martineves 0 Postad 8 Augusti , 2010 Jag har märkt hur svårt det är att backa åt babord när det är lite trångt till skillnad från att backa åt styrbord. Jag erkänner att jag tycker det är en ganska irriterande egenskap. Detta är väl effekten av propellerverkan. Finns det något man kan göra mot detta då jag har läst att den duopropeller kan vara en lösning? Har en 5,4 meters Silver hawk med en Mercury EFI F100 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 8 Augusti , 2010 Om det finns duoprop till utombordare så är det ingen dum idé. På Volvo Penta är det ett helt annat drev med två motroterande axlar. Vi har det och båten går rakt, svänger lika mycket åt båda hållen både framåt och bakåt. http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/drives/dps_duoprop/Pages/the_benefits_of_duoprop.aspx Nackdelen är kostnaden om man går på grund Senast ändrad av 666D3 | 08 augusti 2010 | 19:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 8 Augusti , 2010 Jag menar att propellerverkan gör att båtens akter vill tryckas ut mot styrbord då man kör rakt fram och vill därmed vill fören driva mot babord i färdriktningen (inget jag märker så mkt av). Det blir väl tvärtom när man vill backa så att aktern vill tryckas babord så att fören vill driva styrbord (vilket jag märker kraftigt) Propellerverkan har väl att göra med att den undre bladet har bättre grepp i vattnet än det övre. Tänker jag rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 8 Augusti , 2010 Ja det är ju som så det är med en båt. Lättare att svänga åt babord när man kör framåt och backa åt styrbord till. Det är ju inget alternativ eller lösning att använda en duoprop, för den gör det ju inte lättare att backa åt endera hållet. Bara lika dåligt åt båda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 8 Augusti , 2010 Så en duopropeller ger alltså inga fördelar i avseendet att backa. Såg dessutom att de var svindyra. Lite lustigt att ingen kommit på att utnyttja tekniken som får en jetski att driva framåt Senast ändrad av martineves | 08 augusti 2010 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 8 Augusti , 2010 Finns väl inte ens duoprop att köpa till din motor. Det du kan göra är att köpa en fyrbladig prop, för den ger dig bättre styr/manöverförmåga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 8 Augusti , 2010 Du kan oxå växelvis lägga ur växeln och styra om farten är tillräcklig, sedan lägga i igen och ta mer fart och upprepa proceduren om du inte har för mycket vind i aktern. På så vis slipper du ifrån propellerverkan och har en bättre styrförmåga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 8 Augusti , 2010 Hur propellrar fungerar kan du läsa här http://www.mercurymarine.com/propellers/about/how-propellers-work/. Duoprop = två motroterade propellrar på varsin axel på ett duo-propdrev enligt bilden nedan. Kawasaki Jetski använder vattenjet dvs impellrar (propeller i ett rör) vilket det finns massvis av exempel på småbåtar (Yamaha, Sea-doo, Storebro, President) som har om du söker på blocket eller google. Sjöräddningens båt i Västerås har vattenjet och många större färjor och andra passagerarfaryg har denna typ av framdrivning. Detta pga att det ger båten utmärkta manöverbarhetsegenskaper och en förmåga att köra på grundare vatten. Men det kostar... Mercrusier har sin version för inombordare. http://www.mercurymarine.ca/mercatwork/DJ10P.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Augusti , 2010 Propellerverkan är inte enbart till nackdel. När man lärt sej att den finns och hur den verkar kan man lätt använda den till sin fördel. O appropå inläggen om vattenjet så är den största anledningen till att vattenjet inte slår att den är helt chanslös mot propellern vad gäller verkningsgraden. Har man inte ett väldigt stort behov av någon av vattenjetens goda egenskaper väljer man helt enkelt inte det för det kostar massa fart och bränsle.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 9 Augusti , 2010 Bra tips och dessutom rimligare priser. Enligt denna http://www.drevman.se/html/propellrar.html skriver dom att med 4 bladig blir allt bättre utom toppfarten. Bla skrivs det att Båten styr mer exakt och dit du vill och behöver man backa så är det inga problem att svänga åt bägge håll. Störst skillnad blir det givetvis för dej som idag åker med 3-blad aluminium (vilket jag har). Försäljar snack eller sanning eller kanske mittemellan ? Även Intressant läsning om jetskimotorn som verkar ha en överlägsen manöverförmåga. Man har noterat hur lätt och bra en jetski svänger och lyder förarens intentioner. Det känns som båten är felkonstruerad när man inte kan backa på ett vettigt sätt moturs, dvs vrida fören mot babord. Har man lite vind från styrbord så är mitt lätta 700kg ekipage nästan omöjligt att korrigera. Helt värdelöst, då använder jag som nån nämnde propp verkan för att köra fram hela tiden. Dvs båtfan är inte gjord för att backa med.ironi i detta Har tänkt skaffa mig en resev propp ifall.. och bara jag skulle hittat någon test där man jämför 4-3 blad eller DP om det finns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 9 Augusti , 2010 Jag kan garantera att du inte kan köpa en duoprop till din motor, så det kan du lägga åt sidan. Det stämmer att en 4-bladig prop, har bättre acc, lägre planingströskel, bättre manöverbarhet, samt lägre toppfart. Det är nog en sådan du ska köpa om du vill köpa en ny prop. Propverkan har du oavsett antal blad och det är oundvikligt, då propen snurrar åt ett håll. Det är fysik som tar över. Det är inte din båt eller motor som är problemet. Den här länken kan hjälpa dig en bit till i ditt framförande. Vissa saker med en båt är självklara, medan vissa saker är sånt man måste lära sig. Om man backar åt styrbord och sen kör framåt åt babord, vänder man i stort sett runt sin egen axel, så om det är trångt finns det inget annat att göra. Att vända så kan du tex inte göra med en duoprop, då du inte har propverkan med en sådan, så det är inte enbart av ondo att ha propverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 9 Augusti , 2010 Inser att man får leva med en dålig funktionell kompromiss. Den där filmen är bra och illustrativ och har inga problem med det numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser