Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
4nders

Evinrude V4 VRO 140

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag köpte en båt förra veckan med en Evinrude V4 140 VRO på, årsmodell 1993.

Vi var ute och provkörde den och allt gick bra, och på kvällen så tog jag en tur med den som också gick bra.

Dagen efter det så skulle jag köra iväg båten till vår båtplats, startade motorn och gjorde loss förtöjningarna och gav mig iväg. Jag kom kanske 10 meter sen börjad det tjuta konstant från reglaget. Stängde av motorn och ringde förra ägaren för att se om han visste något om det, han trodde att jag kört den för länge på tomgång så den blivit sur. Han kom ner till båten som jag lyckats få tillbaka till bryggan där började han och prova lite gasa på och slog av osv, larmet kom inte tillbaka men den ville inte gå ordentligt.

Men nu så vill den knappt starta, om man pumpar blåsan hård så går den ett tag, sen blir blåsan mjuk, motorn stannar. Om jag pumpar upp blåsan igen så går den att starta och går ett tag till.

Jag har bytt soppaslangar, blåsa, och tändstift och problemet kvarstår. På måndag så ska jag in med den till verkstan för att byta VRO pump som mekanikern tror att det är som felar, men då det är en minst sagt kostsam sak (7-8000:- ) så vill jag ju helst vara säker på att det inte är något annat. Det känns som om den inte får soppa eftersom blåsan blir mjuk igen när man startat motorn.

Några förslag på saker jag bör kontrollera först innan VROn byts?



Senast ändrad av 4nders | 06 augusti 2010 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara samme problem?

http://forums.iboats.com/showthread.php?t=408619

http://continuouswave.com/whaler/reference/warningHornSignals.html

http://forums.iboats.com/showthread.php?t=73123&highlight=varning

Skriv ett inlägg på detta forum,dom tipsade senast jag hade problem.

 

Jag skulle inte lägga dom pengar på en ny VRO. Ta bort pumpen och blanda bensin/olja själv direkt i tanken. Finns en beskrivning på iboats hur man ska koppla bort VRO'n

 

 



Senast ändrad av gunny | 07 augusti 2010 | 00:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har du kollat så det inte är vakum i tanken brukar finnas luftning någonstans. Öppna försiktigt på bränslepåfyllningslocket.Simpelt men bättre ock kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst mycket på andra forum och de sidorna du länkar till och det mesta verkar tyda på att VRO pumpen är död, och hade det inte varit för att jag precis köpt båten så hade jag nog kopplat bort oljedelen och provat igen, men eftersom den förra ägaren har gått med på att ta en viss del av kostnaden för det här, och att jag faktiskt ser det som en stor fördel att slippa blanda in olja efteråt så kommer jag att byta VROn.

Tack för tipset dock, jag ska se om någon på iboats har några bra ideer om ytterligare saker som bör prövas innan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VRO-pumpen är en gemensam bränsle/olje-pump, utöver det så har jag bytt slangar och blåsa. Soppafiltren är nya och byttes av förra ägaren för inte länge sedan, dessutom så får motorn soppa om jag pumpar på blåsan så då borde inte filtren vara dåliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag provade att köra med öppet tanklock en stund men utan någon förbättring dessvärre, mekanikern som ska titta på den imorgon sa dessutom att en så stor motor suger blåsan platt om avluftningen är dålig vilken den inte gör heller.

 

Hur fasen man kan konstruera en soppa/oljepump som är så dyr att byta är helt galet, när motorbyte är aktuellt så kommer service och reparationskostnaderna att väga tungt för vilket fabrikat det blir.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...