barcon22wai 0 Postad 5 Augusti , 2010 Hallå Jag håller på och fixar till min 22 Barcon som är en walkaround och dessutom halvfabrikat. Jag har haft lite bensinlukt i båten och när jag försöker hitta anledningen så konstaterar jag att motorummet i praktiken är helt öppet ända in i förpiken. Vad jag menar är att skott och luckor i motorummet som ansluter till stuv inte sluter tätt mot skrov och överbyggnad, vidare går kabelstammar igenom dessa skott med knytnävsstora hål utan muff eller tätning. För ordningens skull skall sägas att det finns en motorrumsfläkt med utlopp till utsidan som skapar undertryck i motorrummet och som används efter alla konstens regler, start/tankning etc. Nu till frågan: Är det ett problem att det inte är tätt för säkerheten? Eller är det ett rent komfortproblem, ljud/lukt etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Augusti , 2010 Hej! Vågar knappt använda länken till moderna försäkringar, atlantica längre efter skandal-snåleriet som visades i uppdrag granskning. Men sajten ger ju fortfarande tips så ...http://files.modernaforsakringar.se/files/X32uLXee.pdf Det här dokumentet som jag hittat gudvetvar, är tydligen nån sorts instruktion för båtbesiktare. Har också en del matnyttig info, mått på ventilation mm. ...http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barcon22wai 0 Postad 5 Augusti , 2010 Fantastiskt Thomas Detta gav svar på allt och lite till. Bock och tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 5 Augusti , 2010 Tack säger även jag för de filerna. Själv har jag känt bensindoft på toaletten efter att av misstag ställt en bensindunk i motorrummet. Dunken svällde och gas pyste ut... Såg då att fläkten till duschen i princip var ett öppet hål till motorrummet utan egen avluftning. Detta innebär att vid dusch måste man köra motrorumsfläkt samtidigt som duschfläkt. Kanske bör man täta detta hål? Kan också konstatera att det finns generösa hål för kabeldragning, slangar i min båt också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 Augusti , 2010 Har ju själv näranog sajternas värsting-exempel, alltså stigförgasare (utan vare sig stipulerad uppfångs-behållare eller ens bensinpump/tanksugrör. Egentligen alltså som en moppe med bensinkran, detta i en båt som ju är ett slutet kärl nertill för tunga gaser, så jag har funderat och letat efter bra nydaningar, som t.ex läckindikatorer.) Tyvärr har intet nytt uppenbarat sig därvidlag, så min närmast maniska noggranhet med bensinkranen som enda extraskydd består, utöver ventilationsfläkt (plus naturligtvis det självklara grundskyddet välfungerande nålventil/flottör). Ny tankinstallation plus införande av bensinpump verkar vara enda sättet att uppfylla normen, men det verkar vara mycket jobb för bara en mindre förbättring av säkerheten. Till saken; har alltså intresserat mig för explosionsrisken och samlat en del fakta, och försöker mig på en kort sammanfattning: 1. Uppenbart; minimera alltid läckagerisk ur bränslebehållare. 2. Minimera luftvolymen som vid läcka kan nås av gaser/vätska. 3. Motorrum bör vara relativt täta och ha ventilationsfläkt på utsugsidan som ger utymmet undertryck, principen är att det skall läcka in snarare än att läcka ut. 4. Kan möjligen vara vanskligt att enbart lita till näsan? Gränsen för minsta märkbara koncentration av vanlig bensin verkar ligga runt 0,06-0,26 viktprocent. Bästa förbränning (14,7:1) motsvarar visserligen hela 6,8 viktprocent, alltså 26-113 ggr högre. Men med högst koncentration i golvnivå, kanske också mer luktfri alkylatbensin och med måttligt bra luktsinne plus förkylning så ... ? Man bör nog använda ventilationsfläkten flitigt. 5. Sajterna ovan har nog bara lagmässigt stöd vad gäller kommersiella tillverkare(?), men som riktlinjer duger de nog ändå bra för amatörens egna ombyggnadsprojekt. De är kanske en sorts försäkringsbolagens önskelista, men antagligen gediget olycks-statistiskt underbyggda. Skall man ändra nåt i sin båt så är det nog därför klokt att kolla önskelistan? Skit samma ersättningar, det kan ju gälla livet. ps. letar fortfarande efter nån sorts bensinindikator att lägga i en ev bensinuppsamlare under stigförgasaren, alltså så att man i efterhand märker ifall bensin har droppat och dunstat. Nån ny idé därvidlag? Traditionella sandburken låter lite primitivt i mina öron? Kanske nåt bensinlösligt fast färgämne inuti ett rör ner till en genomskinlig uppsamlingsburk?? ds. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 06 augusti 2010 | 15:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser