Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
pillernissen

Mercruiser 5,7 Vortech med ojämn gång..

Rekommendera Poster

Kanske någon kan hjälpa mig på traven med min inköpta mercruiser 5,7 l Vortech -07,08? Som sitter i en Maxum 24 scr -98. köpt i våras, sjösatt i maj och innan köp körd ca 25 timmar och jag själv i sommar ca 25 timmar ( inte mycket alltså). Sista 5 timmars körning har jag märkt i olika motorvarv att motorn går ojämnt, inte så min fru märker det men jag hör det och lyssnar och känner att det är så. Motorn enligt säljaren ny men jag har förstått att det kan vara ett ihop plock. Har kvitton på bytade limpor och knän samt lite annat. Motoroljan ser bra ut kan inte se någon avikande kulör, en vän motorkunnig sådan kollade på påfyllingslocket och ser en beigegul beläggning och efter vi provkört även små kondensdroppar. Från insuget till förgasaren puffar det ut lite rök, ånga??, eller gör det så här kanske ibland?. Hur allvarligt är dessa kondensdroppar i locket, kan motorn själv få bort kondens genom längre vamkörning? vad skulle Ni duktiga båt och motorfolk misstänka för fel? jag som novis käner bara spontant att det verkar som att motorn missar ibland och kommer sig ibland om vartannat hela tiden. Märks ju mest i varv mellan 1500 och uppåt i propellerdrift. Kan sägas att motorn är bytt på marina för mercruiser och det ser ju skitbra ut, men som sagt, är amatör. Tacksam för synpunkter och tips.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Den gula beläggningen är olja blandat med vatten, vilket liknar majonäs. Om det endast finns detta och oljan ser fin och fräsch ut för övrigt så är det troligen inget att bry sig om. Torka bort det för att se om det återbildas. Röken som kommer upp via förgasaren är från vevhusventilationen, detta är normalt om det inte kommer i stora mängder.

För att stilla dina tankar så kan du göra detta.

1. Kompressionsprov alt. Leak down test. Det finns beskrivning i mina tips för denna tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=361672

2. Kolla att tändningen står rätt. Hur man gör det kan du söka i forumet om eller i din manual för motorn.

3 Kontrollera stiften som bör vara NGK BR6FS. Se hur de ser ut och byt ut dem som avviker. Kontrollera gnistan. Med Mercrusier är det väldigt lätt att bryta sönder porslinet vid montering och demontering, tändstift med trasigt/ sprickor i porslin skall bytas. Du måste använda hylsa med konisk bakstycke. Du kan själv slipa ner en vanlig 16 mm (5/8) tändstifthylsa från tex. Biltema enligt bild.

Tändstifthylsa

4. Motorn är inte inkörd ännu så du bör ta det lite försiktig, titta i manualen hur du skall köra in.

 

Mvh Jerhed

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=361672'>

 



Senast ändrad av Jerhed | 06 augusti 2010 | 00:31



Senast ändrad av Jerhed | 06 augusti 2010 | 11:00



Senast ändrad av Jerhed | 06 augusti 2010 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Jerhed. Ska kolla detta så fort som möjligt. Det som jobbigt för mig är ju att motorn för övrigt är så positiv, startar lätt  låter väldigt bra osv.  Det är som sagt just vid drift som den går ner sig lite vid jämna motorvarv. Ska torka bort det lilla beiga i påfyllnadslocket och köra den varm idag för och kolla om det komer tillbaka. Tack än en gång. Återkommer med resultat. Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renoveringen/ motorbytet är gjort hos marina garanterar inget, tyvärr!

Jag har själv råkat ut för detta. Båtsäljaren hade bytt till ny motor 2002 hos marina som också haft hand om all marinservice. När det visade sig att motorn gick kass efter mitt köp så söker jag upp motornummret på www.boatfix.com. Motorn är från 1995 och alla delar kommer från någon gammal motor - inte från 2002. Jag tog hjälp av in en extern båt/racerbilsmekaniker som konstaterade att tre cylindrar hade dålig kompression, med Leak down test konstaterades att toppen läckte ca 80% på de flesta cylindrar... Dvs 80 % av kompressionen hålls inte kvar utan försvinner ut genom ventiler som inte stänger, detta trots att kompressionspoven visade bättre resultat än så. En ny motor ligger på 4-5% läckage och en racerbil max 10%, moderat läckage är 40%.

Den gick kasst och gör det fortfarande idag men jag räknar inte med att få några pengar tillbaks. Det blir helrenovering i vinter eller byte till en ny eller renoverad maskin.

Som ovan visar så är det viktigt att göra en noggrann kontroll av motorn innan köp.

Kanske kan du ha hjälp av följande länk även om det inte gäller din årsmodell så finns mycket att läsa: http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf

Mvh Jerry

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efte att ha läst ditt svar så blir jag rädd faktiskt. Vågar man över huvudtaget köpa begagnat med tanke på den lilla rätt (obefintlig) man har gentemot säljaren. Det är ju ändå säljaren man litar på, i alla fall när man har mindre kunskap i motorer som då jag har. Du vet, utbytt motor, ser mycket rent och fint ut. Provkör motorn på land med kylning på muff. låter väldigt bra, Tycker mig kunna höra när en motor låter bra resp dåligt, startar lätt osv, säljaren pedant viket jag inte kan i fråga sätta i alla fall inte med tanke på hur båt o motor ser ut. -98 är ju inte nytt! En känsla av att alla saker tillsammans gör förutsättning för klipp.

Testade att torka ur påfyllingslocket och körde en sväng på ca 1 timme lugnt, och som tidigare jämna motorvarv så släpper den i oregelbundna intervaller, inte mycket men ändå. Luftinsuget flamskyddet kommer det ånga ifrån, så pass mycket så det blir kondens och droppar ner på motorn. säkert totalt nån dl. Kondensdroppar samt lite beigekladd på gängorna i påfyllnadslocket.

Vad jag då förstår så är där läckage nåronstans och vatten kommer in i oljan. Ja som du förstår så är mitt motorsnack ihåligt. Så e d!! Vi bor i södra halland och här verkar finnas dåligt med motorbåtskunnigt folk. Är det någon som har någon att föreslå som kunnig och har lust att hjälpa till så tipsa mig gärna.

Givetvis vet jag att saker kan hända med motorer, hade kanske inte räknat med det med de förutsättnigar jag köpte båten. men allt går att fixa eller hur båtfolk, frågan är bara vad det kostar. Och jag är ju inte ensam om att få problem med begagnat.

Slutkört för säsongen, vad kan hända förutom att det inte är roligt att köra när det inte går som det ska. Hur gå till väga, vad hade Ni gjort med detta problemet. Och vad tror Ni behöver göras, kostnader osv.

tacksam för all hjälp och tips./ Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du själv säger: lita aldrig på någon vad det gäller motorer. Det finns så mycket som kan vara fel med samma eller lika symtom. Läs in dig på den manual jag skickat. Vid felsökning gäller ungefär samma för din motor. Du kan ju också fråga säljaren, eller?

Topplockspackning?

Avgaslimpor och packningar?

Gör först ett enkelt kompressionsprov. Kan du inte själv så kan varenda bilmekaniker.

Mvh Jerhed

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...