LarsGD 0 Postad 9 Augusti , 2010 Hej, jag har nyligen införskaffat en Maxi med en Penta MD7A och har ingen tidigare erfarenhet av dieselmotorer. (hade tidigare utomdordare). Mitt problem är följande: Vi fick motorstopp under gång på lågvarv, motorn dog och ville sedan ej starta. Efter påfyllning av diesel startade åter motorn. Det visade sig dock att tanken var mer än halvfull när jag fyllde den. Motorn har efter detta gått tillfredsställande men jag har inte vågat låta dieselnivån bli för låg.(har ej heller en fungerande bränslemätare) Det var också så att skruvarna till plattan på tanken som håller brämnslegivaren ej var åtdragna och diesel läckte ut där när tanken tankades full. Nu är dessa skruvar åtdragna. Finns det någon som vet vad ovanstående problem kan bero på? Tacksam för tips och synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 9 Augusti , 2010 Svårt att med säkerhet säga vad problemet beror på, men det mest troliga är att det läcker in luft någonstans i bränsleledningarna eller att du har skräp/bakterier i tanken som täpper till någanstans, eller vatten i tanken. Kolla alla rör/slangar, anslutningar och vattenavskilare/filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 9 Augusti , 2010 Om det läcker in luft borde inte motorn startat efter påfyllning av diesel. Jag tror mer på att det i detta fall är självfall från tanken till motorn, d v s ingen pump. Det som hänt är då att trycket inte räcker till helt enkelt. När du då fyllt i mer bränsle ökar trycket och det kommer fram tillräckligt med bränsle för att motorn skall gå. Förslag på lösning: Kolla bränslefiltret/filtren så att det inte är täppt eller dåligt flöde. Dieselbakterier kan vara en orsak till detta. Även slangarna kan ha blivit igensatta. Senast ändrad av Gaidin | 09 augusti 2010 | 11:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsGD 0 Postad 9 Augusti , 2010 Hej och tack för svaren. Kan det dåliga trycket möjligen haft med luftläckaget i toppen av tanken att göra?, i o m att skruvarna var dåligt åtdragna så bensin kunde läcka ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 9 Augusti , 2010 Nej, i toppen av tanken skall det komma in luft, annars blir det undertryck, vilket skulle ge det problemet du hade. Tanken måste ju släppa in luft. Det kanske är en annan infallsvinkel? Om felet uppstår igen, prova att bara skruva av tanklocket så det kommer in luft i tankan, om det då fungerar är det täpt i luftningen in till tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 9 Augusti , 2010 Det låter som att du har tryckproblem. Med högre nivå får du högre tryck. Låter som igensatta ledningar eller dålig pump! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsGD 0 Postad 10 Augusti , 2010 Vilken pump är det som isåfall kan vara dålig? Bränslepumpen eller insprutningspumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 10 Augusti , 2010 Om du har en bränslepump kan det vara den. Har du självfall från tanken har du troligen ingen bränslepump. 1:a steget att kolla är att ta bort slangen från den eventuella bränslepumpens sekundära sida eller om den inte finns, bränslefiltrets sekundära sida, och kolla så att det rinner fram ordentligt med bränsle. Har du pump måste du nog köra startmotorn för att pumpen skall jobba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser