Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
zewe

tar in vatten, nånstans?

Rekommendera Poster

hej

jag skulle behöva forumets kollektiva kunskap, min båt tar in vatten nånstans men jag vet inte var.

det är en shipman 29 från 76 med yanmar morot och rak axel en oljetätad sådan.

Vattnet låg i kölsvinet men också under motorn så det verkar ha kommit bakifrån och enda jag kan tänka mig är axelgenomföringen. när jag kom ut till båten var det va 20l i båten som inte fans där för va 2 dagar sedan. Jag tömde det och gav mig ut på en tur när jag sedan kom tillbaka och gjorde i ordning båten ca 4-5 timmar senare är det fortfarande inget vatten i kölsvinet?

tänkte som så om det kommer 20L på ca 48 timmar ger lite mindre än ½L i timmen men inget alls på 5 timmar? Man blir lite fundersam har nån nån bra idé på vad det kan vara?

Tack på förhand

Per Andersson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som det kommer uppifrån då det inte kommer under gång, ligger du i salt eller bräckt vatten så smaka på det och avgör först om det är regn eller sjövatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inte regnat nått men smakade inte på det pumpade bara ur det, på köpet uptäckte jag att min manuella läns hade gått sönder och min el har jag inte installerat ännu så det blev lite nödlösningar men men ska ut i morgon igen och se om det kommit in nått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är sötvattentanken och sötvattensystemen täta? Är saltvattenpumpar i pentry och toa täta? Övriga genomföringar till pentry, toa, motor osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har kollat nu ovh nu har det inte kommit in nå mer vatten? torr som fnöske, men har en aning vart det har kommit ifån.

Efter jag pumpat ur båten så var jag ut på en tur på ca 2 timmar la till och inget mer vatten kommit in och när jag var ute nu hade det inte heller kommit in nå mer, men det jag märkte var att oljan i röret till axeltätningen hade sjunkt ca 6cm så frågan är om det inte var därigenom för den hade torkat ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske kan komma från självlänsarna i sittbrunnen - har du rengjort dem? I min båt var det stopp i den ena och det gjorde att regnvatten rann in i båten istället för ut ur sittbrunnen...

(Jo jag vet att du sa att det inte hade regnat... )

Senast ändrad av Carl_XII | 09 augusti 2010 | 14:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu är det dags att tapå sig åsneöronen och erkänna sina fel...

var ute idag till båten efter som en kolega som har husvagnen inärheten av svinninge fått ca 40mm regn i helgen så jag ville titta till henne, och döm om min förvåning när det är vatten nästan upp till durken hade 2cm kvar till batteripolerna bara.

snabbt länsa ur vattnet och klia sig i huvudet, sambon börja då titta i olika stuvar och när hon kommer till gasolfacket så är det fullt i vatten. Visar sig att hålet ut för gasolfacket har bäckat igen och dit in går länsarna från däck, så allt vatten från däck ned i gasolfacket som blivit fullt och när det runnit över har det runnit in. Surt sa räven men nu är det hål ut igen och allt verkar frid och fröjd för denna gång.

fast jag uptäckte också att oljan till olje packningen för axeln har sjunkigt ytterligare så verkar vara nått knas där med.....

ps och ja det måste ha regnat fast jag sa att det inte ha hade det bara ta mössan i hand och erkänna jag är nybörjare på detta, det är ok att skratta :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är gasolinstallationen utförd om läckage från den går ner till kölsvinet? Det borde du nog se över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det kan skapa problem men i överkant på gasolhinken kommer det ut 2 slangar från däcks länsarna som ska rinna ut genom gasolbotten, kanska ska sätta i gummibussningar i dom hålen så det blir tätt både ur gasol och vatten läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det skall inte vara tätt men det som hamnar i gasolhinken måste dräneras ut på undersidan. Jag ser att du skrivit att det ju var igensatt så om du rensar så borde ju både vatten och gasol rinna ut på rätt sätt.

Senast ändrad av Gaidin | 10 augusti 2010 | 09:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

redan rensat och klart och det är en genomföring i botten på hinken nedåt till utgång över vattenlinien. Men tackar för tipset skadar aldrig att vara nog så försiktig med gasol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det skönt när man hittar felet och inser att allt är bra igen? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mmm men ska ut till båten imorron och installera en automatläns ändå man kan aldrig vara nog försiktigt, hängslen och livrem ska det vara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...