Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Zinderella

snälla...

Rekommendera Poster

Men snälla rara du,va vad nu detta? Har jag gjort dig något ? Du känner,vet vem jag är men ger dig inte själv tillkänna. Ditt svar är ett personangrepp.

Anledningen till inlägget på seglarsnack har givetvis sin förklaring i att det var seglare som jag vill nå.

Sedan vilka är VI ? är du ett forum?

Det blev många frågetecken som jag hoppas att du kan räta ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst, eftersom du försökte göra dig lustig över vad jag vågar, så visar jag väl på sjökortet; blå pil är jag, den röda är motorbåten. Där jag ritat kryssen är där våra vägar möts. Så, då var detta avklarat.

Jag tycker man ska sälja sin motorbåt om tycker att det är svårt att manövrera sig förbi - relativt sätt - stillastående fartyg, som en segelbåt är i relation till en snabb motorbåt... nej, då ska man köra nåt långsammare; en liten snipa kanske? Eller hålla igen lite på alkoholen när man är ute och kör, vad vet jag?

Farsan har en liknande stor, snabb, bensinslukande, illaluktande best som du har på din profilbild. Jag körde den förra sommaren och såg inga som helst problem. Låg i marchfart och rattade mig igenom farleder och höll goda avstånd till alla segelbåtar så jag slapp att sakta ner och dra upp monstersvall... inga sura miner någonstans - det gäller bara att planera i förväg. Körkort på sjön - ja tack!

post-10010047-1394236471,3358_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan kära båtfolk av alla typer.

Jag tycker att det alltid är lika spännade med trådar om Motor vs segelbåts beteenden på sjön. 

Det jag kan bli lite förbannad över än när man börjag i princip gå til personangrepp. Ditt uttalande är såå fånigt så jag vet inte vad. Å att du får det att låta som att alla segelbåtsägare är så duktiga i alla lägen. Du vet själv vad du har skrivit. Stream kalla en motorbåtsägare för Jackass ( vuxet ) å så har vi monarkägaren som ska kasta ägg å ölburkar....Hinner ni läsa alla inlägg, även dom från segelbåtsägare? 

Jag kör där det utrymme tillåter. Att ligga å i 25-30knop nära land är kanske inte alltid så bra då svallen blir lite agresivare. Så när det några å badar, förtöjda båtar eller dyl så tar jag mer hänsyn till dom. Skulle ni om ni sitter på bryggan å ser er båt slita sig eller dyl bli glada för det eller skulle det komma upp en tråd om det?

Hjärtliga hälsningar från en motorburen båt med plotter ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur svårt kan det vara att dra av så häckvågen kommer ikapp, för att sedan öka ngt, då behöver inte era svall bli så f-t stora. Man undrar ju GANSKA ofta om ni bara är ute efter att djäv-as med oss seglare. Om jag seglar i 5 knop med min Misil2, så kommer du fortfarande förbi om du kör i 6 knop!? eller?

Eller varför inte använda sjökort och plotter till att hitta en väg där du kan fara fram utan att irritera med vårdslös framfart?

T ex köra Hjärterörännan i 8-10 knop, vi var nog 15 båtar av olika sort som gärna hade haft varsitt paintballgevär den dagen... Det är alltför många av er med felkontruerade motorbåtar som inte visar hänsyn eller förståelse för hur andra sjöfarare vill ha det.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Jag skulle vilja påstå att fartblindheten har tagit överhand om förståndet, eller så är det så enkelt att när man har köpt en stor snabb motorbåt så har man inte råd att gå ur planingsfarten och upp i den samma lika ofta längre. Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det idioter på sjön av alla de slag. Det fick man ju se på Kustbevakarna. Fulla personer på både motor och segelbåtar. Motorbåtar som har noll koll på vad vänlighet och omtänksamhet är och segelbåts folk som somnat i båten å drev på fjärdar.

Det finns säker folk som jävlas men det är nog inte många.

Ligga å dundra i rännor, kanaler m.m tycker jag me är illa. Men som svar på det du skrev (Om jag seglar i 5 knop med min Misil2, så kommer du fortfarande förbi om du kör i 6 knop!? eller? ) Om jag inte ska ligga i planing och jag ska ta mig förbi dig (7-8knop) så kommer du få en rolig resa. Å hej vilka svall du skulle få ;-) Så där svarar jag, -Ja kan komma förbi i en lägre fart men då kommer du få minns lika mycket vågor.

Men jag är väll som ni när jag tänker efter. Ni har många fina ord om motorbåtar, jag har samma ordförråd åt Cinderella båtarna Hahaha.

Kom på, Om ni ser er omkring en söndageftermiddag när alla ska hem. Hur kan det se ut på fjärdarna. Ska man kunna åka motorbåt i en ekonomiskfart (å komma framåt) så kommer man va tvungen att ratta runt som en flipperkula mellan alla som ligger på kryss. För inte är det väl så att alla segelbåtar ligger å kryssar på led Flört. Nä inför filer på sjön Hahaha.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju som skrivits i tråden vid flertalet tillfällen den lägre farten som ger de stora vågorna. Ska motorbåtsägare tvingas sänka farten och öka den genom hela resan så skulle mångden med svallvågor vara mångdubbelt så stor. Jag har inte en särskilt stor båt, så när jag möter större motorbåtar så önskar jag många gånger att deras framfart var högre för att minska mötande svallvågor. Det där som du skriver om kostnad tror inte jag ett dugg på !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka båtar är det som gör så stort svall i 5-6 knop? Har haft ett par nätter i en fartbegränsad del av farleden och det är få motorbåtar som håller de föreskrivna 5-6 knopen. I princip finns det ju ett samband mellan mängd svall och bränsleeffektivitet.

Själv undviker jag om möjligt farlederna för det är fler segelbåtar och färre motorbåtar utanför!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som du skriver 5-6knop som ger minst svall. Problemet är att inga båtar har on-off knapp utan svallet uppstår ju under fartändringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullständigt med trådskaparen. Men det är ännu vanligare att dom ligger på fel sida i farleden. Mardrömmen är efter en broöppning när 10 segelbåtar skall börja köra om varandra i 3-6 knop och breder ut sig över hela farleden och man får leka Stenmark för att ta sig förbi dessa (ej hastighetsbegränsat område) och man får fullt med knytnävar bara för att jag inte vill åka 5 knop. Tror faktiskt att segelbåtar inte heller tål vågor och svall eftersom dom reagerar så starkt. Något för tillverkarna att tänka på kanske. Bygg segelbåtar som tål vågor Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahhh. Nu förstår jag. Seglare har ensamrätt på farleder enl dig. Tack för upplysningen. Nu lärde jag mig något nytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dara har egna regler och hatar alla som inte har segelbåt. Nu känns det lite småbusigt att skriva på seglarsnack när man saknar mast. Flört

dara (Örlogskapten)
Antal inlägg: 166
Medlem: 2004-07-26
Status: Offline

4373.jpg
Visas
Skicka

arrowup.gifTill senaste inlägget

pen_icon.gif Svara    citat_brygg.gif Citera    report_icon.gif Rapportera Skrivet: 09 augusti 2007 | 22:59
Tjusningen med segling för egen del är inte att ligga och skvalpa fram i lätt vind, som tur är håller familjen med, Vi seglar mer än gärna i kraftigare vindar när det händer något, båten reagerar och presterar.

Är man ute över en helg är det inte kul att bli omkörd av alla jävla(ursäkta) styrpulpeter som snabbt åker ut till den fina ön med stranden och även tar de platserna som vi med segelbåtar behöver för att komma in med kölen. Är det då lätt vind, kanske tom med kryss, då är det enklare att dra igång gjutjärnsgenuan Carpe Ventum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHAHAHAHAHAHA......HAHAHAHAHAHA....intressant läsning. Vågar inte uttala mig om hur livet kan se ut kring en person som uttalar sig så om motorbåtsfolk. Tänk att va granne med. Man råkar klippa gräset vid fel tidpunkt. Man kanske inte vågar ha en grusgång för det kan ju störa harmonin. Hahahaha.. you name it 

Även när det dundrar förbi styrpulpetare som kanske drar svall så händer det ju något...som testar båtens prestanda och hållbarhet och inte minns tålamodet Skrattande Se det som en utmaning Hahaha.

Nu är ju jag iofs motorbåtsägare men att gå och va bitter å tjura det orkar jag inte med. Den här typen av trådar kan fortsätta i all oänderlighet för att det ska kastas pajer hit och dit. Alla som är kreativa här kommer bara på hämdaktioner, kom på något som löser problemet. Som en tidigare tala, alla segelbåtstilverkare kanske kan komma på en lösning för hur en segelbåt ska sluta gunga så Hahahaha. 

Om jag skulle dundra förbi i 25knop i en Mc Gregor, hur skulle en segelbåtsägare reagera då? Flört

Senast ändrad av Pirayan | 09 augusti 2010 | 18:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan svara: Om du DUNDRAR förbi, kanske onödigt nära, i maximal svallskapande hastighet på ett sätt så att jag inte har möjlighet parera, så kommer jag bli förbannad.

MEN! Om du skulle råka ta en väg som påverkar mig mindre, du har ju ingen vind att ta hänsyn till när du kommer dundrande, skulle jag nog nöja mig med att bli irriterad, eftersom du kastat pengar i sjön, enligt mig. Dessutom kräver väl den båten en kraftig motor om det skall dundras på , så det blir dubbelt, eller tredubbelt fel...

Hänsyn innebär inte att segelbåter håller till höger i farleder, utan snarare att man tar sig fram där det funkar, utan att störa varandra. Det finns massor med vatten, men av någon konstig anledning skall de med snabbaste båtarna alltid in i de smalaste, vackraste och mysigaste passagerna. Ja, fast utan att sakta ner och njuta då...

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Det är konstigt det här med fientligheten mellan de olika lägren av båtägare, när man är ute så verkar det ofta vara ett allmänt vedertaget krig, och när man ligger i hamn eller naturhamn så är man bästa vänner? Varför ska det behöva vara så här?? Vi är alla ute på sjön för att vi trivs och älskar den här fritidsaktiviteten. Vi är för fan vuxna människor och borde kunna bete oss som sådana och inte små barnungar!

Att det finns olika människor som har svårt för att visa hänsyn är troligen de samma som inte visar det i biltrafiken heller. Tyvärr så slutar många av de som en siffra i statistiken.

Nej, SKÄRPNING NU! och njut av den säsongen som är kvar och ta med er minnena till nästa sommar för vintern kan bli lika lång i år som förra. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MacGregorn toppar ju iaf 20knop så visst kan man kalla det dundra. Men skönt att höra att segelbåts folk kan bli arga på annat segelbåtsfolk.

Jag håller med dig till fullo gällande hänsyn. Jag är bara så barnslig av mig så jag måste få retas lite hehehe.

Jag förstår inte vad du menar med kasta pengar i sjön och jag tycker mig kunna tolka dig som att motorbåtar inte ska ha rätt till samma vatten som segelbåtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha ja. Nu har du inte bara ensamrätt till farlederna utan nu är det även smala och vackra passager. I ärlighetens nam och för att du skall må brra på sjön- Är det inte bäst att du är ute nov - mar på sjön? Undvik morgon och kväll, då är yrkesfiskarna ute och åker fort till sina garn. Ta även daglig kontakt med rederierna för turlistor, så slipper du dom. Sedan är det ju väderleksrapporten också. Åk bara ut när det är bleke. Jag lovar. Havet är ditt då som du tror att det är nu.

Allternativt så finns det säkert någon båtfri tjärn i lappland,

Detta skrivet i all välmening så du slipper reta dig på alla som är ut på ditt vattenSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar råda lite delade meningar - från oss seglare - vad det är, hos er motorbåtsägare, som stör mest.

Jag för min del stör mig inte för fem öre över hastigheten i sig. Jag blir gladeligen omkörd av en RIB i 50 knop; swooosh så är han förbi och avgasstanken lägger sig fort. Såna brukar jag till och med tjinga på, och tycka det ser lite roligt ut (nu svor jag i kyrkan).

Vad gäller avståndet ni möter/kör om på, så handlar egentligen (för min del) mest om manöverutrymme (och i viss mån den onödigt höga svallen). Många GPS-stirrare kan inte läsa andra båtar. En segelbåt som ligger och kör fram och tillbaka över en farled (ligger på en så kallad kryss) ämnar alltså inte att köra upp på land även om det ser ut så, utan kommer då snart svänga runt 90% och gå mot andra sidan igen (göra ett så kallat slag). Då lämpar det inte att köra om på 5 meters avstånd när segelbåten är 10 meter från land...

Vad gäller svallet, så är det en naturlig del av sjölivet (på samma sätt som getingar på land). Men, det går att hålla dessa nere; genom att hålla konstant marchfart, inte göra hårda girar och dessutom passera på runt 50 meter. Detta är inget svårt att få till om man kör en snabb motorbåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å-ja, de finns seglare som inte heller visar hänsyn och förståelse. I nämnda Hjärteröränna fick jag möte av en tvåmastad stor segelbåt som kom kryssande med fulla segel i full fart säkert 8-10 knop. Själv körde jag i 5 knop norrut. I norra delen av rännan precis innan där den svänger västerut fick jag mötet och var tvungen att gasa fullt och gira 180 grader styrbord för att inte bli påseglad och rammad. Som tur var klarade jag detta utan att köra på något grund, kolla i sjökortet om det fanns vatten att manövrera på hanns inte med. Skepparen vinkade med ett glatt flin till mej och själv hann jag inte ens hytta med näven för mitt hjärta höll på att stanna.
Detta hände för ett antal år sedan - innan GPS var uppfunnen.

Att kryssa i så trånga farleder tycker jag inte är att visa hänsyn, han borde seglat utomskärs istället om han hade så bråttom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte införa zoner på bryggsnack där vi kan slippa se folk skämma ut sig i sin småaktighet och barnslighet? Havet är till för alla, på gott och ont, passar det inte så köp en husbil, inget svall, inget kryssande fram och tillbaka på motorvägen, allt är enkelt, du behöver inte ens fendra av.

Seglare som inte klarar av att få svall i farleden och motorbåtsägare som inte kan svänga får väl hålla sig utanför farleden. Hela diskussionen är ju barnslig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tråkig diskussion! :-(

Jag åker/färdas själv i motorbåt. Hur vore det om alla fritidsbåtsägare (oavsett om den drivs av segel eller motor) tog fasta på namnet fritids-?

När man läser de verbala spyorna och påhoppen härovan så kunde man ju tro att utflykterna  gällde livet. När vi alla i 99,9% av utfärderna är ute för att njuta av sjölivet. Eller?

Man förstår varför regelverket för vem som ska väja är så detaljerat. Det beror ju uppenbarligen att vanligt sunt förnuft verkar vara bra ovanligt!

Varsamhet, omsorg och hänsyn är ledord för den som tar körkort till lands. Varför kan man inte använda sig av de ledstjärnorna även till sjöss?

Själv åker/färdas jag som sagt i motorbåt. Jag väjer för alla seglare, av den enkla orsaken att det är betydligt lättare  för mig som motorbåtsförare än för en segelbåtsskeppare att ändra kurs. Dessutom har jag ett gasreglage som gör att jag lätt kan se till att undvika att komma för nära seglare.

Hur svårt kan det vara? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan förstå att det blev en överraskning, en stor seglare kan ju max ha 14-18 meters höjd på masten, så det kan inte ha varit enkelt att se den... Kanske du satt för nära plottern....

Jag försöker inte påstå att samtliga seglare visar gott sjömanskap, det finns en hel del motorbåtsfolk även bland de som har mast, tänker t ex på de som alltid går för motor, trots fin vind, öppet vatten, ingen kryss mm.

SKILLNADEN mellan ett pucko i segelbåt och ett i en motorbåt brukar vara hastigheten och oljudet. En 40 fots seglare gör ju knappast mer än 8 knop för motor, samtidigt som svallen och oljudet är minimalt.

Om du nu hade så j-a bråttom, så är det ju både kortare väg och snabbare att gå utsidan.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öhh, om du hade läst ordentligt så skrev jag att detta hände före GPS:ens tid (det var 1985 eller 1986) så den kunde jag inte glo på. Visst såg jag masterna över bergen i kröken, men inte båten, trodde inte någon va så dum att han kryssade fram på ett sådant sätt som han gjorde. Men du tycker kanske att jag skulle vänt så fort jag såg masterna och köra tillbaka förbi Hjärteröhålet?

Tänk om jag hade seglat själv, då hade det inte funnits möjlighet att vända så snabbt och hade i så fall med all säkerhet gått på grund.

Nu va de ju inte jag som hade så j-a bråttom, de va ju seglaren. Han skulle gått utomskärs. För övrigt hade vi legat i natthamn vid rännan.

Nä, jag tycker att seglaren på den stora segelbåten var ett riktigt pucko, man kryssar inte igenom en sådan trång farled, hur skicklig man än är, han kunde mött andra som kanske inte hade klarat denna situationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försvarar inte seglaren, det finns puckon överallt. Har inte själv seglat rännan, tyckte det var smalt nog för motor.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...