Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Magne

98 oktan jmf 95 oktan effektskillnad på en 2takt optimax

Rekommendera Poster

Hej, 

Får man ut någon effektvinst av att köra på högoktanig bensin?

/ Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej ! Betänka att gammal 98 kan hålla lägre oktan än angett och färsk t om högre så det är hugget som stucket. Och skillnaden mellan 95 och 98 är försvinnande liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Skall jag tolka ditt svar som att  Shells V-Power ger ingen effekt ökning alls. // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit diskuterat när det gäller bilar och om jag har förstått det rätt så får man en effektökning om bilen har någon form av elektronikbox som klarar av att justera tändningen under drift.

/Micke W



Senast ändrad av lizardking | 07 augusti 2010 | 21:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Knopjägarn i farten igen ser jag , Cool

Jag tycker att v-power ger en något mjukare gång på min 4-taktare men det är nog väldigt liten skillnad i toppfart. Brukar köra i några dunkar med jämna mellanrum mest för att jag inbillar mig att motorn smörjs lite bättre. Det ni skall veta är att 95 oktan innehåller etanol upp til 10% vilket motorn klarar men ren bensin är klart alltid bättre för motorn, bränslekanaler och slangar osv.

På en båtmotor kan det dock vara bra att hälla i lite 95-oktan eftersom etanolen blandar och driver ut vatten.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 07 augusti 2010 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-)  man får söka överallt.... !  / magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oktantalet har inget med energiinnehåll att göra, det är ett mått på spikningsmotstånd. OM man ska kunna vinna någon effekt på att ha ett bränsle med högre oktantal så förutsätter det att man har spikningssensor och en tändning som justerar upp tändningen om den inte spikar. På turbomotorer kan skillnaden vara stor men på sugmotorer marginell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att dra nytta av ett högre oktantal måste motorn ha knacksensor som får styra tändpunkten och helst även en styrd överladdning (turbo/kompressor). Det finns nog ingen 2-Takts båtmotor som har detta. Vissa har detonationssensor, men det är en annan femma.

I en 2 -T är högre oktantal än som rekommenderas alltså i princip värdelöst ur effekt och förbrukningssynpunkt.

Med högoktaning bensin kan tändningen och kompressionen för en fyrtaktare höjas så att verkningsgrad och effekten ökar. 

Lågoktanig bensin har generellt högre energivärde än högoktanig, men skillnaderna är mycket liten. 95 oktan bensinen i Sverige är utblandad med ca 5 % etanol som har lågt energivärde varför 95 och 98 blir likvärdiga ca 44 MJ/kg.

V power avviker inte nämnvärt från 95/98.

Någon mätbar skillnad på en oreglerad motor är inte att räkna med, än mindre någon märkbar, men man skall kanske inte bortse från placeboeffekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...