Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
orre72

Förgasar problem ?

Rekommendera Poster

Hej !

Nu behöver jag verkligen hjälp !!!

Jag har en bayliner 2955 Avanti med dubbla 305or i . På dem sitter det rochester quadrajet förgasare.

Styrbords maskin går som en dröm och det har även barbords gjort till för ca 5v sedan tillbaka.

Låg och marscha på ca 23 knop då maskin bara börja slå av och liksom svaja på varvtalen , sedan sjönk den och dog, det var bara att starta om så gick det igen, men då på max 2000 rpm.

Jag bytte bensinfilter på den maskinen och den fungerade igen, ca 40 distans, då det åter igen började igen.

Fick då se att dom 2 mittersta stiften var rostiga, hm konstigt, de var ju nya... Konstaterade då att limpan gått sönder och beställde då hem 2 nya limpor med till hörande end raisers. Det hördes också att det var vatten i motorn. Båten startade på ett kick och gick hur fint som helst efter bytet!, men åter igen då den kom upp i plan så sjönk varvtalet på barbords maskin och dog, den liksom fick inte soppa !!!

Bytte bränslefilter igen , men samma fel återstod. Tog då och köpte mig en renoverings sats till förgasaren , då jag öppna den så såg jag att det var hål i trotteln, så den byttes, liksom alla packningar samt lite annat smått och gott. Malde fram bensin till förgasaren,och den startade på ett kick. Jag bytte också även den mekaniska bränslepump som sitter på motorn , men det är samma fel , nästan värre vill jag säga .... nu går den ca 10 min på 2000 rpm sedan dör den och man får liksom pumpa fram soppa så startar den igen och går perfekt i 10 min på 2000 rpm, ska jag ha upp den i plan så slår den av direkt ! Nu har jag haft maskinen på i ca 15 min och den går som en dröm !! fattar absolut inte ett skit av detta nu ... Märkte i morse när jag la ut och hade lite mot sjö att det liksom blev värre av det då ! Så jag undrar vad tusan kan det vara för fel på förgasaren ? eller är det något annat fel ?

Snälla , jag är tacksam för alla svar jag kan få.

Mvh

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova med en separat bränsletank på sidan om för test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även jag tänkt den tanken , men det är ju samma tank till den andra motorn !! den går ju perfekt och jag har ett jäkla tryck till förgasarn då jag vrider på nyckeln.... Men jag ska prova med en tryck tank hade jag tänkt !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad jag vet av om man får sådana problem eller bara att motorn går dåligt så brukar förgasaren vara kaputt. det är en slitnings del om man säger så. just när det kommer till marint i alla fall.bör nog byta ut hela förgasaren. ett tips är att skaffa en insprutare istället. :)

om man ska vara riktigt garage så kan du ju koppla bort den andra motorn tillfälligt och ta den andra förgasaren från den andra motorn och sätta på den som är defekt och köra igång och kolla? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !! Ja det lutar väl åt att jag gör så, men en del som jag pratat med säger att jag inte ska rörs den motorn då den går perfekt, men jag måste väl testa det för att utesluta om det är förgasarn eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är nog bra att låta den motorn som går bra vara. det finns nog säkert möjlighet till att du kan få köp en förgasare på någon verkstad och prova om det inte är det som är felet så kan du lämna tillbaka den om du inte repar till den för mycket. :) men skulle kunna tänka mig att det är hela förgasaren som är defekt. har haft samma problem själv och då bytte jag förgasare och sen gick den som en klocka! :)

lycka till och hoppas du fixar det!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Måste få ta upp detta problem igen !

Har i vår bytt ut maskinerna till 2 splitternya, jag har dock haft en kille i Gbg som blockat över insug, förgasare, mm mm så det är nya block och toppar.

Nu till problemet.

Motorerna går helt sjukt fint, bara surrar lite om dem, startar så fort man vrider på nyckeln och jag har fortfarande problem med barbords motor.

Den går upp till 15-2000 varv, kanske 2500 ibland, sedan slår den ifrån och börjar pendlamellan 15-2500 varv tills den slutligen dör. Jag hade "Kocken" ifrån Gbg som byggt dessa motorer ombord igår, han justerade till dem lite på förgasarna , vi drog om elen så att var motor försöjer sig själv, fick också byta en generator på styrbords sida.

Men vad tusan kan det vara för fel ? babords motor vill inte då det läggs kraft på den, den kan varva utan växel, men ej med för då dör den. Jag skai veckan dra upp tank stickan och se hur det ser ut på den, det är samma tank, men 2 olika suganordningar till respektive motor.

Jag börjar bli jävligt trött på detta skruvande !

Har Någon här inne haft samma problem ?

Insug, förgasare, tändspole, tändning är överflyttat från den förra maskinen, har även prövat med att "skifta" förgasare men problemet kvarstår ändå.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du testa att skifta tankanslutningarna mellan motorerna? Om problemet då flyttas mellan motorerna vet du att motorerna troligen är ok men att bränslematningen till dem inte är det.

 

 

En annan tanke: har du testat att köra med enbart babords motor (styrbords avslagen) och ge full gas? Fungerar den bra då låter det som att det är läge att kika på om tankavluftningen är delvis igensatt.

 

Bara några naiva ideer :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske men eftersom det funkar att varva fullt ut utan belastning skulle problemet kunna sitta i drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren !

Jag ska nu byta avluftningsslang och nippel som sitter på skrovet , dvs den till tanken.

Jag har prövat att skifta slangar också.... tyvärr funkade det ej.

Att det skulle kunna sitta i drevet har slagit mig, men nja, det har väl inget med att hur det varvar eller inte varvar att göra direkt. Eller har jag fel där ? det är ju bara en axel som går ifrån drevet in i motorn ju.

Ska testa att bara köra med ena maskin......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har stålproppar kan hubben vara slut hadde det problemet förra året märkte att barbord motor började svaja på varvräkneren bytte hubben och problemet försvann.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är kvar från "gamla babordsmotorn" efter motorbytet? Har du bytt motor, skiftat tankanslutningar, skiftat förgasare, ganska nya limpor och knän är det inte så mycket kvar att titta på.

 

Bränslepumpen, kanske, trots att den är bytt? Går väl alltid att flytta den mekaniska från SB till BB och testa.

 

Tändspole/kondensator/slungvikter mm om det är traditionell tändning. Kanske värmerelaterat, tändspolen fungerar inte riktigt då den blir varm?

 

Ånglås, blir det varmare på BB sida i motorrummet?

 

Möjligen drevet som kärvar och bromsar med växel i (som du fick tips om av patfleming).

 

Har slut på dumma ideer nu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter också att du har bytt alla slangar från bränslefilter och framåt på BB motor (eller åtminstone blåst rent dem samt kollat efter sprickor)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarna är nyrenoverade, insug,tändning, tändspole är överflyttat.

Bränsleslangar nya

Att det skulle vara drevet är tveksamt , men som jag skrev har tanken slagit mig, men det är ett"varv" problem, den liksom får ej fram soppa eller typ nått sånt.

Ja jag ska dit idag , börja skruva, öppna den där jävla motorluckan igen ... så trött på skiten !

 

Men tändspole osv skulle det ju kunna vara ...

 

Återkommer när jag dragit upp tankröret som den suger med och ordnat med avluftningen så får vi se vad det kan bli.

 

// Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funderar också lite på att motorn (år 2010) lade av i marsch 23 knop, sen fungerade i 40 distans efter att du bytt bränslefilter. 40 distans i 23 knop, det är nästan i 2 timmar det som motorn fungerade efter att du bytt bränslefilter. Det låter dessutom som om felet är bränslerelaterat. Blir lite misstänksam mot bl a bränslefiltret, även om det naturligtvis kan ha varit en slump... Har du testat att köra på en trycktank eller jeepdunk och mata motorn direkt från den, med färsk soppa och helt utan filter? Då kan du utesluta bränslefiltret, en massa slangar, tankanslutning, tankavluftning mm som tänkbara felkällor.

 

Har själv fått testa att göra så vid några tillfällen. Använde en jeepdunk, Statoil 98 oktan, samt en sån här http://www.bryggan.nu/Hemsida/Motortillbehor_Styrsystem/Branslesystem_Avgassystem/Bransleslang_Anslutning/JEEPDUNKSANSLUTNING_DIESEL?id=02683 (använde nippeln för bränsleretur för att ansluta en slang som avluftning utanför båten, och pluggade hålet i locket med smältlim).

 

 

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Nu är problemet löst !

Jag fick borra hål med en dosfräs i durken alldeles intill motorluckan för att få upp tankstickan.

Skruvade loss själva nippeln, såg då kulan i backventilen efter jag renasat bort en massa skit som kom ifrån tanken.

Det var nästan helt igensatt där. Borrade ur backventilen, satte i en ny nippel och nu fungerar den PERFEKT :-)

Ska även göra lika dant på styrmordssidan, och sedan byta bränslefilter igen för att minimera samtliga tänkbara stopp i maskinerierna !

Såg att det var färflagor, kan tänkas att dom kommer ifrån en och annan jeepdunk jag tankat ifrån.

Så tack för alla tips och idéer , men nu är det äntligen LÖST !

 

// Rickard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skönt att det löste sig. Får du ha en bra båt sommar :) .

// Torgny   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett "trådlyft" då jag upplever samma fel med min motor. Har skrivit till trådskaparen men inte fått något svar än så jag chansar och skriver här istället.

 

Det jag vill dubbelkolla är om andra delar min uppfattning om vad och vart trådskaparen åtgärdade för att lösa problemet. Ska jag tolka att det handlade om ett igensatt bränslerör i båtens bränsletank och att det i det röret satt en backventil som även den var igensatt? Dvs felkällan satt i en båtspecifik del och inget som kan direkt översättas på min motor?

 

Alltså kort och gott undermålig bränsletillförsel och inget fel på förgasare eller motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...