Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
52rost50

optimalt varvtal för laddning av batterier

Rekommendera Poster

Vilket varvtal skall man ha för att ladda batterierna? VP2020 med 60A generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som seglar vill man ju ha så snabb laddning som möjligt. Du borde enkelt se på amp mätaren när när generatorn ger mest vid lite olika varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju högre varv, desto mer kan generatorn ge.

Men, det är inte generatorn som styr hur mycket som laddas, så snart laddströmmen gått ner under vad den kan ge så den orkar ge full spänning (c:a 14V). Det är dock en vanlig missuppfattning. Generatorn kan inte trycka i ström i blybatteriet - det är batteriet/batterierna som styr hur mycket de sväljer. Så snart generatorn orkar lägga full spänning på batteribanken så blir det sedan vad det blir i laddström. Man får t ex inte dubbel laddning om man byter från en 60A till en 120A-generator. Men har man stora förbrukare ombord (eller som fallet är i moderna bilar med elektronik som drar tiotals ampere), så blir det mer ström över för laddningen (om nu batteriet vill ha det) med en större generator.

Till skillnad från batterier som NiCd och NiMH som laddas med konstantström och sedan blir spänningen vad den blir (lite förenklat), så laddas blybatteriet med konstanspänning (14-14,5V) och sedan blir strömmen vad den blir. Därför är det mycket svårt att snabbladda ett blybatteri på ett säkert sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ligga på 12-1500 varv/m av två skäl när du laddar batterierna. Dels mår en dieselmotor inte bra av att ligga på låga och obelastade varv för långa tider då cylinderloppen blankpoleras, samt dels ger generatorn nästan maxeffekt vid dessa varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar vilket varvtal?

Vad som helst över det varvtal där generatorn börjar ladda ordentligt skulle jag vilja säga. För det är precis som ovanstående inlägg säger, batterierna tar mot det som de kan...

Däremot vill jag påpeka att jag har en känsla av att många generatorer verkar ha någon sorts relä som gör att generatorn inte laddar på med full styrka förrän du ökat från tomgångsvarv till högre varv.

Vilket varvtal detta är - vet jag inte men det syns tydligt om du har en amperemätare, på den båt jag hade tidigare var det nästan 1400 varv vilket är betydligt över tomgångsvarvet. Att ligga på tomgång ger alltså normalt klart sämre laddning enligt min erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du säger om batteriernas makt över laddningsförloppet, Har aldrig sett någon skillnad i laddström mellan tomgång och fullgas. Men varför ger inte generatorn tillräckligt med laddström för att uppnå ca 14 V direkt?

Ett typfall: Batterierna är urladdade med kanske 25% och batterispänningen obelastat 12,4V. Min generator kan ge 60A, men när laddningen börjar får jag ca 13,5V och 15 A i laddspänning, oberoende av varvtal. Sedan stiger spänningen och strömmen sjunker låånsamt tills jag når ca 14V och kanske 2A. (Höftade, men ganska representativa siffror) Belastningen från olika förbrukare ligger under laddningsförloppet på 2-5 A. Har grova, rejäla kablar och justa anslutningar, tycker jag. Som jag fattar ditt resonemang borde jag få 14V så fort generatorn orkar ge tillräckligt med ström och det skulle jag tacksamt ta emot. Tacksam om du kan förklara detta! Mina elkunskaper börjar tyvärr närma sig bästföredatum.

Ledsen att jag hoppar in i en annans tråd, men är ju ändå inte helt off topic.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du skriver tyder på att generatorn inte är så perfekt som den kanske borde. Temperatur och annat kan också göra att den lämnar 13,5 istället för 14,0V. Men även interna spänningsfall i generatorn kan påverka. Det är svårt att säga, för precis som du skriver borde ett ökat varvtal ha höjt spänning & ström. Den angivna maxströmmen gäller f.ö. vid ganska högt varvtal och i övrigt ideala förhållanden.

Det jag skrev är ju den teoretiska förklaringen. Sedan är inte de verkliga komponenterna SÅ exakta, ideala och noggranna alla gånger. Kanske en annan regulator skulle förbättra ditt problem med lite låg spänning ?

-------------------

Det där med att man behöver putta till gasen lite beror på att generatorn måste få tillräcklig kräm för att s.a.s. kunna magnetisera sig själv. Ofta (men inte alltid) ligger laddlampan inkopplad i serie med denna lindning, så att laddlampan lyser så länge den inte kommit igång. Är det väldigt besvärande kan det hjälpa att öka wattalet på laddlampan, vilket då gör att det flyter mer ström i denna lindning i uppstartfasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då tänkte jag inte helt tokigt i alla fall. Funderar efter detta svar på att låta batterispänningen i st.f. generatorns utgångsspänning styra regulatorn. Ska kolla vilka möjligheter som finns. Kanske går det att koppla en pilotkbel från den befintliga regulatorn till batteriet alt. byta regulator.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft lite batterifunderingar under förra året innan jag dubblade förbrukningsbatterierna till 4*80Ah så kommer jag ihåg att jag läste på Skyllermarks hemsida att ditt typfall är helt normalt som det ska vara om man har bra batterier. Bra batterier = det tar en stund innan laddspänningen går upp till 14,4V. Dåliga batterier = det blir 14,4V nästan direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...