ridax 0 Postad 4 Augusti , 2010 Undrar lite angående landström. Man skall ju ha två (mekaniskt) sammankopplade säkringar på fas och nolla (eftersom man inte kan vara säker på att fas är fas). Men fungerar det lika bra att ha EN säkring som bryter både fas och nolla på samma gång (så som en personskyddsautomat gör)? Om strömmen kommer via nollan istället och kortsluts via jord, då kommer den sammankopplade dubbelsäkringen att lösa, men kommer personskyddsautomaten att lösa? När man har de blåa CEE-anslutningarna hela vägen, så borde inte fasen kunna komma in fel väg iofs, men det kanske man inte skall förlita sig på. Om man vill ha en indikering på att man har fasfel, kan man koppla en glim-lampa mellan nolla och jord, eller är det olämpligt (och är det risk att den löser jordfelsbrytaren i korrekt läge)? En CEE-förlängningssladd på 25m kostar runt 500:- medan en vanlig schuko-förlängning med samma kabel-spec (H07RN-F) kostar betydligt mindre, även om man köper till CEE-donen. Blir det någon skillnad på en hemmajord sladd och en färdigköpt? Är de färdigköpta med gjutna CEE-don och tätare än de man skruvar på själv? Senast ändrad av ridax | 04 augusti 2010 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Augusti , 2010 Undrar lite angående landström. Man skall ju ha två (mekaniskt) sammankopplade säkringar på fas och nolla (eftersom man inte kan vara säker på att fas är fas). Men fungerar det lika bra att ha EN säkring som bryter både fas och nolla på samma gång (så som en personskyddsautomat gör)? Om strömmen kommer via nollan istället och kortsluts via jord, då kommer den sammankopplade dubbelsäkringen att lösa, men kommer personskyddsautomaten att lösa? < Nix, det ska inte vara EN brytare utan två, en för fas och en för nolla. Frågan om personskyddsautomat ska nog delas upp lite. För den som inte vet så är en personskyddsautomat bara en kombinerad jordfelsbrytare och säkringsbrytare ( dvärg eller mikrobrytare = säkring för en lekman ) dvs två funktioner i samma låda så att säga. Det innebär att svaret på din fråga är att personskydds- automaten kommer att bryta men om du vill veta vilken av de två funktionerna som bryter - så är det lite knepigare att reda ut i olika skyddsfall. Funktionerna är nämligen nästan helt oberoende av varann och utan att veta hur du tänkt koppla i hela din anläggning blir det ett väldigt långt svar.... ) När man har de blåa CEE-anslutningarna hela vägen, så borde inte fasen kunna komma in fel väg iofs, men det kanske man inte skall förlita sig på. < Nej, det ska du inte förlita dig på utan koppla in en anläggning för din båt som är säker > Om man vill ha en indikering på att man har fasfel, kan man koppla en glim-lampa mellan nolla och jord, eller är det olämpligt (och är det risk att den löser jordfelsbrytaren i korrekt läge)? < Jo, man kan koppla i olika typer av indikering. Men det finns också färdiga lösningar på detta så du inte behöver koppla själv. Ursäkta att jag säger det men en del av dina sätt att fråga tyder på att du inte är erfaren elektriker? Då anser jag att du inte ska koppla något av detta helt själv utan be att en elektriker med vana från båt ser över allt innan du kopplar i spänningen. > En CEE-förlängningssladd på 25m kostar runt 500:- medan en vanlig schuko-förlängning med samma kabel-spec (H07RN-F) kostar betydligt mindre, även om man köper till CEE-donen. Blir det någon skillnad på en hemmajord sladd och en färdigköpt? Är de färdigköpta med gjutna CEE-don och tätare än de man skruvar på själv? < Bra att du anger kabel-specen, detta är den enda kabel som är godkänd på landbacken, tyvärr saknas regler för när du lämnar kajen och drar över i din fritidsbåt. När det gäller fråga om en köpt kabel är bättre än en kabel du gör själv så måste man nog titta närmare på anslutningsdonen för att avgöra det. Alla don ska dock vara godkända. Kabeln i sig är nog samma. Du måste också veta hur man kopplar för att få göra egna kablar. Ska du verkligen tjäna in någon / några hundralappar för att få nöjet att göra jobbet själv. Då finns det nog andra ställen i båtlivet för att spara... Har du eller ska du koppla in en anläggning i din båt?> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ridax 0 Postad 5 Augusti , 2010 Hade jag varit erfaren båtelektriker så hade jag nog inte behövt ställa några frågor alls. Jag är elektronikkonstruktör och anser mig förstå hur el fungerar i princip... Anledningen att jag frågar är mer för att veta bakgrunden till rekommendationer som finns och mer i detalj hur PSAn är konstruerad. T.ex. rekommendationen om två mekaniskt sammankopplade automatsäkringar, är det får att få överströmsskydd både på fas och nolla eller är det enbart för att få ett överströmsskydd L-N med 2-polig brytning? PSAn är ju en tvåpolig brytare, så jag vet inte riktigt vad du menar med nej det skall inte vara en brytare utan två. Menar du att det är just två överströmsdetektorer som man är ute efter eller 2-polig brytning av L-N överström? Vad jag förstått så är PSA-lösningen vanlig i landströmscentraler numera? Jag tjänar gärna ett par hundra kronor för 5 minuters arbete, så om det inte är någon kvalitetsskillnad mellan en färdigköpt CEE-kabel och en man har gjort själv, så skruvar jag gärna själv. När det gäller elektronikkablar (min bransch) så är det ofta en väldig kvalitetsskillnad mellan en fabriksgjord kabel och hemmagjord, då den fabriksgjorda är gjuten och alltså har en helt annan tätning/hållbarhet. Senast ändrad av ridax | 05 augusti 2010 | 10:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Augusti , 2010 Det sista håller jag med om... gör också mina kablar helst själv. Har sett exempel på undermåliga kablar som köpts... för att inte tala om när du går på en brygga och ser vad som folk kopplar in. Senast i helgen såg jag, i regnet, en vanlig fyr-uttags fördelare, som såg godkänd ut för innebruk, liggandes på en gästhamsbrygga med uttagen uppåt... mot regnet. Som gjort för fina kortisar förr eller senare! UFF... Att man rekommenderar tvåpoliga brytare är för att säkerställa att man slipper hålla koll på fas och nolla. Det behöver man normalt inte på landbacken så vi är inte vana vid det. Till skillnad från Norge eller Frankrike. Där skriks det friskt på bryggorna om någon kopplar in fel . Vad jag menar är att även om du själv gör rätt vad avser fas/nolla kan någon annan ha felaktiga kablar och sabba det? Precis som du säger är en PSA, personskyddsautomat tvåpolig och mycket lämplig ombord på båt.Jag har inte skruvat sönder en PSA men nog ser den ut att vara uppbyggd på TVÅ brytare? Det man vill komma åt och minimera är risken för läckströmmar som tar vägen ut i vattnet, vilket kan ge kraftig korrosion om det finns långliggare i en hamn. Det är inte i första hand för säkerhet i varje enskild båt då en korrekt installerad landströmscentral ska ge tillräckligt skydd. Fast man vet att många båtägare kopplar själv och då ökar väl säkerheten lite med en tvåpolig brytare? Det är nog skälet... En del, speciellt stålbåtsägarna, installerar en isolertransformator och tar därför inte med jordkabeln ombord vilket helt eliminerar korrosionsrisken pga krypström under jordfelsbrytarens inställning. Enda nackdelen med en sådan är vikten ( 30-60 kg ) och priset ( 3-9´ ) vilket gör den ovanlig trots allt. Elsäkerhetsverket ( som dock inte har jurisdiktion ombord, det är sjöfartsverket ) har en hel del bra beskrivningar samt bilder på kopplingar. Du kan nog hitta de mesta svaren där också. Detta är INTE raketforskning utan enkel elkoppling - så du läser nog in dig snabbt. Många har åsikter dock... Senast ändrad av Funkis | 05 augusti 2010 | 13:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 5 Augusti , 2010 Hej Kanske dum som frågar. Men är inte en Zink Saver och att rekommendera i detta fall? Har själv lite problem med korrosion på mina kablar så tänkte att detta var ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 5 Augusti , 2010 Du behöver inte grunna så mycket på detta. http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf Denna standard skall användas för landströmsinstallationer. DÅ gäller tvåpolig säkringsbrytare - inget annat. Sen kan man lämpligen ha isolertransformator och eller jordfelsbrytare. I samband med ett arbete som nu görs mellan SXK, SBU, Transportstyrelsen och elsäkerhetsverket kommer det att framgå att man i en riktigt utförd sådan installation behöver man INTE ansluta från land kommande gröngul säkerhetsjord till båtens egen gröngula säkerhetsjord förutsatt att: - Båtens egen gröngula säkerhetsjord har förbindning med sjövattnet via en metallyta på minst c:a 100x200 mm. Om däremot båten skall ha landström på land, måste båtens gröngula förbindas till landströmsmatningens gröngula. Varning för att förlita sig på s.k. zinksavers (=galvaniska isolatorer). De kan inte isolera mot annat än galvaniska spänningsskillnader på under en volt, medan landströmsjord kan avvika med flera volt (uppåt tio i svåra fall.) Men den nya uttolkningen av ISO 13297 gör att man slipper problemet.... SBU och SXK kommer att publicera principskisser under hösten. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Augusti , 2010 Bra att ha texten tillgänglig, det kan besvara många frågor... tack för det! Vad jag vet är det ingen ändring i själva texten annat än små semantiska ändringar? Det kan dock vara som du säger att det kommer att bli en ny nationell tolkning som gör avsteg från standard? Jag har dock två påpekanden här, jag kan ha fel självklart men - det är Sjöfartsverket som ansvarar för båtar och därmed även regler för el-installationer i båtarna - det står i tex punkt 4,2 samma som förut och det är väl samma text ungefär som för US Coast Gard Så det där med med plattan på skrovet kan jag inte direkt läsa mig till i själva standarden. Kan ha fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 5 Augusti , 2010 Anledningen till att vi inom SXK:s båttekniska nämnd har kallat samman representanter från Sjöfartsverket (som nu sorterar under Transportstyrelsen), Elsäkerhetsverket, samt SBU är att ISO-normen är väldigt otydligt skriven, samt att den bara gäller för båtar som är i sjön. När båten är på land sorterar den under Elsäkerhetsverket, i princip. Det behövs därför att någon klarlägger oklarheterna och presenterar några typiska godkända kopplingsschemor för både i sjön och på land. ISO-normen definierar begreppet båtjord, vilket är båtens elektriska kontakt med sjön. Detta kan vara propellern och/eller annat av metall (-som inte är isolerad via epoximålning-) under vattnet. I det fallet man vill slippa att ansluta från land kommande skyddsjord till båtens egen 230VAC skyddsjordsystem genom att ha isolertransformator och/eller jordfelssbrytare, måste då denna båtjord ha så låg resistans mot omgivande hav att jordfelsbrytaren verkligen löser ut vid ett jordfel. Därav kravet på yta, samt kravet att man måste förbinda landströmmens skyddsjord med båtens skyddsjord då båten är torrsatt. Mera om detta kommer i höst, då vi räknar med att ha ritat och berättat färdigt, samt enats om vissa detaljer. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrilleO22 0 Postad 5 Augusti , 2010 Tjenix, Jag kopplar alltid bara en lång utomhuskabel, genom däcksluckan och sen ner till en vanlig grenkontakt i förpiken. I denna grenkontakt kopplar jag sedan de grejer jag använder; kupévärmare, vattenkokare, datan och framför allt batteriladdaren. Om någon skulle börja prata om säkringar i detta, så skulle jag iskallt svara att det ju redan finns säkringar i stolpen på bryggan. Kanske att jag till och med hade sagt detta med ett självsäkert leende på läpparna... Men, är jag helt ute och cyklar när jag resonerar så? Jag hade nämligen tänkte snajda till min landström under vintern så att jag får ett fast uttag i salongen och att sladden tejpas upp snyggt och osynligt mot skrovet och sen en finurlig liten koppling genom främre ankarboxen så att inga sladdar blir synliga i ruffen. Jag kan nog sätta en årslön på att det inte behövs några extra säkringar inuti båten, men om konsensus råder att det ska finnas (med tanke på vad som skrivits tidigare i denna tråd) så kanske det påverkar nästa köpare när jag säljer båten... och så har jag gjort hela mitt landströmsprojekt i onödan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 Augusti , 2010 Dvärgbrytare (säkringar) kostar 40-50 kr styck och en jordfelsbrytare strax över en hundring sen måste du förstås ha en kapslad låda för ytterligare en hundring. Om du ändå skall fixa i din båt så borde du väl få in detta i din budget och få ett riktigt och säkert system. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ridax 0 Postad 5 Augusti , 2010 Tycker punkt 7.1.1 och 7.1.2 var lite otydliga. Den första punkten säger ju bara att man skall ha en tvåpolig brytare och inte att avsäkring skall ske på båda ledarna. Den andra punkten förstår jag inte alls vad de menar med. Menar e att det inte får finnas några underliggande säkringar efter de två första? Senast ändrad av ridax | 05 augusti 2010 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 5 Augusti , 2010 zinksavers (=galvaniska isolatorer) är väl till för att skydda din och andra båtar mot galvanisk korrosion? Det finns ofta inbyggda i landströmscentralen om man köper den färdig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrilleO22 0 Postad 6 Augusti , 2010 Det lät inte så himla komplicerat och tidskrävande - en sån liten extralåda får det nog bli för min del. Tack, //Krille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 6 Augusti , 2010 Fuses = smältsäkringar. Såna skall man inte ha utan säkringsbrytare med både termisk och magnetisk utlösning. Den som läser ISO-normen blir oftast förvirrad, det är därför kopplingsschemorna tas fram som beskrivits ovan. Och återigen, galvaniska isolatorer som finns i vissa landströmsinstallationer i båtar från kontinenten eller från USA duger INTE i bl.a. de svenska elnäten som skydd mot spänningsskillnader mellan landströmmens skyddsjord och havets potential. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser