vissa av båtarna ( Express, Maxi racer och liknande) är mycket kappseglade med skickliga seglare.

Har erfarenhet av bl.a.  Albin 78, vilket är en trevlig och lätthanterlig seglare.

Maxi Magic har jag också seglat mycket och är ytterligare lite vassare, men kostar några 10.000 tals kronor mer än 78:an .

Men då har den självslående fock, separat toalett  och ett högre lystal. Magicen var efterföljaren till 77:an . 777:an tilverkades i ett fåtal exemplar efter 77:an, men vad jag vill minnas var det bara riggtypen som skilde dem åt.

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha? Jag trodde att Magic var baserad på Räsern? Men du säger att det är en ny båttyp? Där ser man. Man kan lära sig mycket på dessa sidor!

Då undrar jag förstås om Fänriken som i augusti bad om råd har fattat några beslut än pga av råd här? Feeback är alltid kul ju!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att jag sa att Magicen var en ny båttyp, utan att den  var tänkt som efterföljare till 77:an.

Den lanserades 1984 då båtmarknaden började gå lite trögare och är tillverkades i några 100 ex

Men det stämmer att den har Maxi racers skrov men med  bulbköl och med en inredning som mer vänder sig till familjeseglare. Dessutom är många försedda med inombordsmotor vilket gör den  tyngre än racern. Dock är den  klart snabbare än många andra båtar i samma storlek. Lystalet på 1,08 tror jag gäller vid utombordare.   

/Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Freed,

 

jag skulle satsa på Maxi 77:an om jag var du. När du väl får lite kläm på seglingen kommer du uppskatta de bättre seglingsegenskaperna. Maxi 68:an driver lika fort sidledes som den rör sig framåt på kryssen. Det är inte roligt oavsett om man kappseglar eller cruisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Som Maxi 77 ägare så håller jag naturligtvis på den modellen. I tråden finns åsikter om Masthead med stor genua som ett problem. Det kan jag inte förstå, har aldrig haft problem med att Genuan skulle fastna vid byte av bog. Det har nämnst om kjolen på genuan skulle vara ett problem vid byte av bog, det är helt avhängit av i huvudsak 3 saker

1. Är Genuan högt skuren med högt underlik =  inga problem, fastnar inte på Mantåget

2. Skotas Genuan utanför Mantåget kommer Genuan aldrig att fastna på Mantåget, man vinner också att det inte blir någon bruten linje mella Skothorn och Skotblock = Ingen negativ inverkan på Genuans form vid mera öppen vind

3. Om övre mantågsvajern är nervinklad till en lägre punkt på Pullpit så går Genuan mycket lättare utanför Mantåget utan störning i framkant

Även en Masthead mast går att böja/krumma med hjälp av Babystaget som drar krummen framåt och akterstaget med någon form av Sträckare till ex. Block som har monterats i Kaskadmodell. Se länk http://www.benns.se/kaskad-2-for-akterstag-upp-till-4-mm-p-337-c-105.aspx

Och 77ans seglingsstyvhet är omvittnad och alla modeller efter 1974 är oftast uppgraderade till den sista modellens utforming av förstyvningsdetaljer/infästningar till ex.Tairods för röstjärnen.

Och vill man ha en båt med stora utrymmen för Lite pengar och är beredd att utveckla vidare 77 ans förutsättningar så finns det plats för detta också.

 

//Stickan 



Senast ändrad av stickanh | 20 januari 2011 | 19:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för all input och rolig läsning. Suget på segling börjar komma tillbaka nu när våren så sakta, sakta, sakta närmar sig.

Så klart ska jag ge lite feedback från mitt båtletande...ännu har det inte blivit något båt men jag har under vintern rannsakat våra seglingsbehov.

Vi behöver en dagseglaren med övernattningsmöjlighet!!!

* Detta kommer att bli vår första båt så vi vill inte lägga för mycket pengar innan vi testat på vad segling innebär och om vi kommer att fastna. Ribban är sänkt till max 60k.

* Vi har små barn, 4 & 5 år och vi räknar inte med att vara ute flera veckor i sträck inte ens flera dagar. Vi kommer att segla runt i Öresund på helgen och under semestern, segla över till Dragör ibland och kanske till Ven om vinden bär.

* Seglandet kommer delvis att ersätta vindsurfingen så vi söker en lite sportigare båt där seglingskänslan sätts framför campingegenskaperna.

* LYS-talet känns ändå viktigt, men båten måste givetvis fortfarande vara trygg då vi är nybörjare och barnen ska trivas.

* Det ska gå att sova två vuxna och två barn en natt eller max två nätter.  Det ska funka att laga enklare mat, typ koka korv/makaroner och värma kaffe till matsäcken men blir det mer avancerat än så får det nog bli en pölse i korvståndet eller dagens på hamnkrogen.

* Båten bör ha 7/8 delsrigg och den bör ha utombordare för att vi ska slippa dyra motorreparationer. Vi behöver också plats till en portapotti

* Ev kan en smalare och mindre båt underlätta för oss att få båtplats här nere i södern. Det är inte helt enkelt med större bredare båtar.

Vad tror ni? Är det rätt väg att gå?

Det båtar som nu står på listan är följande:

* IF, tillbaks på listan, den är vacker. Trång men välseglande, trygg med långkölen. Sägs vara lättseglad?

* Safir, snygga linjer, och välseglande, ett lystal som lockar enormt. Bra höjdtagning. Är den svårseglad? Är ruffen mycket mindre än IFens?

* H-Båten, ganska snabb och verkar rolig att segla. Möjligt att hitta billiga begagnade segel etc. Storlek i förhållande till IF? T.o.m möjlig att traila efter vanlig bil om man skulle få för sig att segla i Göteborgs- eller Stockholms skärgård eller på annat trevligt ställe.

* Expressen, den får inte plats i budgeten men vi är beredda att spräcka budgeten om Expressen är rätt för oss. Bra lystal, välseglande....men är den för vek och kräver den muskler på sargen för att segla upp till lyset?

* Monark 700, verkar segla bra och verkar vara en kul båt för ganska lite pengar. Ska helt klart synas om någon ska säljas här nere.

* Monark 806, för dyr men verkar vara en trevlig och ganska snabb båt.

.....och drömmen........... Smaragden....... för dyr givetvis men imponerande lystal, riktigt bra kryssegenskaper och den verkar dessutom vara en trygg och stabil båt.

Nå, vad säger expertisen, tacksam för feedback! Det kommer att bli en spännande vår och förhoppningsvis hittar vi rätt båt redan i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du skall ha en Maxi Racer, den påminner mycket om Albin Express och Expressen seglar grymt bra vilket också Racern skall göra. Det går helt enkelt inte att jämför maxi 77 med Maxi Racer.

Självklart är Racern mer anpassad till kappsegling om man jämför med 77:an som är mycket mer familjeinriktad. Men jag tycker att skall man segla så skall man segla och därför ha en rolig segelbåt!

Sedan tycker jag inte man kan jämför Maxi 68 med Maxi 77, 68:an är stor och ganska klumpig, och är du liten till växten är det svårt att se över ruffen när man seglar, hemligheten däremot med 77:an är att den faktiskt är en rolig hårdvindsbåt! Maxi 77 kan pressas i hur hård vind som helst och man behöver sällan reva den.

Fundera över dina behov, själv är jag oftast ensam ute och väljer därför en rolig och snabb segelbåt, men om du däremot har familj som kanske inte älskar att jaga vindar och kränga så kanske du skall satsa på något mer familjevänligt. Men vidga vyerna! Kolla efter andra alternativ till Maxi-båtarna, det finns trots allt flera roliga båtar som seglar bra och som samtidigt är familjevänliga!

Jag skulle om jag hade familj välja en Albin Express, den seglar ungefär lika bra som en Maxi Racer men är något mer familjevänlig då den har en högre ruff.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi racer är knappast lämplig för en barnfamilj med två knattar på 4 och 5 år, det finns ingen egentlig sittbrunn att tala om, du sitter direkt på däck kan man nästan säga, inga sittbrunnssargar som ger stöd för ryggen.  

Albin Express är mycket mer lämplig isåfall. Lättare att hitta begagnade segel är ett stort plus då många som entypsseglar på kappseglingar byter segel med jämna mellanrum.

Maxi 68 har en relativt hög överbyggnad som gör att det kan vara svårt att se över när man seglar, likaså på 77:an då man tvingas att segla ståendes därför att det inte finns tillräckligt med plats att sitta på kanten/relingen.

H-båten är en mycket lämplig dagseglarbåt mot de förutsättningar du har radat upp, även IF:en platsar in här dock mot den tanken att den är långkölad och långsammare än de övriga nämnda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ur den aspekten är inte Maxi Racer familjevänlig, däremot är faktikst Expressen väldigt familjevänlig! Expressen seglar grymt bra och är samtidigt en väldigt bra familjebåt!

H-båten är också en bra kappseglingsbåt samtidigt som den fungerar bra för en familj, däremot är den väldigt smal vilket kan göra att den uppfattas som liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77 har en koj mer än 68:an & som du skrev själv har 68:an 7/8delsrigg & är (enligt min mening) kvickare att slå med som nybörjare, men det är en vanesak.

77:an finns också med inombordare vilket jag tycker är enklare vid tilläggning, men då är det viktigt att motorn är i bra skick, den är ju inte lika lätt att byta ut.

finns också en lite rcigare 77:a som heter maxi 777!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

det här med inombordare vs utombordare;

det är INGA problem att sätta på en utombordare om din inb.motor skulle strula. det går t.om att ha på båda fungerande.

 

stirra dej inte blind på det....

 

mvh jonte



Senast ändrad av jonten | 13 mars 2011 | 19:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...