Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gäst Kalman

Bryggstolpar av plaströr med betong+ armeringsjärn

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Halloj...

Någon med egen erfarenhet av att göra bryggstolpar av plaströr, typ avloppsrör som man fyller med betong och några armeringsjärn?

Tanken är att det är lätt att skarva när de sjunker, det gör de för jag har bottenlös dybotten.

Isens åverkan är mycket mindre, skyddat läge.

Hör av er med tips och erfarenheter om det håller och fungerar.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

Hur hade du tänkt göra? Sätta på ett lock i botten i med armeringsjärn och sedan fylla med betong? Har du inget lock i botten kommer de första metrarna att bli av mycket dålig kvalitet. Du bör även utföra dem med armeringen centriskt då armering behöver betong kring sig för att inte rosta. Nackdelen är lite sämre böjstyvhet särskilt med så klena rör som 110 mm innvändigt. Denna stolpe bör ta ca 1 ton på 3 m längd (inspänd i botten). Är leran väldigt dålig kommer slankhetstalet på pålen att minska pålens bärighet. 

Har du tänkt grövre rör, (160 mm) så kan du binda en armeringsbur. Använd gärna lite grövre armering som 5 stycken 16 mm kamstänger och byglar av 8 mm kamstänger som du bockar till en cirkel som går omlopp. Naja bygglarna på ca 200 mm centrumavstånd. armeringen bör ha ett täckskikt på 30 mm om du skyddar den med plaströret. Utan plaströr så bör det vara minst 50 mm i skvalpzonen i en sötvattensjö. I saltvatten så bör betongen vara av hög kvalitet, C50/60, vct < 0,45. Denna stolpe bör ta ca 30-40 ton på 3 m längd (inspänd i botten). Är leran väldigt dålig kommer slankhetstalet på pålen att minska pålens bärighet.

Skulle kunna räkna på detta om du vill. Man bör dock tänka på att detta är en bygglovpliktig bärande konstruktion och att man som byggare har ett konstruktionsansvar. 

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack Jerhed för svaret.

Det är en bef. brygga som har funnits i över 60 år, kanske ännu mer, 31 år under min tid, så bygglov, jo Länsstyrelsen/Lantmäteriet vet om den...den är i sin laga ordning.

Saken är den att jag behöver inte hjälp med beräkningar, tack ändå, utan vill veta om någon har gjort så här och om det håller eller vad som gick sönder, utsatt läge/skyddat läge mm. isförhållanden osv.

Stolparna sjunker när isen trycker ner dem men lyfter inte upp på samma vis. Kan sala upp dem men då kommer isen garanterat att ta just mellanläggsbitarna.

Det är frågan om själva gångbron ut och inte plattformen längst ut, så det är inga svåra laster eller problem med förtöjning som sliter och drar. Vill bara gå ut torrskodd när vårsmältningen kommer samt att de långa längsgående bärlinorna skall ligga ovan vattnet. Just nu har Mälaren, sötvatten, stigit 1 dm så de ligger i vattnet, inte bra.

Så istället för att dunka ner nya stolpar så tänkte jag skicka ner plaströr ca 110 mm diam som får plats mellan tvärgående bärlisterna och parallellt med bef stolpar. Tanken är att när de sjunker så är det enklare att skarva på uppifrån med nya rörbitar och armering.

Lock för botten, självklart   ;-)

.....jag har vatt med förr  :-))

Någon med erfarenhet av sådana stolpar? Tackar för ev svar,

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte alls hur din brygga ser ut.. men är det inte enklare att ta och skaffa byggnadsställningsrör som går att skarva/skruva i fler rör i.. om det inte är några större belastningar vill säga?
Sen går det också att sätta rör i vinkel mellan rören (flyttbart), som går under bryggan/landgången och som den vilar på och sedan mellan de andra stolparna för stabilitet.
Min förra båtgranne hade en sådan konstruktion och den var väldigt stabil.. och stog i året om utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Visst Daniel_B, tack

;-)

Det är bara det att det sjunker, jag har världens dybotten. Kan trycka ner en 5 meters pipa bara för hand!

Testat det för 31 år sedan vår första sommar här och det SJUNKER!!!!!

Jag har haft 1 x 1½ meter plattformar ståendes på botten och stöttorna vilande på dem. Hela plattorna sjönk på en sommar sådär en ½ meter!

Flytbrygga är heller ej att änka på, det slår i botten sådär halvvägs ut, det är bara dryga ½ metern halvvägs ut. Spången är ca 50 meter!

Stolparna för själva plattformen längst ut är nerdunkade av en riktig bjässe till maskin sådär en 14 meter under botten!

Någon som har gjort en sådan lösning med plaströr och betong?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Även fast du inte söker bygglov för nybyggnad så gäller att förändring av byggnadsverks bärande konstruktion är bygglovspliktig. I dagen byggregler omfattas alla byggnadsverk som har bygghöjd över 50 cm från marken (även i sjön). Om du förstärker befintlig konstruktion så finns inga regler.

Jag har själv som konstruktör byggt på bottenlös dy i Danmark (Köge havn) och i Sverige men inte med plaströr. Vi pålade och lade sedan ut flytmadrasser som form för gjutning av fribärande plattor med stålfiberbetong. Man använder ofta stålpålar RR90 till RR110 som borras ned och fylls med betong eller så slår man ned betong eller rörpålar till det tagit stopp i berg eller att tillräcklig friktion erhållits.

I ditt fall tror jag som konstruktör att diametern 110 mm är för klen. Du får inte tillräckligt med kohession mellan röret och bottenleran och sjunkningen kommer vara märkbar under lång tid. I mälaren kring Västerås har leran en mäktighet av ca 13 m men det skiljer såklart stort. Grövre mantelyta ger större koehessions och friiktionsyta... Vilket gör att sjunkningen stoppar fortare. Smallare rör ger snabbare och djupare sjunkning. Friktion kanske du inte kan få om det inte finns djupare sandlager. Markströms är en firma i Västerås som pålar på vatten.

Ett annat sätt är att trycka ner undervattensbetong i röret som du sänker ner och därmed skapar ett större fundament, men djupare ner i leran, som har högre bärighet pga kompressionen från ovanliggande massor och vatten.

Att lägga plattor som du gjort på den översta lösa leran förstår jag är dömt att misslyckas. 

Jag har däremot sett din lösning men då har man haft rören stuckit upp ca 1-2 m och haft en flytbrygga som egentligen inte belastar pålarna (stolparna). Pålarna har då mest tagit hand om sidokrafter. Betong är ett sprött material och du måste armera hårt för att stolparna inte skall knäckas av isens krafter. Trots det kan det vara svårt att klara tvärkrafter i en så slank betongstolpe. Byglarna i tidigare givet förslag är det som tar hand om tvärkrafter.

Piren i västerås vilade på betongpålar som knäcktes dramatiskt, isrörelser och svallvågor var det som orsakade detta ...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/batpir-kollapsade-i-vasteras_331218.svd

Senast ändrad av Jerhed | 05 augusti 2010 | 12:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack igen Jerhed.

Någon annan som har gjort sådana stolpar själv, egen erfarenhet?

Hör av er.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vafaan , Hajjar du inte? Du som kan räkna själv,varför frågar du när du inte accepterar svaren?

Byt Båtplats. Verkar ju inte vara någon som kommit på din Uppfinning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju ett kanonsvar du fick av Jerhed, han blev nog glad för uppskattningen du gav han oxå.. Varför blundar du för det svaret ?

Gör som han säger så funkar det ju..

I annat fall är det väl bättre du skaffar husvagn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå, Kalman vet nog vad han pratar om!

Jerheds svar är proffsigt exakt, men gäller nog i första hand tyngre bryggkonstruktioner. Flytbryggor explicit undantaget, där tyngden ovanifrån väl i princip är noll.
Kalmans 50 meter långa spångliknande promenadbrygga ut till själva plattformen kanske tyngdmässigt kan räknas som ett sorts mellanting?

Skulle absolut också försökt förenkla nypålningen med tanke på den stora längden & antalet pålar, och noga efterhört andra lyckade praktiska exempel innan arbetet påbörjats.
Alltså frågat mig; hur mycket arbete/material behövs egentligen för en sådan ändå rätt lätt spång?

I den här gamla tråden råkar det finnas två bilder där lättheten nog kan anas. Inte så mycket belastning uppifrån, vad jag begriper ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=288921

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä,skulle inte tro det. Plaströr med Lock skall tryckas ner  14 meter i dy,o så är det väl förhoppningsvis lite Vatten med? blir väl ca 20 meter då,det skulle jag vilja se,o sedan skall dom fyllas med Betong. Hur många går det åt till denna 50 metersbrygga? Problemet är ju att Trådskaparen låst sig vid sitt förslag,allt annat avvisas ju. Tips till Trådskaparen,köp bara ett rör till att börja med,o Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet av bryggbygge alls, men är nyfiken på det mesta.
(14 m nedtryckt pållängd och 20 m totalt antyder iofs 6m:s vattendjup, inte aktuellt här av den senkomna bildens vassruggar att dömma?)

Som sagt, har ingen alls erfarenhet så väldigt naiva frågor kan förväntas, ha alltså gärna lite extra tålamod:

1. Hur då plaströr med lock? Att man skapligt lätt kan pressa ner ett - helst vässat? - rör i gyttja förstår jag (Iaf jämfört med att banka ner en solid spetsad trästolpe av motsvarande diameter). Vadå lock, ett lock i rörets nederända gör väl det näranog lika svårt att banka/ pressa ner som en motsvarande trästolpe?

2. Antar alltså att ett glatt ihåligt och rörkants-vässat plaströr inte behöver lika dyr maskinell utrustning? Finns kanske ett billigare alternativ till dunkande pålkran, nån sorts enkel press?
(Pålkran verkar funka bäst någorlunda lodrätt, men bortsett ifrån denna gissade begränsning - borde inte pålarna helst luta sas bredbent utåt i sidled, med tanke på is-skjuvstabilitet och ev ickestödjande vattendjup?)

3. Ett rör nedpressat i gyttjan fylls ju med just gyttja, skall det dessutom ha färdig armering blir det väl ändå mer trög-nerpressat. (En separat efterföljande/delvis åtföljande armering i form av ett sorts isfiske-borr föresvävar mig, kan ju ev både borra upp gyttjan och baklängessnurrad kanske dra ner betongen? Men styrkan blir väl iofs usel.)

Varnade ju för helt naiva frågor,nån som orkar svara på dumheterna? Det skulle isf uppskattas!

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke var att det nog är lättare att få ner ett rör från en byggnadsställning och skarva på ett nytt rör när det sjunker än ett betongfyllt plaströr.. för det sjunker ju också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Daniel_B du har rätt, det är lättare att skarva byggnadsställningsrören.

Men de sjunker omedelbart!

Stolparna med diam på ca 15 cm håller kanske i 10 år innan de sjunkit under ytan. Lite beroende på isförhållanderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...