Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
saturnus13

Yamaha 115 hk 4-takt utombordare, år 2003

Rekommendera Poster

Hej, Ibland på vissa varvtal så tänds motorvarningssymbolen i instrumenpanelen och är tänd någon sekund innan den slocknar igen. Är det ngn som vet vad det kan vara?

Rekommendation var man kan serva sin motor på ett bra sätt utan att bli ruinerad. Vi bor i Åkersberga och har trailer.

Tacksam för svar, Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan vara impellern till vattenpumpen som är sliten. Detta kan påverka vattentrycket vilket gör att motorn varnar när trycket sjunker. Finns det inget felmeddelande? Annars kan nog én verkstad se i elektroniken vilken felkod som varnar.

Impellern skall bytas vare tredje år eller var 300 timma tror jag.

//Mac

Senast ändrad av MaCro | 06 augusti 2010 | 11:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går din i Warning Control mode när lampan tänds, dvs faller till 2000 rpm? Tror det bara är lågt smörjoljetryck och hög temp som får den att göra det. Vattentrycket är inte övervakat av elektroniken och jag tror motorn är för gammal för att ha larm på vatten i bränslefiltret, men jag kan ha fel för wanmar brukar ha örnkoll ;) På min F150 kom det först på 06 eller 07.

Har man de nyare CommandLink instrumenten kan man få upp felkoderna i instrumentet men för din del är det nog enklast att låta en verkstad läsa av vilken felkod som larmat o sen kan du ju ta ställning till om du kan fixa det själv eller även låta verkstan göra jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, motorn går ej ner i effekt och inget annat larm visas eller ljuder. Jag har försökt att tyda hur motorsymbolen tänds och släcks. Det skall tydligen indikera felkoden?! Vet du hur man får tag i en servicebok till motorn?

Enligt flottören i bränslefiltret skall det ej vara ngt vatten i filtret.

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att lampan skulle blinka i takt med felkoden på instrumentet har jag inte hört talas om men det finns en testlampa att köpa, YB-06795, och den blinkar fram felkoden. Bilden visar hur den blinkar och du kan ju se om din motorlampa blinkar på samma sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O här kommer då en bild på felkoderna som kan blinkas fram. Nu kommer dessa uppgifter från en servicemanual till en F150 och jag är inte helt hundra att de även gäller F115 men det är väl rimligt att anta. Det är för övrigt dessa koder man kan få fram ur CommandLink instrumenten oxå. Ett annat tips kan ju vara att kolla alla kontakter på givarna så att du inte har glapp eller fukt i nåt kontaktdon.

Senast ändrad av jarb | 06 augusti 2010 | 22:34

post-26269-1394236463,4655_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla kloka råd och synpunkter! Jag kollar själv så långt jag kan, sedan är det väl bara att ta båten till närmaste Yamaha service! Återkommer när det är löst!

Fortsatt trevlig båtsemester!

/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan jag avslöja att felkod 49 är att motorn varnar att den går kall, termostaten bytt allt OK. Felkod 28 åtgärdades genom justering av växelföraren. /Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...