Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
hawkeye6540

Motorn varvar inte

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett problem. Jag har en Gullringen med B230E motor och 270 drev som inte vill varva upp ordentligt. När man gasar på så går den till 3000 varv hur fint som helst men om man drar gasreglaget för långt vill motorn dö. När man sedan drar tillbaka reglaget lite så ökar den i varv. Så kan man hålla på tills man får den mellan 3- 3,500 varv. Den blir väldigt svår att få i plan i och med att den inte varvar ur ordentligt.

Vad kan detta vara? Otillräcklig bränsletillförsel d.v.s. för liten bränslepump? Något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla ditt bränslefilter, Strombergförgasare? kolla då också oljan i förgasaren (under svarta hatten på förgasar toppen.)

Tank och tanksil kan också vara bra att kolla. 

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kolla om du har ett avgasspjäll ? Fastnar det i stängt läge så funkar motorn som den ska när du gasar och inte har drift ilagd. Vid belastning (växel ilagd)så kväver motorn sig själv med avgaserna. Har haft samma problem med min omc där spjället fastnat i stängt läge och det gick inte att få båten att plana ut men la jag ur växeln så varvade den ut som den ska.

Mvh Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för svaret.

Jo det är en Strombergförgasare och det är lite olja uppe på förgasaren- ATF olja ser det ut som. Hur mycket skall det vara och vad har den för funktion?

Bränslefiltret bytte jag förra säsongen men jag har haft lite problem med vatten i tanken efter det så det kan ju vara värt att byta igen kanske.

Jag har haft lite problem med vatten i tanken men jag har ju ett vattenavskiiljarfilter också som det blir en del vatten i emallanåt som jag får tömma så det borde inte komma ända fram till förgasaren tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

oljan uppe på förgasaren är för att dämpa kolvren i vakumklockan.

Det sitter även ett gummimembran under vakumklockan. Det brukar sprick/bli små hål i detta.

Om det har spruckit så uppför sig motorn så där.

Om du skruvar lös vakumklockan så måste man byta membranet. Det har blivit för stort så de går inte återmontera.

Mvh pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...