Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
te-el

Motorbåt för 5-6 pers.

Rekommendera Poster

Hej, hoppas ingen från SeglarSnack-sidan läser det här... Skäms

 

Tänkte byta bort segelbåten mot en motorbåt. Budjeten blir <300000kr.

Helst skulle jag vilja ha en planande, för 5-6 pers., med diesel, ståhöjd(alltså >184cm), kanske tom. flybridge. Har ni några förslag?

Funderar också på kostnader jämfört med segling. Bränsle går ju inte åt just något med segelbåten, men man har andra kostnader (segel, rep, mm). Hur mycket diesel går det åt med en planande motorbåt per nm.

Glömmer säkert berätta och fråga nåt, men fortsättning följer... Om jag inte kommer till mej igen och vill fortsätta segla Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten blir det svårt att hitta en planande diselbåt där hela familjen kan semestra. Överväg bensin V8 då har du genast mänga båtar att välja på och de behöver inte dra mer än ca 1,5 l/distans. Bensin o disel kostar nästan lika mycket på sjömacken. Diselmotorn är grymt mkt dyrare i inköp så det gäller att ni använder båten väldigt mycket för att diseln ska löna sig. Och kostnaden för tampar har du även på en motorbåt fast inte lika mkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel har jag tänkt pga att jag kan tanka diesel på båtklubben, bensin finns inte. Och till råga på allt, kostar inte dieseln lika mycket som på sjömackarna. Men om vi tar med bensinbåtar i funderingarna, så vad finns det? 5 personer är minimum, men 6 skulle vara kul.

Är alltså förbrukningen på planande båtar ca 1,5l/distans? Oberoende är det bensin eller diesel?

 

Hur är det med halvplanare? Vet inte ett dugg om dem...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu, hjälp till lite grann....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog högst en styrpulpet med inombordare för den pengen. tex ryds 18GTS

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höj pengen en hundring till, å titta på Orrskär 850, Nimbus 2600, Nimo 27, Nautic 900, saltö 31..mfl. På höstkanten borde du kunna hitta nån till rätt peng med diesel.

Var dock noga med att hitta en med bra motor. För de pengar du räknar med så kommer det att handla om äldre båtar. Personligen tycker jag alla ovan är klart tidlösa modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna höja med en hundring, men då måste jag åka till banken och ta lån. Det är något jag inte gärna vill. Har tillräckligt med bostadslånet...

Har i princip ingen skillnad i vilken skick själva båten är, bara motorn fungerar. Plast- och träarbeten är enkelt för mej :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm...är 300 000 kr maxgränsen, diesel, och ändå lite fart iaf...
Vettesjutton, men Orrskär 27 eller en Nimbus 26.a kan ju va idé titta på då.

Vad gäller Orrskär 27, försök hitta en med ad41, så får du lite fart. Vad gäller Nimbus 26, så satsa på sen 70, resp tidig 80, de som har aluramar runt rutorna. Hitta en med md40 eller mer. Inte md21 !!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på blocket det säljs en Maxim 26 som det är bytt motor i du får fart, stå höjd, diesel, plats för 5-6 pers under 300000.

strarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar ju en del om kostnader (betalningar fördelade över tiden) med en planande motorbåt med diesel. Har funderat en del på det och den största kostnaden är nog värdeminskningen hos motorn (förr eller senare måste den renoveras eller bytas ut).

För vår del är försäkringen ungefär lika dyr som bränsleförbrukningen, men det är en dyrare båt och vi har hemmahamn långt ute i skärgården. Motorservice och vinterkonservering är också en ungefär lika stor kostnad, om man lämnar in på auktoriserat varv.

Bränsleförbrukning hos 20-30 år gamla dieselmotorer, när båten ska rymma 5-6 personer och alltså är ungefär 10 meter lång... När båten planar eller halvplanar så räkna med minst 1,5 liter/nm. Om den har dubbla motorer så drar den säkert mer... Fast de flesta som har denna typ av båtar kör inte så mycket. Jag gissar att 400 nm på en sommar är normalt och med 2 liter/nm och 13 kr/liter så blir det 10.400 kronor. Värdeminskningen hos motorn är som sagt troligen en större kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.

Har nu kollat på en Nimbus 26:a och några motsvarande med akterruff (börjar låta bra i mina öron...)

Det där med bränsleförbrukning och distans per år. Har hittils kommit undan med ca 20 liter och 200-500nm per år. Så en höjning med 800 liter låter hemskt till en början Gråter

Men om man skulle kunna undan med 2 liter/nm, så kan man ju fundera på motorbåt på allvar. Blir väl först till slutet av nästa sesong, pga att jag måste få gammla båten såld först. Värdeminskningen är något jag inte bryr mej om i första hand, för det händer ju lite vid sidan om, men man måste ju ta det också i beaktande

Jag har också kommit fram till att båten inte behöver plana, för de gör väl inte en nimbus 26:a? Är inte den en halvplanare? Är jag helt ute och seglar ännu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 26 är ju bara ungefär 8 meter lång och ganska platt i botten, så jag gissar att den drar mindre än 2 liter/nm om dieseln är välskött. Mer exakt svar kanske du kan få med en egen tråd, t ex Nimbus 26, förbrukning diesel? Fast det verkar finnas många varianter som alla heter 26.

Halvplanande -- i gamla trådar har det blivit en språkdiskussion, där folk menar olika saker med att plana... Men (som jag fattat det), äldre båtar med plattare botten och svagare motor kallats halvplanande eftersom de inte går så fort, utan ligger kvar i uppförsbacke även vid toppfart. Plattare botten betyder att båten får lägre bränsleförbrukning och klarar sig med mindre motor, men går stötigare i vågor. Snabbare motorbåtar med starkare motor och mer V-format skrov ligger ännu mer i uppförsbacke tills de passserar ungefär 17 knop (beroende på längd).

Värdeminskning hos motorn --- den dag motorn har rasat och är värdelös, då bryr du dig förstås. Men jag förstår vad du menar, att det är lättare att blunda för denna kostnad. Men som jag ser det så är detta det största problemet med att köpa gamla planande motorbåtar... Båten är plötsligt nästan värdelös, om den inte har fungerande motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till: Akterruff -- kritiseras ofta för att dieseln luktar. Mer uppenbart är att sittbrunnen ofta blir trång och att det är svårare att komma i och bada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dom pengarna får du ju en Bayliner 255672858 flybridgebåtar.

Plats för 6 sovande, flybridge, ordentligt akterdäck, finns både med bensin och diesel. En bensinare får du utan problem för pengarna du pratar om. Trevliga båtar, även fast det är Bayliner.. Går bra i sjön, funkar utmärkt att marscha 23-26 knop! Med en förbrukning på 1,7-2,2 L/nm. Sånt är ju beroende på fart, packning och körstil..

En Maxim är otroligt rymlig, ser ut som en lokalbuss och går inte speciellt fort - om man vill komma fram..

Kolla på amerikanska båtar, inte alltid som nordiska båtar är så pass mycket bättre att det rättfärdigar priset!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rickard,

Det som är kul med Bryggsnack är att man ofta kan snoka i folks sjöbod. Ser att du själv haft en Bayliner 2556 i ett enda år och summerar så här:

Generellt omdöme:
Känns som en bra båt, har modellen med aluminium dörrar bak, inget onödigt trä.
Härligt med flajja..

Trodde att det var ett bättre exemplar än var det var, slutresultatet blir å andra sidan en fantastisk båt som inte är som alla andra 2556:or..

Förbättringar / renoveringar:
Puh..
Sedan inköp i Mars 2009:
Bytt motor till Vortec 5,7 315hk motor sedan den gamla rasat
Sötvattenkylning
Renoverat Drev
Monterat Vhf
Bytt stereo
Rivit ur 110V system, elverk, AC
Ctek 25A laddare
Ny Webasto värmare
Ankarspel, fjärrstyrt
Ny Garmin plotter med förbrukningsmätare
och lite annat..
För mycket för en vår..

Såld, nya ägaren är nöjd efter byte av tändsystem på en ny motor (???)

Kommer i fortsättningen inte att köpa en gammal båt.. För mycket pillande och fixande, massa utgifter å strul. Bättre köpa en nästan ny båt och amortera istället för att reparera..

Och du skriver att du tjänade 70.000 kronor vid försäljningen. Men du kanske även kan bekräfta min intryck att det blir dyrare än så när motorn rasar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den budgeten är det rekommenderat att kolla på amerikanska båtar som det är nämnt tidigare, vi åkte bayliner 3218 förrut och den var verkligen helt underbar, i den var det dubbla dieslar. Den var dock inte snabbgående brukade marcha kring 14 knop.

Jag är tveksam till att värdet av att det skall vara nordiskt byggt är så stort. Det känns som att de flesta svensk eller skandinaviskt byggda båtarna är övervärderade. När båtarna börjar komma upp i ålder så är det väl egentligen motorn som är det viktigaste. Det finns ju de båtar som är vansinnigt dåligt skötta men som det verkar så är du händig då är det väl egentligen bara motorn som är det viktigaste, vore jag dig så skulle jag kolla efter en som motorn redan är bytt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...