Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Gäst Dominique

Göra roddbåt lite tuffare???

Rekommendera Poster

Gäst Dominique

Nu e det så här. Jag vill ha en liten men endå rätt så stor båt.Min 4 HK motor måste klara av båten. Roddbåtar e så jädrans tråkiga, och det verkar vara det enda som finns som är lagom längd o bra vikt etc. Nu har jag tänkt lite, o ni kanske kommer tycka jag e knäpp, men jag har en idé. PÅ båten enligt bild tänkte jag: Man kan lägga ett snyggt teakgolv,eller ngt liknande från fören till första sittplatsen. Så det blir som en lite ruff. Lucka ovanpå så man kan stoppa ner grejor i det outnytjjade utrymmet. När jag lagt själva ruffen blir det automatiskt en instrumentbräda som jag kan fästa ratt i och gasreglaget på sidan. Som sittplats sätter man antingen 2 stolar, eller gör en teakbänk. Sen en liten prydnadsreling,en sån där låg sak. Som går från fören på varje sida till mitten av båten. I metall. Eller kanske i teak. I bak sätter man 2 knatar i teak. Tror de heter så,de man förtöjer i. Kanske 2 flashiga antenner som sportar till båten lite i bak Ngn snygg dyna där bak som passageraren kan sitta på. Som överkurs kan man gå till glasmästaren, fixa 4 glasskivor, göra en ram i trä,sen göra en vindruta. 2 stora i mitten,sen 2 mindre vinklade på sidorna. Detta då man har svårt att hitta en välvd ruta som passar. Tror inte den kommer ha så mkt funktion,mest för prydnads skull. Då den hamnar långt ner. Om man vill kan man lägga teakgolv så slipper man det tråkiga plastgolvet. Det hela borde inte kosta så mkt, förutom huvudvärk och hårbortfall. Detta var bara en idé. Har inte sett båten i verkligheten och vet inte ens om det går att genomföra. Den kanske blir skitful, har ingen aning faktiskt. Sen får man se hur mkt det går att skruva i båten. Vad tror ni??

post-0-1394234300,0543_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dominique

Kom på att man sitter inte så bra då man inte har någonstans att göra av benen på förarplatsen...Kanske blir bra med en vettig stol eller bänk. Kanske får tänka om lite. Man får spåna lite....hjälp till....om ni vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Risken är att du överarbetar det hela så båten ser ut som en amerikansk julgran. Håll det enkelt och stilrent så kan det bli bra. Vill du ha en välvd vindruta kan nog glasmästarn ordna plexiglas. Den kan du böja själv. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är en hjälte Dominique! :-tackar Jag ser fram emot bilder och berättelser om ditt bygge, om du nu lyckas hitta en båt .... :-) Tänkte ang båten du visar här i tråden, och tanken på att benen inte får plats: Ta fram stora kapskivan och skär bort soffan! MEN, antagligen används den för att staga upp båten i sidled så du måste nog ersätta den med en stång av ngt slag. Den borde du enkelt kunna gömma under ruffen dock, så syns den inte. Tänk på att inte bygga på för mycket också. 4 hk är inget dunderpaket i klass med Steves Selco direkt, så försök håll nere vikten om du vill få upp farten även med 2 passagerare. Stort Lycka Till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dominique

Ok får spana lite. Ska inte köpa båten föränn i vår,men ska åka och kolla på den idag. Så jag har hela vintern på mig att fundera ut ngt bra. Detta var bara en idé. Inte så tokig tycker jag. Nej 4 Hk e inte så mkt. Sant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas du köper den billigt! För det kostar alltid massor när man bygger på båten.... Fast det är klart, byggandet är ju nästan halva nöjet :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle nog tro jag kunde speeda upp den motorn till en 43-44 knop o 11 000 varv...en gång....fast du kanske vill ha en mera långsiktig lösning ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill inte jag vara tråkig och så, det låter häftigt det här du har planerat, men tänk på att det inte får bli för tungt det du bygger på i fören, så att båten blir framtung. ( Knatarna heter nog knapar, åtminstone tror jag att du menar det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som den förre sa. bygg inte så tungt framme, eftersom 2pers. skall sitta ganska långt fram. en framtung båt skär ner i vågorna när man kör medvind.detta måste då moverkas med tyngre akter detta medför en allt för tung båt, som alla sagt bygg inte för tungt. men det blir nog världens bästa roddbåt=) men som sagt inte för mycke detaljer och krusiduller. lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...