Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
boso

Arbetstemeteratur

Rekommendera Poster

Då jag inte är så van vid inombordsmotorer till båtar ställer jag denna fråga.

Jag har en Bavaria 28 Sport med en volvo Penta 5,7 GXI 320 hp som endast har gått cirka 20 tim.

Min fråga är om arbetstemperaturen skall ligga på 73-75 gr. En bilmotor fungerar ju bäst

90-95 grader. Tycker dessutom att den drar lite mycket 75-85 liter/timme beroende på mot/medsjö och vind.

Går den för kall så bör det enligt alla andra motornormer medföra att den drar för mkt typ att insprutningen skickar in för mycket soppa.

Finns det ngn kunnig på detta, tacksam för svar.

H/bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostatspecen för den motorn anger:

Sjövattenkylning 71 C

Slutet system 76 C

Så den verkar ligga inom felmarginalen.

När det gäller bränsleförbrukningen så vet jag inte så noga vad den motorn ska dra, men det låter lite mycket det du anger, åtminstone om du håller marchfart vid uppmätningen. Min vp 4,3 gl drar 1,2 l/NM vid 3600 varv och 25 knop vilket gör 30 l/timme. (jag har angett en högre förbrukning i nåt tidigare inlägg, men har nu mätt upp det nogrannare vid en långfärd). Med tanke på skillnaden i storlek och effekt så skulle en förbrukning på 1,6 l/NM kännas rimlig = 40 l/timme. Din förbrukning på närmare 80 l/timme skulle jag möjligen vänta mig vid fullgas, men inte i marchfart.

Det där med temperaturen undrade jag också över när jag körde min båt för första gången. Temperaturmätaren höll sig förvånansvärt lågt. Trodde jag löst det när jag hittade avstängningen till gångvärmen, men det blev bara en marginell skillnad. Sen läste jag en förklaring nånstans här på forumet eller nån annanstans. Har för mig att det är så här:

Kylvattentemperaturen som man ser på mätaren är ju inte den temp som motorn har i cylinderblocket, utan bara den temp som vattnet håller. En båtmotor jobbar långa perioder på ett konstant högre varvtal än en bilmotor, och värmeproduktionen blir större. För att klara att hålla motornblocket i rätt temperatur så måste tempskillnaden mellan block och vatten vara större, och därför har man termostater med lägre gradtal. Sen fick jag tag på manualen där jag kunde se att min motor hade rätt temp.

Senast ändrad av monark-670 | 08 augusti 2010 | 21:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det låter som rimlig temperatur för en motor med sjövattenskylning. Med färskvattenkylning kan du förvänta dig högre temperatur och lägre breänsleförbrukning (ca 0,2 l/nm).

Kör du alltid på fullgas?

Din motor bör köras in enligt intruktionsmanual vilket minskar slitaget på motorn och framtida bränsleförbrukning.

I marschfart bör du ligga på 1,6-2,0 l/nm vid maxfart stämmer dina siffor bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för värdefull info. Saken är den att förbrukningen är vid marschfart cirka 23 knop /- ngn upp eller ner. Kör jag i lägre hastighet tycker jag att den sätter sig för mycket och dessutom ser jag ingen skillnad i förbrukningen. Jag har vid lungt vatten kommit ner till cirka 65 liter/timme enligt mätaren.

Än en gång tack för inläggen

/bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...