Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Yamma

Bobåt runt 30 fot

Rekommendera Poster

Hej! Jag sålde spjutet ( F68 an ) i våras pga tillökning i familjen. Nu har suget efter en lite större båt runt 30 fot börjat att växa. Vill ha en båt som med sovplatser för 5-7 personer. Farten är inte så viktig men känner ändå att snipan går bort då vi bor långt in i Mälaren och tycker om att vistas i sthlms skärgård. Amerikanare går bort då jag inte tycker om utseendet på dom. Har tittat på en del med dubbelruff och det känns mer och mer intressant då man per automatik får solbädden över akterhytten på köpet. Har tittat på annonser på Oxelö 30 samt Saltö 31 (senare än 83) båda verkar vara trevliga båtar. Någon med erfarenhet av dessa eller liknande? Diesel är ju att föredra men samtidigt känns det inte riktigt rätt att betala typ 150 tkr mer för en 10 år gammal diesel snurra, eller är det de? Priset bör ligga någonstans runt 250-500 tkr.

/Mathias

post-17497-1394236464,3265_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltö 31, nimo 27, nimbus 3000, nautic 900, orrskär 850 mfl ...trevliga tidlösa båtar.

Diesel är att föredra i denna båtstorlek, det är min absoluta uppfattning. Min båt , en Coronet har en AqAD 40 B, 165 hk från 1986. Går som ett skott, har aldrig varit nåt problem.

AqAD40 är en tämligen vanlig dieselmotor på dessa båtar, men tycker den är för liten om du ska över 9 meter. Tittar du tex på Saltö 31, så köp en med en ad41.a eller en nyare Kad, tex kad42. Man vill inte ha ett motorbyte i sikte.  En välskött underhållen diesel går otroligt länge.

Precis som du så är jag mer för de gamla traditionella båtarna med träkänsla...inga plastkoppar från amerika med törstiga v8-or..nej tack

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skulle titta närmare på Nimbus Familia båtarna. Finns några på blocket för strax över din prislapp.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålbåtar finns det gått om av varierande skick och utseende, robust och tåligt på alla vis.

http://www.blocket.se/stockholm/Stalbat___Pedro_32_27499921.htm?ca=9&w=3

Mitt peronliga tips är Fjord 30 Diplomat, stor utvändingt och invändigt (3,5 m bredd) samt breda skarndeck. Ser trots äldre båtar väldigt moderna och tidlösa ut.

http://www.blocket.se/orebro/Fjord_30_Diplomat_27746345.htm?ca=9&w=3

Nimo 27 har bra utseende, fart och ekonomi samt mycket rymlig och bra planerad bobåt

http://www.blocket.se/varmland/Nimo_27___85_Rymlig_familjebat_28383712.htm?ca=9&w=3&last=1

Nimo 30 är också väldigt bra båtar.

http://www.blocket.se/dalarna/Nimo_30_Salong_och_flybridge__88_28527400.htm?ca=9&w=3&last=1

Mvh Jerhed



Senast ändrad av Jerhed | 09 augusti 2010 | 00:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jerhed,

Kan inte låta bli att påpeka att du i en annan tråd berättar att du nyligen köpt en båt i Malmö från 1995, som du upptäckt massor av problem på. En båt som bara är 15 år gammal.

Och ändå skriver du här att mitt personliga tips är Fjord 30 diplomat -- med länk till Blocket till en båt från 1971 som alltså är 39 år gammal...

Nog verkar det stämma som någon skrev i början av denna tråd att välskötta dieselmotorer håller väldigt länge. Men 39 år... Hur vet man att de har varit välskötta under så lång tid?

Nej, om man köper en båt med två 39 år gamla motorer, då tycker jag att man ska ha med i kalkylen kostnaden för att köpa nya motorer. Och då tror jag att TS budget spricker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spontan reflektion jag har är nog att många av båtar som Coronet, Fjord, Orrskär, Nimbus osv har / har haft ägare som möjligen är rädd om och vårdar sin klenoder.

Tror jänkarbåtarna oftare är drabbade av förstagångare med mindre koll och därav större risk för dåliga exemplar redan efter 5-10 år. Vill belysa att det är min egen uppfattning och att det finns de som vårdar sina amerikanska båtar också.

Tror mycket väl att en Fjord 30 med friska motorer kan leva bra många år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltö 31an är ett riktigt bra val. Har haft en sådan och var mycket nöjd med båten. Oerhört välbyggd båt, inte kanske den mest moderna men i grunden en riktigt bra båt. Köp den med en dieselstånkare....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Jonas478... Fjord 30 Diplomat är en väldigt bra och rymlig familjebåt trots sin ålder! På grundval av att min bror har en 1972 års modell i bra skick kan jag rekommendera en annan likadan båt som dessutom ser fräschare ut, baserat på efterfrågade funktioner! Min rekomendation baseras självklart enbart på båtypen och inte den specifika båten, vilket det var frågan om!

Nimo 27 ligger mig också varmt om hjärtat då jag har fått chans att vara passagerare på min svärfars dito i 15 år. Han har en fantastisk bra motor, en Cummins diesel 4:a ny 1992 men som enbart gått ca 1500 timmar sedan dess, självbyggd båt 1983. Cummins utlovar hållbarhet på 25 000 timmar vilket jag inte tror svärfar kommer hinna med resterande timmar i sin väl underhållna möbel... Båten är en kanonfamiljebåt och fungerar annars bra i alla sammanhang!

Det finns det dem som faktiskt byter sina motorer då båten är i bra skick och av bra modell! Och det finns dem som underhåller sin båt väl, dvs byter allt som är slitet och det som kan riskera att gå sönder pga ålder trots att det inte är trasigt. Troligen så målar och förbättrar och uppdaterar de kontinuerligt samt servar motor och båt regelbundet.

Jag tror faktiskt inte att det är många som behåller motorn i 39 år heller... och om så är fallet så bör man faktiskt räkna in en ny motor till sin kostnad. Du kan ju själv söka på blocket efter en så pass gammal motor så ser du vad den är värd...  Och även fast man får en rekommendation om båtmodell så måste man självklart kontrollera båten innan.

I mitt fall Jonas så åkte jag sannerligen på en blåsning, och blev ilurad att motorn faktiskt var av årsmodell 2002 (vilket står i kontraktet - hämtat hos maringuiden - och ifyllt i två exemplar) och att den fungerade perfekt och gick som en klocka intygade säljaren. Sedan har det dykt upp en del väl dolda felaktigheter på min båt. Men detta kunde jag knappast skydda mig från och jag fick faktiskt ett pris som gör att jag kan ordna allt och ändå få tillbaks pengarna. Min köpta båtmodell är faktiskt inte dålig i sig. Den har många bra egenskaper men själv måste jag lägga ner tid som jag inte tänkt mig för att få den i toppenskick... Affären var bra men inte så bra som uppgjort! Jag har lärt mig mycket på vägen som förstagångsköpare av båt och har läst på ännu mer nu efter än jag gjorde innan mitt köp! 

Visst måste man vara försiktig! Men det har inte med båtens ålder att göra. Om båten beviserligen är en bra och välbyggd båt så köp en sådan om den fungerar bra för dig! Nyare båtar har många fördelar, men äger knappast den robusthet som äldre välskötta båtar kan ha. Äldre båtar är oftast mycket rymligare för pengarna dessutom, och likväl som det finns övervärderade lik bland äldre båtar finns det vedervärdiga exempel på nya båtar till likaledes hutlösa summor...

Tänk efter, tänk om, tänk rätt!



Senast ändrad av Jerhed | 10 augusti 2010 | 03:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jerhed,

Du har förstås rätt i mycket, men det tips du gav har faktiskt en länk till ett exemplar som är 39 år gammalt:

http://www.blocket.se/orebro/Fjord_30_Diplomat_ 27746345.htm?ca=9&w=3

Och i annonsen kan man läsa Dubbla Volvo penta AQ40A 2*130 Hk med 280 drev (diesel).

Du har också rätt att man ska kontrollera båten. T ex kollade jag nu i Motordatabasen på www.volvopenta.se och ser att AQAD40A tillverkades under perioden 1980-1985.

Så du har rätt igen: En fräsch båt som är 39 år gammal har knappast 39 år gamla motorer. I det här fallet är de bara 25-30 år gamla.

För min del ändrar det inte resonemanget. Den som köper en båt med två 25-30 år gamla motorer ska ta med i budgeten kostnaden att (någon gång de närmaste åren) köpa och installera två nya motorer. Och då tror jag som sagt att TS budget spricker.

Sedan kanske den som köper just denna Fjord 30 Diplomat får en glad överraskning -- att båda motorerna håller och fungerar felfritt i säg 5 år och att det då går att sälja båten vidare till någon optimist -- men jag tycker inte att man ska räkna med att få glada överraskningar när det gäller kostnaderna för att ha båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis finns det än del prutmån för denna båt... Vet själv att brorsan blir nöjd med 200 tusen i hand för sin båt av samma modell. Men då är det renoverade bensinmotorer.

25 år gamla dieselmotorer kan hålla i 25 år till om man underhåller och byter slitagedelar och självklart servar som man skall...

Nu var det fråga om vilken båtmodell som passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yamma

Båten du hittat är en mycket välbyggd båt med namnet Gefanina. Systerbåten heter Martine och ligger i Västerås. Hon ägs förövrigt av min svärfar. Nämnda svärfar och förra ägaren till Gefanina är gamla vänner och byggde var sitt halfabrikat, båda med mycket lyckade resultat, Båda bytte motor samtidigt och har alltså Cummins dieaslar.

Ägaren till Gefanina körde alltid (närmare 30 år och alla semestrar) bakom Martine och gick aldrig in i naturhamnar om inte Martine rekat först. Därför har hon aldrig gått på grund under denna tid vad jag vet och hon är också pedantiskt skött och servad under alla år. Själv har jag varit passagerare på Martine under ca 15 säsonger med midsommarar, sol och bad, vilket är lika länge som jag känt min fru. Min fru och hennes syster däremot har åkt båt och ibland varit ute flertal veckor med denna båt i skärgården under hela sin uppväxt. Martine var och är fortfarande vinterförvarad inomhus och jag misstänker att Gefanina också var det. De första säsongerna dock under tjocka preseningar. Båda har axel och propeller som sitter väl skyddade. Båtarna byggdes i Västerås med god rådgivning av Nils Morelius och Göran Forsberg då vid Nimoboats (www.nimoboats.com) Den senare (numera konstruktör och ägare till Forbinabåtar). Det finns en hel del liknande Nimo 27, ca hälften byggdes på varv och hälften med olika grad av byggsats som fanns att köpa. Därför kan det skilja i utseende på inredningen.

Gefanina är väl värd att titta på om du är intresserad av en båt med oslagbar funktion och bra ekomnomi! Martine och Gefanina har gästats av många celebra gäster, såväl Vd och höga chefer för många marindiesel och dieselmotortillverkare (inga namn nämnda) under representationskryssningar hos en stor motorköpare där allt gott lugnt och städat till. 

Jag känner förra ägarna, men dock inte nuvarande ägare.



Senast ändrad av Jerhed | 15 augusti 2010 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite historia kring båten, nu blir man ju knappt något sugen Flört

Hur upplevde du att kraften var i motorn? Räcker motorstyrkan till för en full semesterpackning eller blir det lite klent? Vet du vart i Västerås systerbåten ligger? Jag har dock aldrig varit inn i någon Nimo 27 och tänkte nog försöka hitta någon båtfirma som har en inne som man kan klampa runt lite i. Är det något speciellt man ska tänka på på dessa båtar såsom utveckling av senare årsmodeller?

Tack för rolig info!

/Yamma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimo 27 är en trevlig båt...gott om utrymmen och en diskret akteruff. Kan väl spontant säga att jag tycker du ska vara vaken på motoralternativet. Spontant säger jag undvik de som har den gamla Ford-dieseln som knappt skrämmer den i 10-12 knop,

Försök hitta en med en Volvo Penta tmd 41, så får du lite mer brus i kubbarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamma

Faktiskt så är detta en Cummins dieselfyra som går väldigt likt en dieselsexa. Vad jag vet så toppar svärfars båt någonstans 20 knop men de åker mest i 18 på större fjärdarna och annars trivs de bäst i 9-12 knop. Jag tror inte du får dig en åktur i svärfars båt som ligger i Mälarparken. Båten är stadig men ändå lite sportig. Skrovet är ca 30 mm tjockt så det hela känns lite rejälare än nyare båtar. Man har väldigt bra sittplatser under körning med två dubbla soffor vid styrhytten, man sitter alltså bekvämt 4 personer bredvid ratten under körning.

 Tidigare tror jag svärfar hade Fords sexa i men detta tyckte han var ett bättre alternativ. Cummins utlovade en gångtid på 25000 timmar till svärfar... Motorn känns råstark. Båten har iallafall mycket lätt för att komma upp i plan. Det finns nog med det mesta på svärfars turer, både förr och nu...och då tankar han bara en gång per säsong??? Suck...(själv tankar jag var och varannan tur).

Jag har sätt sämre Nimo 27 och ibland dyker det upp någon i 240000kr men då är det en helombyggnad som krävs. Ett bra pris på båttypen kan var 380 000 - 420 000 kr och de är förhållandevis lättsålda. Gefanina såldes av förste ägaren på ca 2 veckor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det exemplar som du länkar till på Blocket står det Cummins Diesel -91 150Hk, 1073 gångtimmar. Marschfart 12kn, maxfart 17kn. och när vi skulle köpa större båt för ett par år sedan så minns jag att jag läste i en av Vi Båtägares test-special (typ 81 begagnade motorbåtar ?) om båtar med akterruff, att många ledsnar på halvplanande båtar med maxfart under 20 knop...

Främst blir det irriterande om man åker ut en helg via en hårt trafikerad farled, för både på vägen ut och på vägen hem sitter man i en bullrig kupé och blir omkörd. Och omkörd... Hur bullrig båten är vid 12 knop eller 17 knop beror väl på vilken motor och installationen, men kanske värt att investera i en decibel-mätare inför provturerna. Troligen är detta inte en åkbåt...

Men som bobåt verkar Nimo 27 vara ett bra alternativ i prisklassen. Storleken är exakt som våran (8,25 lång och 3,05 bred) men Nimo har fler sittplatser och mycket större kök. Dock nackdel att det verkar svårt att kunna sitta och äta fler än fyra personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltö 31, nimo 27, nimbus 3000, nautic 900, orrskär 850 mfl ...trevliga tidlösa båtar.

Diesel är att föredra i denna båtstorlek, det är min absoluta uppfattning. Min båt , en Coronet har en AqAD 40 B, 165 hk från 1986. Går som ett skott, har aldrig varit nåt problem.

AqAD40 är en tämligen vanlig dieselmotor på dessa båtar, men tycker den är för liten om du ska över 9 meter. Tittar du tex på Saltö 31, så köp en med en ad41.a eller en nyare Kad, tex kad42. Man vill inte ha ett motorbyte i sikte. En välskött underhållen diesel går otroligt länge.

Precis som du så är jag mer för de gamla traditionella båtarna med träkänsla...inga plastkoppar från amerika med törstiga v8-or..nej tack

//Stefan

Jag har en Nimo 27 med en aqad 41,

Om båten du hittar är en amerikansk bensinare är den så mycket billigare i inköp så du kan åka i många år innan du står på lika. Men allt hänger ju på om du tycker om modellen och märke på båt, men de flesta amerikanska båtarna går fint i vattnet. Så det blir du nöjd med.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxelö 30 är en fantastisk prisvärd båt, vi hade vår under åtta säsonger och det var inte utan att man fällde en tår när vi sålde den i höstas.

Den är stadig och stabil har stora stuvutrymmen. Halvplanar redan från 14knop och vår toppade ca 16knop med en original AQD40A på 124hk från -79. Skulle inte välja en bensinare, diesel känns tryggare

Lycka till ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fasen.....

TC från -2010!

Känns lite oaktuellt minst sagt, men Oxelö 30 levererar fortfarande;))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Titta gärna oxå på Storebro 31 Baltic ( Götakanalbåten i första filmen, den onda). Akterruffad med mycket boplats och genomgående bra kvaliet. Vacker. Byggda på mitten av 80 talet så de börjar bli lite till åren komna, men fantastisk båt. Lite tung med dubbla motorer med axlar. Dock lättmanövrerad tack vare axeldriften. Dessa är förhållande billiga idag, ta gärna en titt på blocket där brukar ligga ett par stycken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ts har sin båt. Han kanske har haft 2 till sedan tråden skapades.

 

Själv skulle jag inte vilja bo på en båt under 50fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...