Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
rocketeer

Övervikt på motor ?

Rekommendera Poster

Min båt har en aniven max effekt 75hk smat max motorvikt på 145 kg, trots det ser jag många som har en Optimax 75 som väger 163kg.  Jag har även pratat med en montör som håll på att montera just en sådan på likadan båt som jag har, när jag frågade om det var godkänt svarade han att 75 hk är OK, vikten spelade ingen roll enligt honom.

Jag vill gärna höra några åsikter kring detta, är det vanligt att montera tyngre motorer? finns inte risk att akterspegeln ger sig till slut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kan tyvär inte ge dig något exakt svar men hoppas att någon annan kan göra det. lånar tråden lite gran då jag har en ungefär liknande fråga. Jag tycker iaf att det borde spela en stor roll på hur tung en motor är på akterspegeln. min båt är klassad för 20hk och jag funderar på att sätta på en ny  Suzuki DF25 på den. Vikt skillnaden är 72 kg för 25hk och 52kg på min 20hk akterspegeln ska hålla för det enligt leverantören. Finns det inte en risk för att båten bli baktung om man har för stor motor eller hur pass stor skillnad måste det vara då ? hoppas att någon kunnig person kan hjälpa oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...