Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
heah

Självslående fock på 70-tal masthead-båtar?

Rekommendera Poster

Har i sommar sett ett flertal 70-tals masthead båtar med självslående fockskena och rulle, exempelvis compis 28, comfort 30, ballad o scampi.

Fungerar detta bra? Hur gör ni som har detta arrangemang - har ni 2 olika segel som ni byter på rullen eller blir det enbart fock?

Hur mycket fart och driv förlorar ni i båten - det är ju ganska många m2 som försvinner.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik

Jag har en självslående skena på min Ohlson 22a. Det blir snabba slag i hårdvind o tryggare segling, då man inte behöver släppa och skota om för nytt slag. Det slipper man.

Men Masthead båtar känns underiggade utan sin stora genua, i lättvind o sen om vinden mojnar ut. Men scampin o balladen är styva båtar som klarar mer vind än ohlson 22an med genuan jag måste byta när vattnet bryter runt 7-8sek/m.

jag har förstagsprofil som jag måste gå fram till och bytta i sånafall.

Man känner att båten inte får fart känns tråkigt då men det är guld i hårdvind för barnfamiljer. Men på undanvindar känns det särslikt underiggat focken bara går bra och tillbaka det är trist dock.

Hoppas du fick svar.

///William

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har självslående på min mastheadrigg, visst man förlorar ytan med focken, men jag använder en gennaker med strumpa desto oftare på undanvinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...