Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Tressfjord

Lösa foder

Rekommendera Poster

Hej jag har en Orrskär 27 med en aqd 40 motor i. Mitt problem är att ett foder har sjunkt och därmed för högt tryck så att kylvätskan trycks ur expansionskärlet. Om det nu är ett foder eller fler som har sjunkt spelar inte så stor roll min fråga är hur svårt är det att ta ur foder och byta den o-ring som som tätar i botten. Naturligtvis så har jag tagit ur motorn och har denna på en bänk. jag tar gärna emot tips hur man går tillväga för att lösa problemet

Mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att pressa ut fodret underifrån eller använda en avdragare som är till för foder, sitter inte specielt hårt.Men hur kan fodret sjunka? Det borde ha varit uppe o slipat tätningsytan o sen inte riktigt uppschimsat så det får rätt höjd så att topplocket klämmer ordentligt på topplockspackningen.Det borde stå i rephandboken eller så vet någon firma vilken höjd det ska vara på fodrerna mot motorblocket. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dom som säger sig kunna mycket om de här gamla motorerna säger att det är ett ganska vanligt fel när o-ringen i botten ger sig. Tydligen efter några varmkörningar med en allt för hög temperatur. Det var branchfolk som tipsade mig och sedan öven tittat på motorn.Kylvätskenivån ska bara stiga med 6 % i expansionskärlet men nu trycker det ut all vätska så fort jag belastar motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O-ringen tätar bara så att inte kylarvatten hamnar i oljan o tvärtom. Låter som din topplockspackning gått, fodret måste som redan sagts shimsas in till rätt höjd, brukar finnas ett mått från ovan kant av blocket till ovankant fodret  mått på max höjdskillnad mellan fodren, som måste nås mha shimsen för att inte topplockspackningen skall gå igen.

Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 09 augusti 2010 | 18:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...