Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
IngemarE

Svarta streck - hur få bort (kemiskt) ?

Rekommendera Poster

Någon som har ett tips om ett bra medel som löser upp de svarta strecken på gelcoaten man brukar få där vatten runnit ?  Biltema har ett medel som visserligen fungerar (Black streak remover), men om det ligger på en aning för länge får man gula märken i gelcoaten istället. Och de sitter ännu värre.....

Att ta bort dem genom lätt polering (Autosol, UltraGlozz) fungerar visserligen, men jag vill inte ta bort det mekaniskt.

(Observera att det inte är det bruna i vattenlinjen jag talar om - det försvinner lekande lätt med Biltemas Fälgtvätt, som ju inte är något annat än oxalsyralösning).

Senast ändrad av IngemarE | 08 augusti 2010 | 09:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du någongång då och då tvättar båtenFlört Prova Turtle Supertvätt och svamp, tar bort allt det svarta rinnet och ger en hyggligt bra smutsavvisande yta på gelcoaten.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det händer att den tvättas Flört. Dock oftast med Biltema bilschampo.

Skall testa Turtles supertvätt, tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ha en flaska vax i båten... Lossar lätt med det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Biltema finns Black streak remover i sprayflaska som kostar runt 50-lappen

Fungerar perfekt, snabbt o lite jobb Skrattande

Senast ändrad av Fantino | 10 augusti 2010 | 10:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag använde på min ChrisCraft va en vanlig mirakeltrasa !!!!

Det som då va viktigt va att underarbetet , vax och polering var i topklass . Fördelen med mirakeltrasan va att vaxet inte påverkades .  Nu är jag extremt ''putstokig'' och hade alltid mirakeltrasan i högsta hug :-) .. minsta lilla fläck och jag va som en hök på den ! nästan sjukligt va ? :-D

-Klart värt att testa !

post-11345-1394236472,2164_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är ju just det jag skriver i mitt första inlägg. Men om det torkar in det allra minsta så blir det gula fält som är något ännu värre att få bort än de svarta strecken.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va! tycker du att jag ska läsa hela ditt inlägg innan jag svarar Skäms

Erkänner att ja läste lite slarvigt, varför jag var så ivrig o rekomendera produkten från Biltema är att det alltid har fungerat så smärtfritt för mig.

Har tydligen torkat bort medlet innan det har hunnit o torka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara på taket !

Om man säger som så - man skall stänga av mobilen, så man inte får samtal precis när man lagt på Biltemamedlet och ännu inte sköljt av....Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och som vanligt kan jag inte låta bli att rekomendera grönsåpa, ta en dl till 2 liter varmt vatten, borsta med detta och skölj av efter ett par minuter, kanonbra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag lyckades precis göra en såndär fin gul rand på båten... Skulle ta bort lite fula svarta fläckar i gelcoaten med Biltemas Black Streak remover - vilket gick bra som vanligt. Problemet var bara att jag lämnade kvar flaskan på däck - gick iväg för en promenad och när jag kom tillbaka hade flaskan såklart vält och medel hade runnit en ganska bra bit. Där var nu en tydlig, nästan inbränd gul fläck. Väldigt puckat och orutinerat gjort. Dock var det lätt att ta bort med vanligt Yes diskmedel. Vilket jag senare även använde till att ta bort svarta streck med. Jag tror iofs att Yes är bättre på feta fläckar och svarta streck kan ju vara sot och annat som inte är fett.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...