Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Corvus_corax

Lämplig bytesmotor till Flipper 700

Rekommendera Poster

Är det någon som har förslag på lämplig motor till Flipper 700.

Den  30 år gamla AQ140A är bedrövligt svårstartad och ger inte så mycket fart.

Enligt spec så skall det gå att få upp båten i 25 knop.

Har lyckats med 19-20 men då varvar den drygt 4000 och motorljudet inbjuder inte till mer gaspådrag.

Så vad kan man byta till med gott resultat ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha disel eller bensin? Skulle rekomendera en bensinare med tanke på priset. Du kan köra många distans på det du spar in på en bensinare. Vill du ha Penta? Vill du ha något annat? Om det är Penta du är ute efter tror jag att 4,3 GL alt 4,3 GXiEär att rekommendera. Då kommer  du att få en toppfart av ca 26-28 knop.  Vet inte riktigt vad din båt väger så det beror på. Är du ute efter en disel kan jag dessvärre inte rekommendera en D3 (vet att VP har problem med den motorn), du bör snarare satsa på en D4 men jag vet inte om den får plats än gång ... andra alternativ kan vara Mercruiser 4,3L MPI men kolla upp på andra märken åxå ... du kan få bra pris om du förhandlar ... Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag fortsätter med en bensindriven motor.

Tack för de förslag jag fått.

Jag skullegärna vilja ha förslag på var jag kan hitta en begagnad motor till hyfsat pris.

Men jag får väl leta som alla andra kan jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en cheva 350 eller så kan man kalla den vp 271 ... 5,7gxi grunden samma motor

700 är en ganska lätt båt så du borde få bra fart och bra ekonomi en 350 är ganska bilig och biliga delar till om man inte köper marin orginal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte någon inbiten motormek. och har inte tänkt att själv omforma någon bilmotot till marin anpassning. Det kan bli mycket fel är jag rädd.

Men det kanske är lättare än jag tror att marinomforma en bilmotor ?

Frågan är om det gamla 280 drevet klarar vad som helst eller om det också behöver bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Mercruiser 4,3L V6 är en bra motor som skulle kunna ge din båt tillräcklig kraft. Finns adapterplattor till VP drev. Ett tips ring o prata med Värmdö Motorteknik de är väldigt kunniga och har till o från även beg. motorer o drev samt gör instalationer. www.motorteknik.se   De kan garanterat svara på om det även är läge att byta drev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod inför samma val som du för 3 år sedan. En skuren 145:a som hade samma problem med ork som din. Det jag letade efter var en 151:a alt 250 som har ett bättre vridmoment och som har ventilsäten som tål blyfri bensin. Till dessa motorer funkar även 280 drevet. Jag tror dock att ett paket bestående av ett 290 drev med powertrim skulle vara bäst.

I mitt fall slutade letandet med en ny V6:a istället. Ett val som jag inte ångrat. Blev en helt annan båt med den motorn och ett DPS duopropdrev. Inga problem med ork, toppar 35knop med GPS och drar 1,3-1,4 l/nm i 25 - 28 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen.

En V6 är alltså ett bra alternativ kan jag förstå.

Jag får kolla runt efter en sådan som funkar med mitt gamla drev.

Som vanligt så har ju kostnaden en betydande inverkan på valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog ingen V6:a som funkar till ditt drev. Du har sannolikt 2,15-1 i slutväxeln och slutväxeln den minsta V6:an som kanske kan hålla bör vara 1,89-1 eller hellre 1,61-1. Den senare utväxlingen klarar alla V6:or och många V8:or. Det blir att byta drevet eller nedre växeln också om du skall känna dig trygg att drevet skall hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles säkert mycket klokt råd med nytt drev men vad betyder siffrorna ?

är det ett utväxlingsförhållande ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

2,15 till 1  betyder att motorn gör 2,15 varv för att proppellern ska göra ett varv, Om du då har 1,95 eller 1,85 osv så är det ungeför som att lägga i en högre växel på bilen, men det gäller att motorn orkar med.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...