Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
LasseBoy

Ny börjar frågor!!

Rekommendera Poster

Hej!

Har för första gången i mitt liv köpt en båt!

Studerat froum och anadra sajter på nätet, tester fakta och åsikter, till slut föll vi för en gammal stabil båt Monark 555 med en Evinrude 60hk. Nu har vi kört med den i 2 dagar allt fungerar bra, men har 2 frågor som jag vill ställa er som är lite sjö vana!

1. Svängradien är väldigt dålig är det för kort stång till motorn eller är det en grej som går att fixa? Vi har båten i en å som rinner ut i en större sjö. Nästa alla jag har kollat på kan vända i ån utan att backa medans jag får trixa 4 -5 gånger!

2. 2 dagar i sjön så upptäcker jag att under mattan och träskivorna har det samlas ca 1 liter vatten. (Bifogar bild) Även längst fram under liggplatsen när jag kolla in i stuvutrummet så ligger det 2-3 dl vatten det tog jag ej bild på! Ska det va så? eller måste jag börja leta efter hål. Eller kan det va pluggen där bak i båten som läcker?

Mvh:

Lasseboy

post-10016063-1394236462,0682_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse,

1. Hur mycket kan du vrida motorn, om du jämför med andra? Borde vara ungefär 45 grader åt varje sida. Gissar att du har ratt-styrning till en så stor motor, men det kanske är så att motorn eller styrningen inte riktigt passar till båten, så att det inte går att vrida fullt. Eller att något är felmonterat eller trasigt?

Andra förklaringar kan vara att du har försökt svänga åt fel håll, eller att vinden har kommit bakifrån och hindrat svängen. Propellerns rotation gör att det i låg fart är lättare att svänga båten åt ena hållet -- prova i låg fart på en större vattenyta, så märker du skillnaden. Vinden tar tag i fören på en motorbåt, som är lättare.

2. Så lite vatten kommer troligen uppifrån. Lite regn, dagg, stänk eller droppar efter bad som har runnit ned. Men nog skulle det kunna vara en liten spricka i skrovet. Ta med en svamp och bra trasa eller hushållspapper, så att du kan torka helt torrt. Sitt sedan och vänta en timme, så borde du ju se om det sipprar in vatten någonstans.

(tips framöver: välj ett ämne per tråd och skriv tydligt frågan i rubriken, då tror jag att du får fler/snabbare svar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sött/salt vatten?

Lättare att hitta läckan om man vet det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller svängradien så kan man behöva trycka på lite med gasen för att svänga effektivare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning ger färdighet -- särskilt som olika båtar fungerar olika. Gissar att dessa Monark har en liten köl och då stämmer det kanske att en kort extra tryck på gasen ger sladd så att båten vrids runt snabbare.

På min båt blir effekten ännu större om man först har svängt lite framåt och sedan lägger i neutral, vrider om ratten max och därefter tar i lite med backen. Då blir det lite som att stoppsladda med en bil när det är halt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tack för svar!

CA 45 grader tror jag det är, där jag har min påtplats är det väldigt trångt så kan inte gasa för att få effekt, det kankse rör sig om 12 meter totalt mellan kajen och andra sidan skog Båtarna som är vida kajen tar 5-6m så  det är inte mycket kavr att åka vända på!

När jag köpte båten så torkade vi tortt, så det har kommit dessa timmar vi legat i sjön totalt 12 timmar (sötvatten).

Men får väl undersöka detta mer.

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute med båten idag och tittade på svängradien,

När jag svänger vänster fullt ut så är det knappt 70 grader medans fullt ut höger ger 45 grader. Sväng axeln är nog för långt ut. skickar med en bild!

Bilden är fullt utslag vänster. (Blir höger på bilden bakifrån)

Lasseboy

Senast ändrad av LasseBoy | 05 augusti 2010 | 18:51

post-10016063-1394236462,8648_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...