Riro 115 Postad 8 Augusti , 2010 Skulle vilja ha möjlighet att snabbt och enkelt kunna byta ankare d.v.s. fästa ankarlinan på annat ankare. Detta för att kunna anpassa typ av ankare efter olika förhållanden. Använder oftast ett danforth som häckankare och det fungerar bra på lösa bottnar. Är dock sämre på steninga bottnar och för att ligga på svaj, då jag hellre vill ha t.ex. ett buceankare. Någon som har förslag på vilken typ av hake/fästanordning som lämpar sig bäst för detta? Har funderat på merxhake. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Augusti , 2010 Jag använder en karbinhake med skruvlåsning för detta ändamål. se länken. Funkar enkelt o bra o känns tryggt. En vanlig karbinhake utan låsning hade jag inte vågat använda till ankaret.. http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=15828 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 8 Augusti , 2010 Och jag använder en sån här. http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=10522 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Augusti , 2010 Jag använder en sådan här för ändamålet, den känns som en kvalitetsgrej. www.anchor.se/kapor_schackel.html Wichard har en liknande men som kostar 10 ggr mer. Men blåser det ordentligt så är det nog ett rejält schackel som gäller istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Augusti , 2010 Jag har använt en merxhake i över 25 år utan några problem, trota att många säger att det är fel. Använder alltid tyngd på ankarlinan som jag krokar på och släpper ut/ner 4 till 5 meter. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 8 Augusti , 2010 Har du fått någon bra förklaring till varför merxhake skulle vara fel av dem som tycker så. Eller är det bara några som tycker att såna nymodigheter inte ska användas för det gjorde man minsann inte förr. Tycker merxhake borde fungera utmärkt, den låser ju mekaniskt så även om fjädern till spärren går av så kan den inte öppna sig. Den rekomenderas ju till förtöjning vid boj just för att den inte kan öppna sig själv. Kan inte se att det skulle vara någon skillnad att fästa i boj eller ankare så länge som den har samma eller högre draghållfasthet som ankarlinan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 8 Augusti , 2010 Är det till kanoten då? Självklart behövs åtminstone en riktig karbinhacke av lite storlek och bättre brottstyrka som bör motsvara båtens storlek. Själv använder jag två 100 mm karbinhakar av stålkvalitet AISI 316 (en i andra änden också) och rejäla fiskekroksknutar. Snyggt och fungerar bra till mitt 7,5 kg brezzeankare. Tror inte att karbinhaken öppnar sig och säkerligen går ankarlinan eller kedjan av före karbinhakarna trots specifierad maxlast. Min båt väger max 3500 kg med last, men visst ibland kommer brorsan med sin lastade båt a' 5000 kg och ligger långsida och då kan ju leran i mälaren släppa lite vid sidvind på ekipaget liggandes på svaj. Kedjan har jag som tyngd för ankarlinan så att inte brezzeankaret (bruce enlig orginal) skall släppa pga vågsvall. Sedan finns ju ankarspelet i fören med ett likadant ankare på kätting om det skulle behövas. Fördelen med detta montage är att jag kan skifta till bojkrokens lösa karbinhake och använda samma lina vid förtöjning mot flytboj i gästhamnar. http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Karbinhake/Karbinhake2/ 2100 kg http://biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojnings--och-ankarlina/ 2300 kg http://biltema.se/sv/Bat/Ankare/Kedja/Katting-kortlankad/ 2m 10mm 4,4kg 1250 kg http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Lyrschackel/ 3600 kg http://biltema.se/sv/Bat/Ankare/Ankare/Ankare/ 7,5 kg till båt under 3000 kg http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Karbinhake-bojkrok/ 800 kg Mvh Jerhed Senast ändrad av Jerhed | 09 augusti 2010 | 00:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Augusti , 2010 Har använt Merx hake under många år och den är sågott som lika säker som ett shackel. Nackdelen med vanlig kabinhake är att den kan gå upp under olyckliga omständigheter om ankare/lina hamnar fel och då blir man av med ankaret. Även detta har jag råkat ut för och använder därför inte vanliga kabinhakar förutom till tillfälliga landförtöjningar, fast även dessa har blivit bättre med åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 11 Augusti , 2010 Själv tror jag att man tar i lite väl ibland. Mitt ankare med infästningar och linnor mm klarar minst 800kg dragkraft och då finns en del marginal, sannolikt är säkerhetsfaktorn 2 á 3. Ett ankarspel för en 50 fots båt drar som max ca 350kg och det gör säkert mitt också, men hallo... då har man ju slutat vinscha för länge sedan. Själv orkar jag kanske 70 kg och om båten häver sig kan det max bli ca 20 kg/m2 båtsida eller ca 400 kg vid 50 års vind på min båt. Men båten vänder sig från vinden och ytan reduceras rejält. Karbinhake finns visserligen med skruvstängning och i andra säkrare utföranden. Kan inte tänka mig en sådan situation som skulle inträffa så att en större karbinhake öppnar sig bara sådär, men, men, man skall aldrig säga aldrig. Säkerheten är viktig! Man måste tänka med bondhjärnan också ibland. Den som är salig lever och får se, amen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Augusti , 2010 Nu har jag i och för sig en större båt ( ankare på 15-25 kg ) men jag skulle aldrig använda en sk merx- hake då jag anser att den inte är gjord för ankare. Detta beroende på att konstruktionen är för designad för att vara sträckt ( ankarlina kan nog slacka lite ibland, speciellt om du ligger på svaj? ) och dels så finns det en liten liten risk att den går upp... Jag har köpt en hake här www.anchor.se/kapor_schackel.html Det är den sorten/konstruktionen som bergsbestigare har, du skruvar ihop en säkring... känns bra! Den kostade en tiondel av en hake från Wichard och är nog tillräckligt stark. Denna leverantör säljer dessutom ett bra och starkt ankarspel som gör påfrestningen på en sådan hake rätt stor vid hemtag. Eftersom det är en liten leverantör som funnits i många år så tror jag man kan lita på hans uppgifter om brottlast för den haken för hade han fått en mängd reklamationer så hade jag sett det? För det är väl det som är problemet om du köper en hake på Watski mfl. De vill ha rimligt prissatta produkter som de köper in i stora mängder så de köper knappast in testade eller märkta produkter? Vid låga krafter, typ ingen vind eller bara lite sjöbris så är belastningen på en hake låg, du kan nästan knyta ett snöre istället. Men ska man ha grejor som håller vid ordentlig vind så får man leta lite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 12 Augusti , 2010 Här står en del om hur stor ankarpåfrestning man får med olika båtvikt och vindstyrka. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankbehov.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 16 Augusti , 2010 Jag måste få säga att utredningen inte var riktigt vetenskapligt utförd men påvisar ändå vilka ungefärliga krafter som kommer belasta ankaret, linan, knap och skrov för båttypen och för platsen man ankrade på. Det är inte säkert att detta var det värsta fallet. Våghöjden beror mycket på sjödjupet. I Mälaren har vi ofta 70-100 cm våghöjd på tex. Västeråsfjärden och då vid lägre vindhastigheter. Dessutom är sjön krabb, dvs vågorna kommer som underifrån och från flera håll samtidigt pga att djupet är litet bland annat. Detta lyfter båten rejält och botten är dy/lera som suger fast ankare av typ bruce djupt (går bara att dra upp lodrätt för hand). I normalfallet skall byggnader dimensioneras för 50-års vindlast som brukar inträffa vid maximalt 24 m/s. Kraften beror mycket på landskapet och vinden kan accelerera runt byggnader och terräng. Boverkets Snö- och vindlasthandbok används vid dimensionering på land och borde kunna användas till viss del till sjöss. I dessa fall är det inte mening att förankra båten med ankare och knappt med förtöjningsstolpar.. det blir båtmos iallafall. Men skall det vara mening med att göra en normbildande jämförelse behövs fler fall och kombinationer av båttyper, bottnar, ankare, djup, vindförhållanden etc. Kanske finns detta redan? Man kan tänka sig att en lätt båt med stor volym bör vara svårare att ankra med än en tung båt med liten volym. Den lätta båten häver sig mer och fångas mer av vinden... Eftersom min båt är relativt lätt, men ganska lång och hög med kapell på, så blir sidvindskraften stor och hävningsrörelsen i längsled stora de med. Vore intressant att mäta linkraften med Newtonmeter som kryssarklubben gjort. En linindikator med larm, kanske dax för uppfinnarjocke att experimentera? Hur som helst klarar jag mig galant med den utrustning jag har, vilket innebär 4x2-3 = 8-12 faldig säkerhet vid svagaste länk, under enligt kryssarklubbens testade förhållanden. Låt gå för att det kanske är bättre att använda skruvbar låsning på karbinhaken. Mvh Jerhed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Augusti , 2010 Skall man sova tryggt och drömma sött på svaj skall man alltid kunna lita på grejorna till 100%. Det innebär t.ex att alla snabbschacklar och rostfria skruvschacklar som inte är låsta med ståltråd går bort. Merxhake likaså. Karbinhakar skall vi inte tala om. Det är inte oron för att haken skall öppna sig och dess brottgräns (den räcker nog) som är den stora frågan - utan vad som händer när belastningen vrider 180 grader. Om inte haken garanterat följer med uppstår böj- och brytkrafter den absolut inte är gjord för. Och ett ankare som grävt ner sig, alterntivt ligger med läggen mot botten kan mycket väl hindra haken att vrida sig korrekt när belastningsriktningen ändras. Det är därför Merx- och andra hakar heller aldrig skall användas för bojförtöjning på svaj. Bara när dragriktningen är konstant, som vid akterförtöjning vid boj-brygga. En undran - följer kättingstumpen med linan eller finns det en en kätting för respektive ankare? Eller ingen kätting alls? Om det är så föreslår jag något busenkelt, billigt och 100% säkert - en pålstek. Även om du byter ankare varje dag under en månads segling , dvs lossar och knyter en pålstek/dag blir det inte mer än totalt 12,5 minuters jobb på en månad. Då räknar jag långsamma 10 sek för att lossa steket och 15 sek för att knyta och dra åt ordentligt. Går nog snabbare med övning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser