Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
k650

Mest skit till salu.

Rekommendera Poster

Är det bara jag som börjar tröttna på annonser där båtarna framställs som mkt fint skick, och när man kommer dit och tittar är det rena vraken. Vad har hänt med folk? Fint skick innebär inte löst hängande inredning, mögel, vatten stående lite här och var, otäta rutor etc. Som grädde på mosen är ofta säljaren envis och har fantasipris på objektet, bara se priserna på blocket på tex segelbåtar som är aktuellt i mitt fall. Många båtar har varit till salu i månader......säljarna tycks ändå inte fatta att de ligger fel i pris när man påtalar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det hänger ihop med att tidigare med hög inflation så kunde man köpa en begagnad båt och efter ett antal år sälja samma båt till ett högre pris än vad man ursprungligen betalade. De tiderna är över nu men alla inser inte det.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv börjat titta på ny segelbåt men har nu höjt blicken till övriga Europa. Det skiljer mycket i pris samt att det finns andra roliga modeller att intressera sig för. Och ja, skicket ska vara jämförbart. kommer troligtvis köpa båt utomlands.

Är inte sugen på att lägga ca 350-380´ på en 32-fptare från tidigt 80-tal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med er till fullo, men är det inte märkligt att orden fint skick kan misstolkas så totalt av ett stort antal säljare. Fint skick för väldigt många är lika med vrak i verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

någon som har förslag på utländska sajter med begagnade båtar. så länge det är ett eu land borde det väl inte tillkomma moms etc

några andra kostnader som tillkommer förutom ev frakt...om man inte vill långsegla hem båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollar på yachtworld.com. Det måste finnas fler saiter. Jag skulle gärna vilja kolla på privatannonser men det verkar svårt att hitta via nätet. I Sverige finns ju alla på blocket. Även om ett köp av privatperson kanske innebär lite mer jobb vid köpet. Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träffade en båtägare för en tid sedan som stolt visad upp sitt nyinköp. I mina ögon ett vrak. Mest förvånad blev jag när han talade så väl om den tidigare ägaren som hade pedantskött båten. Vi ser på samma sak på många sätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är ett EU land innebär inte att det inte kan komma moms på båten. Det beror helt på om den är momsad eller inte. Massor av båtar inom EU, speciellt begagnade båtar i medelhavet har gått som charterbåt och då är det många gånger pris utan moms i annonsen. Detta innebär att du måste momsa den i Sverige eller i det land där du huvudsakligen skall använda båten.

Detta brukar iofs stå i annonsen men  det som är viktigt för dig är att du får med dig momskvittot på den båt du skall köpa oavsett vem och var du köper den. Om du inte kan vissa att båten är momsad tidigare så kan du åka på att betala moms igen för båten. Om inte säljaren kan ge dig beviset om att moms är betald, ska medfölja vid köp, så får du prisa den som om den inte är momsad.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever samma sak. Jag bevakar ett antal objekt på Blocket, segelbåtar av lite sportigare typ som legat ute med annons i över ett år. Säljarna har i vissa fall sänkt priset med ca 20 000 kr, i andra fall inte alls. Jag mumlar ett stilla Lycka till till dessa säljare.

400 000 för en 32 fots segelbåt med backstag och en akterspegel som inte går att bada ifrån är inte rimligt. Ingen barnfamilj köper en sådan båt. Det gör marknaden väldigt liten för dessa cruiser-racers från 80-talet.

Antingen har säljaren dålig känsla för marknaden, eller så skiter han helt enkelt i om han blir av med båten.

Priset måste ned med 100 000 för att det ska bli fart på efterfrågan. Säljarna måste gå igenom en sorgeperiod och vänja sig vid tanken, men det verkar som om den sorgeperioden är väldigt lång för många svenska säljare.

Jag har också börjat titta på båtar i England, Belgien och Holland. Har flera objekt på gång med mycket attraktiva priser. Att segla hem en båt från kontinenten är ju bara roligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.udkik.dk är ju en sida. Blocket har extremt många hyllvärmare.......säljarna har inte fattat att deras priser är helt fel. Lite drygt, men kanske det kommer in många nya objekt nu när säsongen närmar sig sitt slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också uppfattningen att många båtar ligger ute till för högt pris. Men tänk på att det står var och en fritt att ge bud. Tycker mig ha hört om en rad skambud som efter bara någon ytterligare veckas brist på spekulanter antagits av säljaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...