Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
mrplasma

Vilken propeller Yamaha F200 Yamarin 64 dc

Rekommendera Poster

Har fel propeller till min YAmaha F200 -08! Båten är en Yamarin 64 dc. Vid 4800 v går båten endast 28 kop, varvar över 6100 v och går vidca 41 knop. Den bör gå ca 48 knop och varva mindre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade varit bra att veta vilken propp du har idag .......

En 21''  stigning är nog den rätta ,  enligt Propslip calculator !

utvxl 2 , 21'' , 6000varv , 52knop . 10% slip  ... = 48knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ovanstående har helt rätt med 21 tum. Black Steel 13,75 x 21 är vad en 64a med F200 riggas med som standard. Med den propp du har nu går motorn förmodligen in i övervarvsläge. Vid varvtal över 6199 börjar motorn stänga av cylindrar för att varvet ska sluta öka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte båten i fredags och har stressat som tusan för att få den i sjön och hinna ut på havet! :-)

Jag han därför inte se vad det är för propeller (dock är det en Ballistic stål propp. kuppade någonting) för jag hittade inte vars det står siffrorna!

Annars så går båten som en dröm!

En sak som jag upptäkte är att den är trögstyrd när man kör åt syrbord. Den går lätt när man står still. Det låter som lite luft i systemet, så det är förmodligen det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska köpa en   13 3/4 x 21 idag! dock ej stål.

Jag klarar mig nog med en vanlig propp. med tanke på vad som händer om man tar i någon sten!

Tack alla för infon....kommer säkert med fler frågor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tar i en sten, är det ju bättre om du har en stålprop. Du bör absolut inte köpa en aluminium till din båt och motor. Det lär inte bli bra, du tappar fart och lär troligen bli tvungen att sänka motorn från den höjd du har just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om tu tar i sten så är det bättre med stålprop,??????? DE VA NÅTT NYTT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sälj Ballisticen på Blocket, du lär få ett par tre tusen för den om den är i bra skick. Köp sen en riktig propp. Aluproppen kan du ha som reserv sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo stål proppen är hårdare (tål mer) än en alu propp. en av orsakerna att man använder en stål propp på motorer 100Hk å uppåt,en alu börjar bladen vobbla kan man säga(sämre vridstyvhet). jag fick se detta på Chalmers test labb i våras.Där hade dom en slags vindtunnel fast med vatten då. där såg man klart att alu proppar vart mjukare än vad stål propp är.

Dom körde testet på en Yamaha 150 HPDI

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer nog köpa en alu nu i veckan och sälja Ballisticen!

Sedan kan jag köpa en ny stålpropp nästa år och ha aluproppen som reserv!

Det blir nog så! :-)

Men vad bra Yamarinen går! Jag är helt förälskad i denna båt!

Senast ändrad av mrplasma | 09 augusti 2010 | 19:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som jag.....bra att ha alu:n i reserv utifall att.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja du om du visste vilka skador det blir med en rostfriprop om du träffar på sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nje det vet jag inte,förhoppningsvis så kommer jag inte få den erfarenheten heller....

Vad jag har hört av kunnit folk så tål en stål propp generellt mer,men klart en dunder träff så lär väl även stål prppen ryka,men vid grudkänningar i låg fart /lågt motor varv så sägs det att stål skall klara mer.Däremot så är risken större att propelleraxel tar mer stryk om man kör på med en stålpropp.Men som sagt tack ålov så har jag ingen erfarenhet av detta utan bara vad motor verkstäder folk har sagt till mig.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

öhhh....jaha....

Jag tolkade det som att det var olika proppar det skrevs om här och skador på DOM......

Men det är ju nu så att ha har ju bestämt sig hur han skall göra.om man bortser att köra på saker vilket vi nog kan vara överens om är det bästa  så är det ju så att på en så kraftig motor så kommer han vinna både fart å grepp med en stål propp i förhållande till en alu propp.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara tacka för tipsen!

Jag köpte en 13 3/4x21 Stål proppeller......vilken skillnad!!! :-)

Förr 4800 v=28 knop nu 4800=36 knop

Maxfart förr 41 knop 6100 v, nu 47 knop 5900v

Hade en 13 1/8x21 med klippta toppar på bladen! (Ballistic) tror den inte fick grepp?!

En bra båt blev nu jäv...bra båt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...