Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
LasseBoy

Knop mätaren hoppar som en kanin!

Rekommendera Poster

Tänkte fixa min knop mätare men är helt novis på detta!

När jag kör så hoppar den tex mellan 3 -10 knop, kör jag full gas så hoppar den mellan 30 och 25 knop. Hur kan jag få den lite mer stabil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Om du har en trycklogg kan du tyvärr inte göra något åt ditt problem.

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en elekronisk logg så kan det gå att ställa längden på integrationsintervallet. Fartmätningen sker genom att under en viss tid räkna antalet varv ett skovelhjul under båten roterar. Lång integrationstid ger en trög mätare men med stabila värden.

Men en GPS ger bäst precision - 0.2 kn och detta till en låg kostnad. Du kanske till och med har en i telefonen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det sitter en liten propeller under båten antar att det är till mätaren. Var ställer man in det?

Jag har en Iphone 3gs det finns väl gps i den men finns det så att den mäter fart i knop?

Lasseboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en propeller under båten så är det en sumlogg som du har. Brukar stå sumlogg på själva instrumentet. Då är det inget du kan justera. Att den hoppar beror antingen på att propellern är skadad eller att vajern har blivit dålig med åldern och inte snurrar lika friktionsfritt längre eller bägge delarna. Vajern går i en skyddsslang från propellern upp till ditt instrument. Vill du fixa till det så får det bli i vinter när båten är uppe. Bättre att fixa till GPS funktionen i telefonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en apps till Iphone som heter speedometer 15 kr  ska prova den nästa gång jag ska ut!

Lasseboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes det va en sumlogg, det står inne i mätaren!

Hur fixar man den till vintern?

lasseboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör med lämplig handlare, tror att det kanske kan hjälpa med en sk medbringarsats. Hjertmans ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...