Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Jison

Sea Ray Sundancer för två vuxna och tre små barn?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har precis sålt vår gamla Finmar Fair Lady och är nu inställda på att köpa något betydligt nyare och större. Vi har en båtplats på västkusten och kommer mestadels att ha båten där. Då blir det dagsutflykter alternativt att sova över några nätter ute vid någon ö eller gästhamn. Men det är viktigt att man även kan spendera lite längre tid i båten då vi har som plan att köra Göta Kanal nästa år... Vi (jag) gillar fart och jag har en förkärlek till amerikanska båtar så jag har därför tittat en hel del nu på Sea Ray och jag gillar verkligen modellen.

Men när det gäller vilken storlek så är jag osäker, därför tänkte jag höra här på forumet vad era erfarenheter är?

Jag har tittat en del på Sundancer 240 då våra tre barn lätt borde få plats i midkabin (nästa sommar är de 1,1 och 2 år). Är det någon som har haft en 240 med tre barn.

Ser fram emot att få höra lite erfarenheter av båtlivet med Sundancer.

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte erfarenhet av just denna båt -- men vi har 3 barn och köpte större båt för två år sedan. Tittade lite på bilder på Blocket på Sundancer 240 och jag tycker att måltiderna verkar knepigast...

Ett litet bord fram, ett litet bord bak. Var ska ni sitta och äta med 3 barn? Kanske går det att lösa med en större bordsskiva, det har jag skruvat ihop till vår båt, så att det får plats 6 tallrikar och tillbehör (90x110 cm).

Var ska ni ha packningen när alla sover? Man har ju med ganska mycket kläder, täcken, kuddar och prylar till 5 personer, plus mat och badleksaker. Vi har även extra madrasser, för att sova mjukare än på båtdynorna. Kanske klarar ni att packa smartare än vi, men vi har 1 meter längre båt och måste ändå flytta runt en massa packning varje gång vi ska sova...

Mitt tips är att försöka få göra en längre provkörning med hela familjen. Ta med fika och testa att sitta och äta i båten. Det gjorde vi med en 7 meter lång båt, bestämde oss sedan för att vi behövde en större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hade personligen tittat på Sea Ray 250, lite större, vilket kanske kan vara lämpligt för er.

Har åkt lite med kompisars Sea Ray 230 (liknande 240) som kändes lite små i vissa lägen.  Sovmöjligheterna verkar dock vara fullgoda hos alla  (230-240-250), det är mer utrymmet i sittbrunnen och sjöegenskaperna tilltalar mig mer hos 250.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Detta var precis vad jag behövde, lite konkreta tips om vad man bör tänka på för att göra båtlivet så bekvämt som möjligt, tack!! Efter att ha läst kommentarer om 240 här på maringuiden så är det många som säger just att det saknas styvutrummen...

Jag har nu tittat på de 250 som ligger på blocket, men jag halkade då även in på 270 vilken jag tycker ser betydligt större ut på bilder samt ändå inte är så mycket dyrare...

Upplever man att 270 är en större båt och kan det vara värt att satsa lite extra för att få en 270? Jag har ett tak på 400000 kr, men jag hoppas på att komma undan bra mycket billigare..

Det finns tyvärr väldigt få 270 som står hos handlare och jag vill ogärna åka hem till någon som säljer privat bara för att få provsitta och se ifall båten kan passa...

Jag får hoppas att det snart kommer in någon 270 till en handlare så att man kan få provsitta och känna lite :).

Tack på förhand,

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

270an finns i 2 varianter ...    den ena har INTE öppningsbar framruta och är då också bara 2.59 bred och saknar även då den lilla dinetten ( bord och sittplatser mitt emot köket )

Den med dinett är  även 2.79 bred :-)  som även är bäddbar för små barn .

Mao .. den som gäller är 270 med öppningsbar framruta och dinett , då får du ''din ''storlek på båt .  Motorerna finns i 2 varianter  2xV6 eller en 7.4 med BIII drev .

Helt klart att föredra är 7.4 med bravo3 drevet , varför ... jo  med v6orna är den klart tung i gumpen , och det märks !! Svårt att serva v6orna för det finns knappt något utrymme kvar för fingrarna :-)  , Finns fler argument om detta med motorval men jag tog några avgörande/viktiga  nu .  En till sak man ska kolla ,eller komma ihåg , KAPELL !!!!!!!!

Är det original, så är det bökigt med infästningen i rutramen .. man ska nämligen trä in en rund tygbit i en skåra ..och det brukar gå så där :-D .. har man i Sverige uppdaterat kapellet så bör det sitta dom gamla vanliga tryckknapparna för att underlätta !!!!! Kapelllet ska även ha en kapellbåge bak så att inte man får det sluttande delen bak , får då kan man inte sitta i aktersoffan med kapellet uppe .. ''gamnacke'' va ordet ;-)

Finna massor att skriva om , hoppas det är en liten hjälp på vägen

www.searay.com   finns ''arkiv'' på alla varianter på båtar att ladda hem ..gratis

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 09 augusti 2010 | 22:16

post-11345-1394236463,1526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Som skrivs i tidigare inlägg så bör du titta på en större båt än du först tänkt. Skillnaden i pris är inte särskilt stor för liten och lite större. Jag måste också inflika att tex. Bayliners modeller är rymliga. Vi letade länge efter en 285/2855, eller med flybrige 288/2858 (första siffran är nyare modell).  Mitt första krav var dinett då jag har en kompis som har denna lösning på en äldre Bayliner 2455 vilken är betydligt rymligare än nya 285 pga av stor skillnad i bredd.

*Var skall du äta inne/ ute.

*Finns plats för mys när barnen sover

*Kan du ta med vänner och skall dom kunna sova.

*Matlagning/toalett/dusch

*Tilläggning och förankring

*Kan barnen gå av båten själva/ öppen pulpit i stäven/ stävstege till hala klippor

*Landströmslösning (läs på) och tänk över vad du vill driva

*Finns navigationsplats/ plats för sjökort när du kör

*etc.

Jag fann en Rinker 265 -95 som jag fastnade för. Nu i efterhand så ångrar jag mig till viss del. Främst saknas en plats att äta frukost utan att behöva bädda och stuva om i förpiken. Det finns visserligen massor med plats i midkabinen som är ca 140x210 och har god höjd. Det är dock för trångt för både mig och min fru att krypa in där då pentryt är i vägen. Det blir alltså bökigt att bädda och natta de två barnen (5 och snart 7 år). Övernattande tonåringar har dock inte klagat på utrymmet. Nyare båtar är dock smallare än lite äldre så det kan vara värt att satsa på en några år äldre båt med nya motorer för husfriden skull.

De allra flesta båtar är tillverkade för två personer men vissa har utrymme för flera tillfälliga gäster. Detta gäller från mindre kabinbåtar till yachter på 40-50 fot. Brorsans båtpolare har haft en Azimuth 66, vilket han och hans fru tyckte passade lagom för dem som ensamma pensionärer men när de fick besök upplevde de det ändå som trångt om besöken varade längre än ett par dagar... Allt är relativt och det finns inga objektiva tankar när det gäller bekvämlighet och vad som ingår i var persons privata sfär. I rymdfärjan/stationen klarar de sig också på små utrymmen.

Det värsta är dock om något strular! Motorer och utrustning bör vara i toppskick för att du och frugan inte skall få nervösa sammanbrott ute på fjärden när båten stannar pga motorhaveri. Innan du bestämt dig definitivt och kärat ner dig mer i båten än i frugan så ta hjälp av en båtkunnig kompis med fötterna på jorden som har fullmakt att hålla i dinna tyglar. Gör alltid ett motortest!! Kompressionsprov är ett minimum som komplement gör ett leak down test, vilket ännu bättre visar på motorns kondition. Kolla datum på batterier, service och kvitton! Hittar du själv en massa saker som behöver åtgärdas så finns garanterat mer saker som du inte har funnit men vållar beskymmer senare. Använd båtbesiktningsprotokoll som finns på forumet.

Mvh Jerhed Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker motorer och annat fix är ett måste i alla lägen , men inte ett avgörande i  köpandets stund ... för det kommar ALLTID den dagen då motor och/eller drev behöver renoveras av någon anledning .  Det jag tänker på vid båtköp är att jag räknar in minst 50'' papp till just dessa ''överraskningsmoment''  som alltid dyker upp , i år  eller senare . Detta kan man inte direkt undvika utan det händer när det händer  gammalt som nytt .

Dom pengarna måste man ha !  Även om man tittar på en båt som är beg, men upplevs som ny, så är det ingen garanti att inte något händer .........  gilla läget :-)

Köp en båt du blir kär i och att du tycker att utgifter bara är en del i förhållandet :-D .. då är du i mål !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kvällens alla!!!

Tack för alla bra råd, jag har nu en bra lista med egenskaper som jag kan ta hänsyn till :).

Jag fick häromdagen chansen att se en Sea Ray SD 270 live (tack Berkan). Det är en riktigt schysst båt, både utvändigt och invändigt och skulle fungera bra för oss.

Men, så gjorde jag idag misstaget att göra en mycket bredare sökning på blocket, jag sökte på dessa modeller i storleksordningen 8-9 meter,

sea ray
wellcraft
four winns
rinke
chaparral
chris craft
Bayliner
regal
glastron
maxum
monterey

Efter att ha kollat igenom en mängd olika modeller med mid-kabin så tycker jag att många är lika i planeringen även om det finns ett par som har lite annorlunda, som t ex monterey 282.

Efter att ha läst igenom en mängd olika trådar här på maringuiden om när det gäller kvalité hos de olika amerikanska båtarna så verkar det inte vara någon större skillnad.

Så istället för att endast fokusera på Sea Ray för 2 vuxna och 3 barn skulle jag istället vilja fråga mer generellt ifall det är någon jänkare som ni har varit speciellt nöjda med i storleksordning runt 27 fot??

Tack på förhand för er hjälp med att få ordning i djungeln av jänkare :-)

//Jocke

Senast ändrad av Jison | 10 augusti 2010 | 23:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i ert fall  kolla vilka som har skarndäck och kostar mindre än 400k

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två verkligt bra tips skall du få här!

1. Sök på www.youtube.com! Du kommer att finna massor med båtar av det märke och sannolikt av just den modell du söker efter också. Många amerikaner lägger ut filmer på hur deras båtar går i vattnet, skryter med nya motorn, trimning osv. men det finns också många som filmar invändigt och utvändigt! Vissa för att sälja. Du får garanterat många timmar med skoj iallafall!

2. Kolla även på de amerikanska märkesklubbarna och gå med gratis så får du mängder av tips och recensioner om olika modeller att läsa.  Sök på www.google,com så hittare du dem eller gå in på tillverkaren hemsida så finns länkar.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

????? ... varför då !

Skarndäck , inte ett måste ! Tar bara utrymme av båtens innermått/bredd . Har du en båt med 3meter i bredd så vill du inte offra 10-15cm på var sida . Med öppningsbar framruta så det inga problem att ta sig runt på båten , säkrare också om man har barn ombord .  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det var när vi träffade Berkan och han visade upp sin båt som jag sa att skarndäck var viktigt för oss.

Men jag har tänkt om och har kommit fram till att en öppningsbar framruta är att föredra för våra behov, vi har både hund och barn och det är inte alltid vi kan backa till utan ibland måste man gå ombord från fören.

Men däremot är jag tveksam till om den breda varianten av 270 verkligen skulle fungera för oss? Jag tycker att soffan längst fram ser väldigt liten ut? Är det någon som har provliggat den breda 270? Jag är en 1.82....

Och Youtube är guld värt, har gått igenom många filmer där nu, tack för tipset!!!Cool

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med mina minnan av 270 så är nog soffan fram för barn och då är det vuxna som ska vara i midkabinen . Kröp du in i miden och provlåg ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror väl lite på hur man använder båten och var man förtöjer...

Vi har en taxidörr fram som har haspen på insidan. Gissar att även de flesta öppningsbara framrutor har stängningen bara på insidan?

Om man då ligger med fören mot bryggan eller klippan, så vill nog fler än jag undvika att lämna öppet framåt, för det gör det svårare för ovälkomna besökare... Alltså stänger man framdörren från insidan och stänger sedan kapellet där bak när man lämnar båten --- och då behöver man ett skarndäck utanför kapellet för att komma av båten. Samt kunna öppna igen när man kommer tillbaka till båten.

Att minska frestelsen för tjuvar är också ett vanligt argument för att inte lägga till med aktern mot bryggan, åtminstone om man har kapell där bak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är två vuxna och två barn i en Sea Ray 270 (breda modellen) och det är ganska perfekt men som människa vill man ju alltid ha mer ;-)

det jag gjort är att sätta in en Disel värmare med utblås i ruff/ Midcabin och sittbrunn, skräddarsytt ett nytt kapell samt ett kök med två plattor så funkar den fint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 250 med mittcabin den tillverkades bara 3 år sen kom en enklare 240 variant som saknar pulpitten samt  öppningsbara sidorutor . Dessa modeller har skandäck själv tycker jag att det är förträfligt. Den är lika bred som 270 och har samma inredning men är krymmt på längden vi har 2 stora barn och en bebis och det funkar jag sover under kapellet

post-10001402-1394236473,2756_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha du Jonas .........   Så alla båter med öppningsbar framruta har fler inbrott än dom båtar som inte har det !?!?!  

Du har så konstiga teorier om det mesta, detta kanske inte var helt genomtänkt av dig! För jag anar att du inte känner någon som har öppningsbar framruta på sin båt och där med får massa inbrott  eller otäcka påhälsningar !  Att du tycker som du gör kan jag förstå , men att påstå detta är lite tveksamt !

/ jocke

( när du skriver med fet stil , är det för att vara övertydlig till oss läsare ? )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cool

Eftersom Jocke-SeaRay tror sig ha kunskap och vetskap om alla båtar skulle det vara kul om han redogjorde för vad han har haft själv, eftersom kunskapen verkar finnas!

Ser fram emot en lista på hans tidigare  båtar!

Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OJ :-o ...  visst  kan jag de !

Om det bara är för din skull så ... ok !

Liten roddbåt men 6hp Evinrude

Liten sportbåt ,ratt å ruta men 14hp VP

Segelkattamaran 16ft

Wellcraft 192

Wellcraft 210 Classic

Searay Sundanser  24ft

ChrisCraft Scorpion 21

HydraSports 23ft

... om nu detta tillför något till frågeställaren vet jag ej , men så här är det !  Fattar igenligen inte vad du ville med ditt inlägg !?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men hallå! Då har du ju inte ens ägt en båt med riktigt skarndäck.

Sålde min senaste båt (29fot) pga att den saknade skarndäck. Kanske funkar utan på en 24-25 fotare men allt över det NEJ. Har två kompisar som har Sea Ray 270 -00/01 och det lilla skarndäcket ansåg jag vara guld värt då jag hade min som var utan.

Vi kom fram till att riktigt båtfolk vill ha skrandäck. Övriga är badbåtsfolk eller nybåtsfolk Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Detta var ju intressant Cool.

Om jag förstod dig rätt så har 250da både en öppningsbar vindruta plus att den även har en pulpitt och skarndäck? Det låter ju super!! :).

Hur är det med sovutrymme i sovplatserna längst fram? Är det ok med utrymme för vuxna?

Tack!!!

Senast ändrad av Jison | 12 augusti 2010 | 22:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på sea ray 250-95 är mittrutan öppningsbar och vad det gäller inbrått så är det ju inte specielt svårt att ta sig in och ut i någon båt mvh

post-10001402-1394236473,4933_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är 1,95 och det är gränsfall för mig att ligga där fram. Jag har visseligen bara provat en gång och hade då mitt 8 månader gamla dotter på tvären mellan mig och min sambo. Därimot är mittruffen tillräkligt stor för två fullvuxna inga problem.

post-10001402-1394236473,51_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå  , det fans skarndäck på min SR . Ett litet, så man kunde komma in i båten via kapellets sidorutor !  Diskutionen i tråden var just i storleksklassen där inte båtarna va direkt så breda  ( över 3m) . På ''större''( och bredare) båtar är skarndäck självklart !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejs

Nu måste jag bara lägga mig i snacket angående skarndäck. Det är klart man vill ha det en fast man kan ta sig genom vindrutan. Jag använder skarndäcket ofta å speciellt om man ligger intill andra båtar ute vid kobben. Gör det lite enklare att ta sig mellan båtarna..tycker jag. Sedan (gäller inte alla båtar) gällande många båtar med öppningsbar vindruta, om man bara låser den övre låsningen så kan man nå den från däck om man knäpper upp kapellet och hänger sig över rutan.

Kan tipsa om gamla hederliga Sea ray 268 men då är aktern lite dum men det går ju alltid att lösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Sover du och frugan i midcabin eller där framme?

//J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag vidhåller vad jag nämnde i början av tråden att en Sea Ray 250 känns som ett bra alternativ att titta lite närmare på.

Ibland kan man även hitta Wellcraft 26an (senare årsmodeller heter 2600 har jag för mig) till bra pris, känns som att Wellcraft är relativt lågt värderade i Sverige på vissa modeller.  På en del årsmodeller har dock färgerna i inredningen designats av en färgblind person. Jag har gått runt på en del 26or, men aldrig åkt med dem på sjön.

Crownline 250 kan man möjligtvis också få till ett bra pris (mitten på 90 talet och framåt), också lite lägre värderade än Sea Ray kanske (?). Även där kan man få migrän av vissa färgval under en del år.

Även Regal har jag för mig har en 25 fotare, 256 tror jag kan vara intressant.  Regal känns gedigna tycker jag.

Lite större så finns det ju ännu fler, men många har dubbla motorer då, vilket inte alla vill ha (Formula 27 PC är bra båtar).

Av nyare (och därmed dyrare) båtar i denna klass så blev jag mycket imponerad av de senare årsmodellerna av Crownline och även Chaparrall. Såg en på en mässa i USA för ett några år sedan, blev riktigt positivt överrraskad.  Där fanns de vanliga märkena typ Sea Ray, Bayliner, Regal etc.  Ett kul minne från den mässan var Regal 2565, stod och stirrade på den båten hur länge som helst och klämde på varenda del, fattade ingenting :)

Dock känns det som att Sea Ray 250 är ett ganska säkert kort att titta vidare på.

Smala eller obefintliga scarndäck och ibland sluttande fördäck kan vara lite jobbiga på Amerikanska båtar.  Det har varit några tillfällen när man fått hålla tungan rätt i mun.

Senast ändrad av TommyN | 13 augusti 2010 | 18:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och frugan i midkabinen och barnen där framme då framkojen är lite kort för en fullvuxen svensk man i sina bästa år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jocke

Som så många andra redan har konstaterat så är Sea Ray Sundancer 250 det optimala alternativet till er lilla familj tror jag!
Den är nog vad ni letar efter både utrymmesmässigt, kostnadsmässigt, och modellmässigt!

En av orsakerna till att Vi valde Sundancer 250 var just att den hade BÅDE mittingång och skarndäck. Det bästa av båda världar med andra ord.... inte så många modeller som har det konstigt nog! Skarndäcken är förhållandevis smala och tar inte mycket från utrymmet i sittbrunnen som är väl tilltaget för en familj.
Vi är två vuxna och två tonåringar som har gott om plats vart vi än sover!
(Jag sover personligen bäst i midkabinen då jag är 1,86 lång.... )

Båten är lättmanövrerad och smidig oavsett vart man skall lägga till. Vår båt har alla hjälpmedel man kan tänkas behöva för en bekväm båtsemester så jag kanske är för färgad i detta påstående, men det är en bra båt oavsett vilket!!

Kostnadsmässigt blir det ju billigare om man håller sig till båtstorlekar som klarar sig på en motor. Service och annat blir ju dubbelt med två motorer. Vår båt har dessutom en något starkare motor än orginal (MAG EFI 310 Hk) vilket förmodligen ger en mer fördelaktig bränsleförbrukning.

Båten har vi nu bestämt oss för att sälja, om det skulle vara intressant att titta på den.
http://www.blocket.se/goteborg/Sea_Ray_250_Sundancer__fullutrustad__28937386.htm?ca=15&w=1
Vi verkar ju bo i samma område....! (båten finns i Uddevalla)

Vår båt har ALLT man kan tänka sig förutom varmvatten, vilket däremot är förberett för!
Om vi inte får sålt båten kommer detta nog att bli nästa års investering.

Det ENDA negativa vi har att säga om båten är att det är dåligt förstärkt i luckan till motorrummet och bordet som är monterat ovanpå blir därför lite svajigt!!!
Detta kan man givetvis lösa genom att montera bordet upphängt med fäste på sidan istället om man vill.

Hoppas att jag tillfört något till beslutet ;-)

Mvh
Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sundpa

Du skrev att du gjort en större badbrygga. Har du en bra beskrivning på detta vore jag ytterst tacksam.

Båten ser j-vligt bra ut får jag säja! Liknar utförandet på min Rinker 265 med skarndäck och mittlucka. Din 250 har bättre planlösning bak med två motvända soffor. Vi saknar helt möjlighet att sitta tillsammans 2 vuxna 2 barn och äta frukost ute. Inne funkar det toppen såvida man bäddar först.

Själv är jag 183 cm och det fungerar bra att sova två i fören men med dottern som kryer upp på natten så blir det lite trång med flaxande armar. Tycker själv att det är krångligt att ta mig in i midkabinen då jag är relativt bredaxlad tidigare C58 i militära men har nu C54 i rockstorlek 20 år senare till minna 100 kg. Väl inne där så har jag en 140x220 säng, bra sängbelysning och mindre störningar av kluckljud mm, toppen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...