Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
havetsstorm

sjögräs

Rekommendera Poster

Halloj....... finns det nån som kan nåt knep för att bli av med sjögräsbeväxta trimplan? Mina är rostfria och jag vill inte måla dem men bottenfärg eller liknande, de gör sej illa på min gamla 60talsbåt med en massa färgkladd..... kan man kanske klarlacka dem med nåt hemskt och giftigt? :-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj....... finns det nån som kan nåt knep för att bli av med sjögräsbeväxta trimplan? Enklast är nog att skruva bort dom;) är nog rädd att guftfärg är det enda botemedlet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag misstänker de jag me men jag vill att den ska blänka och synas, anledning till detta är att jag i helgen vart av en slump påsprungen av Curt Gelin (journalist på båtnytt sedan 34 år tillbaks) han tyckte hela båten var speciell och unik, tog en massa bilder och funderar skarpt på att ta in den som ett reportage i tidningen, och kan av alla tyckte att mina trimplan va bland de häftigaste han sett, dem är mycket sällsynta och är mekaniskt självjusterande (värdelösa men onekligen ögonfallande)...... det är alltså därför jag jagar ideer på att hålla dem blanka och fina. Nu får man slita, gnugga och svära ett bra tag för att ens se att det faktiskt är ett par trimplan under allt den gröna ohyran... :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...är det rostfritt gods rakt igenom? Isf kan man väl slipa med grovt och sen finare och finare sandpapper, och till sist polera? Annars spraya på kromfärgad hobbyfärg med 10 lager. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik

ta loss dem och förkoppra dem tycker jag. har gjort det med mina propeller blad. funkar finfint :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm... förkoppra? blir dem inte väldigt likt kopparfärg då och långt ifrån rostgritt? Eller vad är förkoppra? Växer inte sjögräs på koppar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag tror erik menar är det att man lägger en koppar legering på i detta fallet trimplanet. då får det en koppar färg. som du kanske inte visste var det att koppar är giftigt. får man tag i en bottenfärg som innehåller mycket koppar så ska man vara lycklig. vad jag kommer ihåg från skolan så koppar legerade vi ett mynt. det fick en koppar färg och ärgade sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... Tack för tipsen iaf allesaman men jag tror jag lägger dem på dem sälla trimplansmarkerna och skaffar ett par hydrauliska ist, som är lättare att göra rent. Vill inte lägga ner en massa tid och pengar på nåt som inte bara är ballt, utan värdelöst oxå......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...