Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Guest

Val av presenning

Rekommendera Poster

Gäst Guest

Jag behöver era råd. Det är dags att köpa en ny presenning. Jag hade tänkt mig en mellanklasspresenning som helst skall vara transparent så att det blir ljust och fint i båten då den skall rustas i vår. Det finns en del att välja på och jag frågar mig vad det är för skillnad i kvaliteten mellan de olika alternativen? Jag har hittat följande alternativ för storlek 8 x 10 m: Microflex 250g/m2 850kr på SeaSea Mareflex 250g/m2 620kr X-pris Erlandssons Monarflex 270g/m2 1400kr på Hjertmans Vilken bör jag satsa på om jag vill ha e som håller så länge som möjligt ? Kanske är SeaSeas 400g/m2 för 1150 kr ett bättre alternativ ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till dem presseningar du räkna upp men mina erfarenheter av pressar är att INGENTING håller mer en en tills man vänder ryggen till när det friskar i och ligger och nöter mot nåt annat en en barnrumpa utom dom tjocka snortunga aspresseningarna från jehanders, dem håller men är både snordyra och för klympiga att bolla runt med på täckställningen, dessutom släpper dem igonom lika mycket ljus som en bergvägg ungefär....... Själv tänkte jag nog ta den billigaste biltema pressen eller nåt och slänga trasorna till våren och köpa en ny nästa är. Jag har turen att kunna ha båten hemma på tomten och se hur den klarar sej under vintern, skulle jag ha den på båtuppläggning eller liknande där man inte har uppsikt över båten skulle jag satsa mer pengar på att det va en press av bra kvalite. Tejpa fast skummgummi på alla tänkbara ställen där det kan nöta och använd golfbollar eller special fästen för att förankra pressen ist för orginalringarna......... Kanske inte så mycket till hjälp men tanken är ju god iaf :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Instämmer helt, har du inte uppsikt över båten över vintern så är det bara äkta byggpressar som gäller! Visst är dom astunga ... men väl på plats så ligger som oxå kvar och fladdrar inte som de lättare modellerna. Eftersom dom är så tunga och ligger stilla. är nötningsrisken betydligt mindre. Tyngden gör även att dom är självsträckande, vilket minimerar risken för vattenfickor Det går att hitta justa sådana pressar begagnade på typ Blocket så om du har tur kan du komma undan lite billigare ... mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Tack för tipsen ! Jag kommer att nog prova med att behålla min slitna mellanklasspresenning, men lägga en billig littviktspress över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...