Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
expander

Nödtälld har ingen lag???

Rekommendera Poster

I december förra året råkade jag ut för ett motorhaveri i stockholms innerstad. jag kunde med nöd och näppe ta mig in till wasahamnen där jag lämnade båten över helgen, detta var runt Lucia och det var obemannat. under helgen frös båten fast och jag kunde inte ta mig därifrån då båten var helt infrusen. Motorn var lagad (igensatta bränslefilter var orsaken till haveriet) men jag satt fast fram till början på april pgav isläget..

 

Nu till det roliga, nu har Wasa Hamnen skickat en faktura till min ARBETSGIVARE på 11000:-. Dom har inte änns skickat faktura till mig, inte ringt eller änns hört av sig, jag lämnade ett visitkort där mitt privata nummer samt namn står, har pratat med folk på plats under vintern, något snack om betalnig för min nödhamn har det aldrig varit snack om. Min chef fick fakturan idag och jag lämnade hamnen vid islossningen i början på april han var INTE imponerad,

 

 

Detta kan ej vara lagligt, vad har jag för rätt/skyldighet???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du pratat med hamnpersonalen efter du/chefen fått fakturan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Jag håller med om att det låter idiotoskt. Jag gissar att din arbetsgivares logga stod på visitkortet. Kan det va så att dom har ringt till din jobbtele medn blivithänvisad vidare för att du kanske va på semester eller dyl? Allt framgår inte riktigt. Va du i kontakt med wasahamnen under perioden förutom med ett lämnat visitkort? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen helt lagligt, vad tog du reda på när du la till i hamnen, det måste väl vara ditt ansvar att ta reda på vad det kostar att ligga på ett visst ställe? Att dom skickar en fakrura till din arbetsgivare kan kanske bero på att du lämnade ett visitkort med firmans namn, eller? Vem tycker du själv skall betala för platsen? SMHI som inte kunde ringa dig och tala om att du fryser in? Ge dig nu och betala för vad du har utnyttjat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är det nog bara att hala upp pluskan och betala.  Du har legat i deras hamn i flera månader, att båten frös in är mer ditt fel än deras, med lite koll på väderprognoserna hade du kunnat förutse att en infrysning var på väg. Men varför inte tala vänligt med hamnkaptenen, gärna öga mot öga istället för per telefon eller mail, du kanske kan få ner summan lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag noll koll på priserna i Stockhoilmsområdet, men 11K för knappa 4 månader låter rätt saftigt för att ligga på en plats som inte ens kan användas av marinan ifråga pga is. Vad är det dom debiterar så inihelsike många silverpenningar för egentligen? Här i norra Vänern kan man ligga 5-10 år för den summan...

Kan inte svara på det juridiska, kanske måste du slanta som ett par av uvarna ovan föreslår, men 11000 spänn låter mer som om dom saltar rejält o hoppas det går igenom, än som en relevant summa. För du har väl inte haft tillgång till el, vatten osv osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wasahamnen är en gästhamn, därav priserna.  16 september till den 14 maj = lågsäsong och 100 kronor dygnet.  Han ska vara glad att han inte blev infrysen i juli, då hade det kostat 250 pix per dygn Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, motorn rasade tyvärr som sagt, och jag har varit i kontakt med personalen som låg i hamnen undertiden jag låg där. Jag förstår lixom inte hur dom kan skicka en faktura, dessutom till min chef (mitt privata mobilnummer står på visitkortet) utan att ha kontaktat mig, jag har vid upprepade tillfällen under våren sökt hamnkaptenen i wasahamnen utan framgång. Har talat med en jurist nu på kvällen och han sa iallafall att utan avtal så har dom ingen rätt att skicka en faktura bara rätt upp och ner(framförallt inte till min arbetsgivare och absolut inte utan att ha sökt kontakt med mig).  dessutom sökte jag som sagt nödhamn vilket han skulle undersöka närmre. Och när det gäller vädret..... Ja du, tror du jag planerade att få motorhaveri???? ¤

Allt nog och medan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du var i kontakt med personalen som låg i hamnen, men hur långt är det inte mellan personal i hamnen och den administrativa personalen som ställer ut fakrurorna? Du är ju otroligt naiv om du tror att du kan lämna ett visitkort med ett firmanamn och tro att dom ringer mobilnumret, hur f.. är du navlad egentligen? och nödhamn sökte du, när kontaktade du ditt försäkringsbolag där du har båten försäkrad? sluta lipa nu och betala för det du har utnyttjat!, detta är den naivaste tråd jag har läst på åratal!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motorn RASAR inte av skräp i filtret, det är istället att betrakta som vanvård och slöhet att inte först rengöra eller byta filtret. Att sen låta båten ligga kvar så länge utan åtgärd eller kontakt med hamnen är inte heller förmildrande omständigheter utan att betrakta som egenmäktigt förfarande.

Sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara vanvård och slöhet att få igensatta dieselfilter. Bakterietillväxt i dieseln sätter igen filtren och det är inte säkert att du vet om att du har detta i din tank för det bara kommer om du har otur.

När det är vinter och kallt kan sommardieseln parafinera sig och du får något i dina filter som ser ut som tvål och det sätter totalt igen filtren.

Så var lite mer ödmjuk innan du vet vad det var som var i filtren Cool Cool

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du är rent vårdslös som p g a ett motorhaveri lämnar båten ÖVER VINTERN!!! Det är väl bara att anlita en båtbärgare som bogserar båten till din hemmahamn?!

Jag är ganska säker på att om du hade kontaktat Wasahamnen i sambande med det inträffade (via telefon eller möte) så hade du ej debiterats denna höga summa, men att ta för givet att du får ligga kvar är bara att glömma.

Blir bara ledsen över att höra hur vissa (ej) tar hand om sina båtar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustig tråd det här. Jag håller med om att man nog kunde skött detta på ett smidigt sätt genom att prata med hamnpersonalen och gjort en överenskommelse direkt så hade alla parter varit nöjda. Det känns lite som att trådskaparen tog en chans och nu blev lite spak när fakturan kom för liggetiden.

Men jag har lite svårt att förstå att någon anser att det är vanvård för att man får igensatta filter och att nu som i detta inlägg anse det vårdslöst att lämna båten i hamnen.

Om ägaren ser till sin båt och ser till att botten ventiler är fyllda med glykol och att allt i princip är vinterkonserverat så vad är det som är vårdslöst ???? Är det att den ligger i vattnet på vintern eller???

Då är vi många som är vårdslösa för jag vet en hel del som har båten i på vintern, vi är ju ett par stycken bara i denna tråden och jag kan garantera att min båt har inte farit illa trots den hårda vintern. Men jag hade full värme (18 grader) på inne Cool.

Jag kommer inte ihåg isläget kring lucia men han kan ju ha rätt att det frös till och att det var så fram till april. Jag vet att det var rejält med is i hamnen i vintras men hur och när den bildades vet jag inte. Men att ta dit bärgare för att bryta isen och bogsera båten därifrån kan nog kosta lika mycket som kostnaden i hamnen dvs 11000 kronor. Så det kan nog gå på ett ut.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det över en natt, från att den drabbade kör sin båt i innerstan (där det dessutom går ganska mycket strömmar) fryser till is så att det inte går att flytta båten utan att man som du skriver måste bryta is?!

Det tycker jag var lustigt....

Det enda sunda i en sådan här situation är naturligtvis att dagen efter forsla bort båten med hjälp av kompis, SRSS, båttransportfirmor (finns ett flertal i Stockholmstrakten med starka båtar som inte kostar en förmögenhet (ca 2000-3000 kr för 25 distans).

Att lämna ett visitkort och gå hem för vintern, det ÄR vårdslöst och jävligt chansartat...

 



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 07 augusti 2010 | 02:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du över en natt kan få sådan skorpa på isen att du själv har svårt att köra därifrån kan gå snabbt och i detta fallet var det en helg så på ett par dagar kan det ske. Isen behöver inte vara tjock för att du skall sitta fast när du skall börja köra med is omkring dig. Helt beroende på båt !

Wasahamnen är ganska skyddad och om man går längst in så är det minimalt med rörelse i vattnet eftersom den är helt omgärdad av flytbryggor i betong. Så en kall klar natt kan isen faktiskt lägga sig där.

Att hitta en kompis med ilagd båt mitt i december är kanske inte så lätt och att hitta bogserhjälp mitt i lucia helgen kan kanske gå men det är då inte normala vardagspriser så att man beslutar sig för att vänta tills efter helgen tycker jag inte kan anses som vårdslöst utan snarare ganska normalt. Att det sen blev så kallt, om det blev det, att det frös igen på ett par dagar kan ju ge problem. Sen skulle det vara roligt att veta var du hittar bogsering 25 Nm för ett par tusen kronor. Normalpriset en vardag brukar ligga på minst 2500-3000/timmen och att bogsera 25 distans i 4-5 knop tar några timmar.

Precis som jag skrev i mitt inlägg så tycker jag att trådskaparen har sig själv att skylla vad gäller kostnaderna, för han skulle naturligtvis kommit överens med hamnens personal om hur man skulle hantera situationen och vad kostnaderna skulle bli. Därefter kunde han ta beslut om en bogsering skulle vara mer kostnadseffektiv. Så du har rätt i den mening att om han bara lämnade sitt visitkort och gick hem och kom tillbaka 5 månader senare så var det djävligt dumt. Men han skriver ju att han pratat med personalen i hamnen flera gånger under vintern så det verkar ju inte som han bara gick hem....eller???

Jag tolkade ditt inlägg som om att det var vårdslöst att ha i båten över vintern och därför ställde jag frågan i mitt inlägg. Och än en gång ställer jag den. Tycker du att det är vårdslöst att ha båten i vattnet över vintern, för då kan vi starta en tråd och filosofera över detta.

Men att anklaga någon för vårdslöshet för att man låter båten ligga i vattnet är kanske lite väl att ta i. För även om han låter den ligga i vid Wasahamnen så kan han ju se till sin båt och sköta om den som om den låg vid hemmahamnen. Men det var kanske inte det du menade???



Senast ändrad av oceanis | 07 augusti 2010 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg sökte bärgarhjälp men dom ville inte gå in i den trånga hamnen med risk att skada ybommar mm.... vanvård, knappast, snarare otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill tillägga att jag gjorde ALLT för att få bort båten. Och båten var försäkrad under hela tiden. jag annser dock fortfarande att en faktura på 11000 utan kontakt med mig, är HELT orimlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde tagit kontakt med wasavarvet och gett fan i att lämna visitkortet.

 



Senast ändrad av martineves | 07 augusti 2010 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara halv gästhamstaxa, känns inte så mycket att tjafsa om

Nu vet jag inget om din kapacitet när du säger att du gjort ALLT för att få bort båten eller båtens storlek

Men om du lite snabbt tagit dit en mobilkran samtidigt som du knackar is framför båten för att få den närmare land så känns det som att du hade löst det, inte billigare men du hade fått hem båten innan isen blev tjock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge som du inte får en faktura till dig så kan du ignorera alltihop. Din arbetsgivare har ingen skyldighet att betala så länge det inte finns en dom på att fakturan ska dras från din lön.

Tycker det är gnidet och dåligt sjövett av wasahamnen om dom var medvetna om omständigheterna. Du sökte faktiskt nödhamn och låg på en plats som väl knappast kunde hyras ut till annan under den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en gästhamn kommer du med största sannolikhet anses ha ingått ett avtal (accepterat vad som gäller där) enbart genom att övernatta båten i deras hamn. Ungefär som att du parkerar bilen utan att betala - du får betala P-böterna ändå, eftersom du anses ha ingått ett avtal när du bestämmer dig för att parkera bilen där. Den juristen du talat med verkar inget vidare....

Sedan uppfattar jag det som att det var jobbets visitkort du lämnat. Oavsett om det är ditt privata nummer (mobilnummer) som står där, så finns det väl en adress ?  Om det är jobbets så är det ju inte så konstigt att fakturan kommer dit. Kan i så fall förstå att din chef är måttligt road.

Antingen gör du 1. upp något med din chef, 2. ser till att din arbetsgivare bestrider fakturan (och du får en ny, med din privatadress) eller 3. Gör dig till ovän med chefen, hamnen och får slutligen betala i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sade försäkringsbolaget när Du ringde dem och berättade att Du fått motorhaveri och att Du sökte nödhamn, Du blivit nekad bärgarhjälp och den närmsta hamn Du hittade var Wasahamnen och därför på egen hand försökte ta Dig dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...