i95morlj 0 Postad 4 Augusti , 2010 Är i båtköpartankar och har nu sprungit på ett antal upplägg av vilka jag fastnat för två till tre... Jag är novis i sammanhanget och skulle uppskatta råd och tips... Dels är jag osäker om man ska köpa nytt eller begagnat och sen storlek och båttyp. Användningen kommer vara att göra båtutflykter med familjen på Vättern och ostkusten samt fiske. Familjen i detta fall är två vuxna och två barn 5,7 år gamla. Båtar jag fastnat för är styrpulpeter kring 5 meter oc 50HK. Jag behöver vidare ha trailer för att flytta båten mellan platserna, där jag kan se att alt 1 och 2 nedan kräver bromsad för att köra 80 km/h och alt 3 funkar med en obromsad. De jag fastnat för; Yamarin 50SC med 50HK Yamaha Crencent Arrow518 med 50HK Yamaha Ryds 478GTI med 50HK Honda Avseende prislapp med kärra och samma tillbehör i form av dynor, GPS/Ekolod, förtöjning... verkar det hamna i trappan 200 000, 180000, 170000... Jag kan även få till en affär med en 07 Yamarin med 50HK Yamarin för ca 160 ksek med samma tillbehör... Funderingen blir således vad ni anser om en ny Ryds 478GTI med en 50HK Honda vs. en begagnad 2007 Yamarin med 50HK Yamaha 2007 års modell? Vad tycker ni? Vissa hävdar att det hänt mycket på motorfronten edan 2007 och att man aldrig vet med en begagnad båt.. samtidigt då får man ju mer båt för pengarna.. Tacksam för snabbt svar så kanske man hinner få ett par lyckade utflykter på semestern :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 4 Augusti , 2010 Hejs Jag är ingen mästare på styrpulpetare. Själv har jag haft en Uttern 5402 (5412) som jag tyckte va underbar men en 75hk på. Men av dom du har nämt så säger min ryggrad Yamarin. Och det grundar jag på alla trådar jag har läst om framförallt Ryds med deras dåliga kvalité. Yamarin har otroligt fina skrov och bra kvalité. Men jag har iofs aldrig hört klagomål om Crescent. Kikar man på planlösningen på Crescenten så tilltalar den mig mer med alla sittytor. Hmmm..knivig fråga....Rydsen går bort iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jingo 6 Postad 5 Augusti , 2010 Hej! Varför inte kunna tänka sig en Buster L med yamaha 40 alt. 50. Ca. 180000 kr. Det går ju även att få en sprillans ny Micore 500 GT med en 50 hk Suzuki för knappt 140000 kr. Annars skulle jag nog satsa på begagnat 50-100000 kr när du skriver att du är novis. Är båten några år gammal svider det inte lika mycket om man går lite fort in i bryggan eller att man inte bär av ordentligt med fendrar så det blir en repa. Att båten är beg spelar inte så stor roll, försök hitta en med något så när ny motor. /Jingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 5 Augusti , 2010 Är ingen expert på styrpulpet men då du är novis så kan man säga: Köp en begangnad båt spelar ingen roll om båten är 20år men se till så att motorn är hyfsad ny. Med beg båt så har de tidigare ägarna med stor sannorlikhet redan förbättrat båten med bra förtöjningsanordningar, tampar, ankare, gps mm och det går att hitta båtar som har en reggad trailer. Med stor sannorlikhet kommer du troligen efter ett år eller så att vilja uppgradera båten, det ska åkas ring mm och då är kanske snurran lite klen. Och med beg köp så är oddsen stora att du får igen pengarna köper du allt nytt så går du back. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 Augusti , 2010 Kolla efter stuvfack. Är de sådanna så du får plats med de fiskegrejor och övrigt du vill ha med? Kolla efter hur det är med badstegar mm. Går det komma upp i båten på bra sätt? Räcken, sitter de stadigt och finns i riklig mängd för att hålla sig i på bra sätt? Lätt att förvara fendrar och gott om fästpunkter? (vissa båtar finns ingen plats för fendrar mer än på utsidan av båten, jobbigt då man inte vill ha dem på utsidan då man åker båt) Köp inte för liten båt eller för stor då du ska traila men samtidigt få plats med familj samt prylar. Återigen, kolla stuvfack. Finns båtar där fiskespön inte får plats, för korta stuvfack. Motor, givetvis fyrtaktare och inte för liten. En 5,2-5,5 metersbåt och med minst 75hk. Yamarin och Uttern låter vettiga. Själv skulle jag aldrig köpa en Ryds eller Örnvik. Om du köper begagnad så max ett par år. Fördel kan vara att man får med lite utrustning, GPS, ekolod mm, kanske trailer. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 5 Augusti , 2010 Sikta hellre på 5,5 metersbåtar. En riktig aktersoffa så alla kan sitta relativt skyddade och bekvämt (mkt trevligare att sitta bak i en planande båt). Detta kan alla 4 knappast göra med en Yamarin 50SC.. Senast ändrad av martineves | 05 augusti 2010 | 18:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Augusti , 2010 Håller med om att ni troligen kommer att tycka att en båt på knappt 5 meter med 50 hk är för liten. Det du kanske inte tänker på är att även relingen är lägre på mindre båtar. Ska ni fiska mycket, så vill man väl ofta kunna stå upp ibland och då är det mycket tryggare med en lite högre reling. Trailer ger förstås lätt problem med vikten, vet jag. Men kolla ändå hur tungt släp er bil får dra med B-kort och se hur stor båt ni kan dra. 200 kg extra båt och 50 kg extra motor gör mycket för upplevelsen, när vågorna går lite högre... Håller också med om andras tips att det när det gäller styrpulpet är OK med en äldre båt, så länge motorn är ny eller nästan ny. Vi hade en Ryds 478 GT i fyra år och så här i efterhand skulle jag nog hellre ha valt en bowrider typ Ryds 520 GTX eller Bella 512 Excel för dagsutflykter. Dessa ger mycket bättre skydd mot vind och stänk bakom rutan, vilket gör att de känns tryggare. Men du kan ändå sitta fram, som på en styrpulpet, och det är lätt att stuva packning. Kritiken mot Ryds i början av tråden känns lite larvig -- ungefär som att säga att Volvo är dåliga bilar för att 240-serien hade dåligt stöldskydd. Visst har Yamarin bättre finish på detaljerrna, men dessa båtar är även mycket dyrare. Köp hellre en större Ryds än en liten Yamarin. Ändrar du dig och vill ha större styrpulpet, så är Ryds 568 en riktig storsäljare och går att dra på trailer med B-kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HoppsanHejsan 0 Postad 15 Augusti , 2010 Från en novis till en annan... Vi fastnade till slut (mitten av sommaren) för en Yamarin 5010S med 70 hk. Vi är supernöjda med hur väl båten går i vattnet, drar inte upp något svall alls, en fröjd att köra! Så lätt att manövrera så jag som aldrig suttit i en båt lätt tar mig fram i Stockholms skärgård, lägger till och fixar allt själv. En tanke var just att det skulle vara en lär-dig-manövrera-båt-båt. Stämmer bra som någon skrev att den lilla pulpeten inte ger mycket vindskydd. Vi är 4 personer varav 2 barn, 3 och 7 år. Mitt råd: * Satsa på begagnat, vi har t.ex precis bestämt oss för att uppgradera oss nästa sommar (till en Yamarin 6010 för barnens skull) och då förlorar vi förmodligen inte en krona när vi säljer den nuvarande. Dessutom följer, som någon annan skrev, alla tampar, ankare, kapell, fendrar och annat med vid begagnatköpet. * Satsa på en starkare motor. Visst puttrar vi ofta fram men det är guld värt att kunna dra på ibland. En motor som bara är ett par år gammal finns ingen anledning att vara rädd för, kör en ordentlig provtur - vi var ute i 1 timme. * Om ni vet att ni ska ha just den här båten länge - välj hellre en dubbel pulpet, 50TC. Lycka till! Senast ändrad av HoppsanHejsan | 15 augusti 2010 | 08:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 15 Augusti , 2010 Hej, Eftersom ni är en hel familj och kanske ibland vill ha sällskap på sjön skulle jag i Ryds fallet rekommendera en större Ryds båt som 510 GTI m en 75 Hk. Rek även att du köper begagnad båt/motor som är en 2-3 år gammal då de oftast är som nya men kostar betydligt mindre än en helt ny båt. Yamarinen och Cresenten har jag själv ingen erfarenhet utav men det ser ut som även de skulle må bättre av en större motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Whybee 0 Postad 19 Augusti , 2010 Tips! Pioner 17 Supersport - Finns en mkt välutrustad till Salu på Blocket nu :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser