Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
politby

340 Sundancer 2002 - köp, pruta eller undvik?

Rekommendera Poster

Hej

Letar fortfarande efter en cruiser i 30-35-fotsklassen och stötte på den här:

http://www.blocket.se/skaraborg/Sea_Ray_340_sundancer__2002_26211310.htm?ca=11&w=1&last=1

Säljaren verkar ha gott rykte så på den punkten tror jag att det kan bli en bra affär.

Den här båten har 6,2-liters Merc MPI-motorer och jag har talat med ett par vänner i USA som säger att det är en allmän uppfattning att de är i underkant för den här båten. De flesta har sålts med 8,1-liters motorer och Sea Ray slutade tydligen sälja den med 6,2 efter ett tag.

Tittar man på priserna i USA ligger de runt $100k för 6,2-litersbestyckade modeller men de är tydligen ruggigt svårsålda och lär inte vara mera lättsålda här i Sverige. Vilket leder mig att tro att det kanske finns lite prututrymme i priset på 795'. Vad tror ni?

Jag vet att den här kommer att dra 30 gph dvs 113 liter/h i marschfart - ouch! - men det är av lite mindre betydelse för oss eftersom vi bor i skärgården med nära till många av de bästa ställena så vi är ute efter en båt som vi kan bo ordentligt komfortabelt i flera nätter efter relativt korta körsträckor, de flesta <10 nm.

Visst skulle vi då i stället kunna köpa en deplacementbåt som drar 10 liter/h men det är inte vår grej...

Tacksam för synpunkter. Det är säkert någon här som har en likadan båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev bara nyfiken, kan ingenting om dessa båtar men du skriver säljaren verkar ha gott rykte, vad baserar du det på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dom är grymt svårsålda så borde det självklart vara läge för skambud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör ha 10-15 % prutmån på detta pris. Dessutom tror jag inte att du behöver oroa dig för motorvalet väl hemma. Du kommer kanske också att köra mest <10 knop under dina korta sträckor <10 nm så då är bränsleförbrukningen betydligt lägre. Du tjänar då inget på att köpa deplacementsbåt heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...