52rost50 0 Postad 4 Augusti , 2010 Skall köpa en AIS-transponder ihopkopplad till min Raymarine A70 och VHF. Spelar det någon roll om jag väljer en Raymarine för 12000kr eller en Ctrx Carbon från True Heading för 9000kr?Båda har VHF splitter och medföljande Gps antenn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 4 Augusti , 2010 Vad tusan ska du med en AIS till? lägg 10000,- på nåt vettigt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
52rost50 0 Postad 4 Augusti , 2010 Fartygstrafiken har ökat på senare år. Höll på att kollidera med en fiskebåt strax norr om Shetland nu i juni i år. Dimma och hårda vindar gjorde sikten riktigt eländig. Skall segla till Aberdeen i slutet av augusti och tycker därför en AIS är en värdefull investering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 4 Augusti , 2010 OK, då kanske det kan vara motiverat men förvänta dig inte att fiskebåtar eller andra båtar i yrkesmässig trafik kommer att väja för dig. AIS receiver är tillräcklig enligt min mening då kan du eventuellt se andra fartyg och väja bäst är radar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 4 Augusti , 2010 Vad motiverar du ditt uttalande om att radar är bäst? Har själv båda delar och anser nog att jag har generellt mycket mer nytta av AIS än radarn. Vilket jag har många bevis för under ett antal överseglingar nattetid i vatten med mycket fartygstrafik typ Bornholmsgattet, Engelska kanalen etc. Har ett antal gånger kallat upp fartyg med ledning av den info jag har från min AIS och kollat hur dom vill att vi skall mötas/väja och detta har alla gånger varit både trevliga och artiga samtal där i de flesta fallen större fartyg typ tankers har gjort några graders kursändring för min skull. Jag har också en ganska exakt koll på fartygs kurs i förhållande till min egen för att göra bedömningar om vi kommer att gå utan kollisionsrisk vilket jag inte lika lätt kan göra med min radar. Anser nog personligen att man har mer nyta av AIS. Senast ändrad av oceanis | 04 augusti 2010 | 23:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grebonicke 0 Postad 4 Augusti , 2010 Personligen gillar jag True Headings produkter och vi kommer att skaffa en Carbon med splitter i. Den känns hyggligt framtidssäker med tanke på uppgraderingsmöjligeterna av mjukvaran. Att de sitter med och tar fram och utvecklar standarden tycker jag med låter som ett . Det finns säkert en bunt andra bra AIS-produkter med men denna har vi fastnat för. Lycka till med köpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 5 Augusti , 2010 Hade kört True heading också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 5 Augusti , 2010 Om du är ute i tät dimma eller mörker och träffar på ett okänt fartyg utan AIS-transponder, vad gör du då? Med radar hade du sett den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 Augusti , 2010 Ja det är sant men om man skall välja endera så har jag personligen nog haft mest användning av min AIS. Men som sagt jag har båda och uppskattar bådadera och mitt svar föranleddes mest av att du så kategoriskt dissade AIS i ditt första svar och rekommenderade trådskaparen att helt avstå från AIS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Augusti , 2010 Skrutten, du är verkligen ute och cyklar. En radar och en AIS är utmärkta som komplement till varandra. Med en AIS får du reda på vilket fartyg som ligger på kollisionskurs och kan kontakta dom för att klargöra vem som ska göra vad för att undvika det (alla över en viss storlek måste enligt lagen ha AIS). Med en radar ser du alla fartyg även dom som inte har AIS (många fiskefartygtex) men du får inte lika klart deras riktning och fart och vet dessutom inte vad det är för fartyg om det är dimma och du inte kan se det. Personligen skulle jag inte vilja vara utan varken radar eller AIS den dagen jag kastar loss för Engelska kanalen eller Nordsjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 6 Augusti , 2010 Nej jag är inte ute och cyklar...man klarar sig aldeles utmärkt med endast radar, man ser naturligtvis om det är ett fartyg på kollisionskurs även med radar, förutsatt att man kan hantera och läsa den förståss. Alla fartyg över en viss storlek måste förvisso ha AIS men alla andra då?? Men det är klart... har man så mycket kulor så man inte vet vad man ska göra av dem...så visst köp en AIS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser