Sa-Pereira 0 Postad 4 Augusti , 2010 Hej Jag tänker att köpa en liten reservmotor och funderar om jag klarar mig med en elmotor. Jag har en Flipper 510 HT (5 m lång) och undrar om en sån motor kan drar min båt i fall det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Augusti , 2010 Hej, Jag har en 43Lbs elmotor till min uttern 510. Den funkar bra till att föflytta sig kortare sträckor vid fiske, eller som trollingmotor under några timmar. Motvind orkar den inte med. Bättre än att paddla men skulle inte vilja ha den som direkt hjälp motor. Om jag inte litade på min vanliga motor så hade jag hellre valt en mindre bensinmotor brevid, typ 4hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 4 Augusti , 2010 Med ett fulladdat 80Ah batteri kan du köra 2 tim med en endura 36 på ca 0.5Hkr. Min båt på ca 250kg med last går 1,7knop med elmotorn förutsatt det är vindstilla. Det duger inte som nödmotor eftersom jag oftast kör längre än 3 dm från hemmahamnen. Jag har en 2hkr som reservmotor. Den kan man köra så länge det finns bensin kvar och den drar 1 liter/tim. Elmotor bra att justera läget vid fiske eller småförflyttningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 4 Augusti , 2010 Jag var också inne på den tanken. Men provade en el-motor och upplevde att det knappt rörde på sig trots att jag har en relativt lätt båt på tot 700kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 15 Augusti , 2010 Har du tillgång till ström vid bryggan, eller om du har båten hemma ser jag inga problem med elmotor som reservmotor eftersom du då kan ha större eller flera batterier. Jag har laddning vid bryggan och då är mina 2x110Ah batterier alltid fulladdade när jag ger mig ut. Motorerna är på 2x55=110 lbs och gör ca 2,5-3 knop på min 700 kg-båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser