Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
te-el

Det där med att ligga på svaj...

Rekommendera Poster

Hur gör man egentligen? Kan man sova gott under natten, eller måste man vara rädd att båten driver iväg?

Har en 3,5t båt semesterpackning och en bruce(kopia?) på 8.5kg 2-3m kätting och ankarolina, botten där jag tänkte ligga är lera sand stenar. Så är det bara att kasta ankaret i plurret, backa ankaret fast och hoppas på det bästa?

Vädret och vindriktningen måste man ju kolla, men litar inte precis på prognoserna (senast för några dagar sen: solsken 25 grader varmt -> det regnade hela dagen med <20 graders värme)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip så, men 8,5 kg fuskbruce på en 3,5 tons båt verkar inte va nått speciellt betryggande.

Om det regnar och eller skiner sol är väl totalt ointresant i ett sånt här sammanhang. För övrigt alltid. Det är hur mycket det kommer att blåsa och från vilken vindriktning som är betydligt intresantare när man är på sjön.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du något annat ankare med lina tillgängligt så sätt på en brandhake eller dyl på det andra ankaret och häng det på Ankarolinan. Släpp efter på linan så att ankaret sjunker och förbättrar vinkel till ditt Bruceankare. Gör fast linan på lämpligt djup. Förutom bättre vinkel minskar risken att någon kör på din förtöjning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte linans längd. Vi sover aldrig utan att ha minst 5 gånger djupet ute.

Ibland när det är lite lurigt lägger vi ut två ankare med 90 graders vinkel så vi inte ska segla så mycket att ankaret lossnar. Detta främst i vikar där det är sämre ankarbotten och helt vindstilla. Lite stadig vind kan faktiskt vara en fördel då båten ligger med fören mot vinden och inte vrider sig lika mycket.

Svajankrin är underbart. Alltid vindlä i sittbrunn och ingen som gluttar när man nakenbadarSkrattande

Senast ändrad av ciaraud | 08 augusti 2010 | 08:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankarsegel används ju ibland när båten svänger farm och tillbaka. Jag har en liten fock till min bohujulle som jag haft med mig, men aldrig har provat.

Jag har av lathet svajankrat min motorseglare, med kosterskrov, från aktern, och hon ligger relativt still. Mina två rullar fungera kanske som ankarsegel då?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge det inte blåser kan du ligga nästan med en sten bara....  så problemet börjar väl när det blåser upp och vinden vrider? När jag hade en Comfort 30:a ( ca 3,1 ton ) så ankrade jag ofta i vindstilla med ett original Bruce, 7 kg. Inget problem. Men visste jag att det skulle blåsa upp så vart det ett större ankare...

Så för mig är ditt ankare i underkant. Har du ett större att ta till? Annars en bra variant är att du har / skaffar ett mindre ankare typ plätt / litet Bruce / lättviktsDanforth och kopplar framför ditt Bruce med några meter krallig kätting. Det tycker jag funkar när vinden vrider, man kan dragga lite men sedan så biter det igen! Annars är svaret - skaffa ett tyngre ankare för ökande vindar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den länken, verkar ju bra på första blicken.

Hmm... Det där med att skicka ner ett ankare till... Jag har ju ett, en biltemas, modell bruce ca 2-3kg. Så den hjälper inte säker något? Funderade på att ta bort den från båten...

Det börjar låta som om jag måste köpa ett ankare till då. Måste studera den saken, blir väl till nästa sesong.

Det där med solsken och regn som jag skrev, menade att om de inte vet om det regnar eller skiner, så hur skulle de veta varifrån det blåser och hur hårt?

Behöver man ankra från fören? Eller räcker det bra till att ankra från aktern? Är det nån skillnad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankra från fören så du får båtens smalaste del i vindögat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara, som tillägg till mitt tidigare inlägg ovan, säga att eftersom du läser SXK rapport från år 2003 så kan den vara lite missvisande.

På så sätt att

- påfrestningen på båtens ankarlina / kätting ökar med kvadraten på vindhastigheten

- att påfrestningen självklart då är större på en båt som är högre/längre pga vindfång

- att många utländska tester visar att de moderna ankarna fäster bättre än de som SXK testade.

Dvs, kanske inte din båt ( vad du nu har, drygt 3 ton låter som en äldre halvtonnare i mina ögon? ) men en modern segelbåt från ett varv som Jeanneau, Bavaria eller Hanse har BETYDLIGT högre påfrestningar i ökande vind än våra äldre båtar. Upp till 6-8 m/s är det nog ingen större skillnad men sedan...  En sådan kan lätt behöva dubbelt så stort/tungt ankare som en äldre båt pga vindfånget.

Så, så länge det bara blåser sjöbris och är lugnt på natten så håller ditt ankare. Men blåser det upp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm det här med att ankra från fören eller om det gör skillnad att ankra från aktern?

i vindstilla och upp till kanske 10 m/s så gör det ingen väsentlig skillnad gissar jag, berör självklart på båt och så... eftersom vindfånget styr helt vilken påfrestning det blir. Den är ändå begränsad här.

Sedan vid ökande vindar så är de säkert bättre att ankra från fören, känns mer naturligt med ett lite lägre vindfång? Vinden följer mer villigt båtens linjer om vinden kommer förifrån?

Men, när jag var ung så gastade jag på en stor träbåt med en tysk kapten ombord. Vi låg en gång dåligt till och vinden ökade till kuling. Då ändrade han förtöjningen från fören till aktern!

Motivet var att båten låg mer stilla och inte svajade så mycket. För svajandet skulle öka vindfånget och, sa han till oss unga gastar, det var svajandet som gjorde att ankaret släppte.

När jag blev delägare i en båt med stort vindfång på äldre dagar så räknade jag på det här, jovisst!
Redan vid en vinkel på 30 grader så har vindfånget ökat markant. Då kan man dra slutsatsen att ett ankarsegel längst akterut för att minska svajandet inte är fel? Eller t.om. förtöja i aktern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag fundersam.  Enligt länken som heter ankare och ankring i SXK som du länkar till, så är Delta utmärkt för svajliggning medan Bruce dåligt, speciellt på lösa bottnar.  I min tråd som jag länkar till nedan så upplever jag att Delta är omöjligt i dybottnar medan Bruce är riktigt bra på det, själv tänker jag nu byta tillbaks till Brucekopian som aldrig någonsin draggade i Mälaren, Delta gör det konstant.  Andras erfarenheter?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362783

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankare och ankring är väl sammanställda erfarenheter och inte resultatet av tester och skall nog läsas därefter. Deltat är inte med i testet om jag minns rätt. En enskilds erfarenheter kan nog göra att en uppfattning om ett ankare kan variera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Nämn ett ankare och sannolikheten är stor att man kan hitta åtminstånde något test som placerar det i topp.

Skall man dra slutsatser av tester måste man läsa många och finna generella trender. Och naturligvis ta hänsyn till vilka vatten man vanligtvis seglar på. Många ankaren utvecklas lokalt, med hänsyn till de vanliga bottnarna på platsen.

Och i alla fall vid svajankring handlar resultatet också mycket om ankringsteknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I princip - ja.

Ett ankare som håller för hårdhänt backning i den förväntade vindens riktning kommer inte släppa vid vindar väl upp i kulingstyrka. Men med hårdhänt backning menar jag inombordare med 50-75% av maxvarvtal med fast- eller flöjlande propeller, uppåt 100% med folding.
Detta förutsätter också att ankaret grävt ner sig i sand, lera, dy eller grus. Ankrar man på stenbotten kan ankaret mycet väl greppa bakom en sten, ett grepp som kan släppa precis när som helst. Ankra aldrig på stenbotten!

Vänder vinden är det en annan sak, en del ankaren bryts upp ur botten för att sedan förväntas gräva ner sig igen. (Sämst är Danforth-varianterna, men Bruce, Bügel och CQR är även de tveksamma) Då måste man vara uppmärksam vid vindvridningar. Delta, Spade, Rocna m.fl bryts inte loss utan bruka kunna vrida runt kvar i botten,

Pass också upp för om din båt seglar för ankaret i frisk vind. De rycken som uppstår kan förstöra det bästa fäste.

Ditt ankare är litet och vad jag tycker om Brucekopior vid svajliggning vet nog de flesta.

Jag skulle satsa på ett ankare på minst 10 kg, Delta är prisvärt. Minst 4 m 10mm kätting och en lösning för hur du lätt kan koppla en elastisk lina eller någon form av gummiryckdämpare till din ankarolina som annars är för stum om det blåser hårt och går litet sjö.

Vi ankrar nästan uteslutande på svaj och känner oss helt trygga. Har aldrig draggat de sista 10 åren med över 500 nätter på svaj i vindar upptill över 25 m/s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från konkurrerande forum:

Har haft Delta som huvudankare i 8 år nu, uppskattningsvis mellan tre och fyrahunra hundra nätter på svaj.

Nu får du bestämma dig Gunnar. 300 eller 500, 8 år eller 10 Tungan

Bara skojar lite, du är fortfarande ankringsauktoritet #1 ;)

Senast ändrad av Gaidin | 10 augusti 2010 | 13:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns ett liv innan Delta. Och vi ankrade då också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äääsch! Att det alltid skall finnas logiska förklaringar =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...