Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
steffs29

Tips på propeller 3 eller 4 blad

Rekommendera Poster

Jag måste troligen köpa ny propeller för den såg inte så kul ut, ganska hårt naggad. Hur mycket extra är det värt att lägga på propellern. Det finns ju från 1500kr och betydligt dyrare. Finns det några märken man bör undvika?

Har en Evinrude 90 HK från 90 på en Ryds 530 DC. Kommer vi att märka nån skillnad på plan och fart med en dyrare propeller. Kom gärna med tips på märken eller bra butiker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar va så att om man pratar alumiumpropellrar så är orginal att föredra framför kopior från andra tillverkare. Flera tester i båttidningar har visat att orginal alltid slår pirat, inte med mycket men o andra sidan är prisskillnaden oxå liten. Om det är orginalproppen som är den skadade som sitter på nu, ditt toppvarv stämmer, och du är nöjd med proppens egenskaper i övrigt så gå o köp en likadan hos nån OMC/BRP-försäljare är mitt tips.

Om du nu inte är nöjd med proppens egenskaper så finns det både alu och stålproppar från ett flertal tillverkare men då pratar vi om att prova ut en propp och det är nåt som tar lite tid och kostar en del pengar. Man kan förändra en båts egenskaper och prestanda en hel del med propellern. Bytesrätt är väldigt viktigt för det blir nästan aldrig rätt på första försöket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den går lite långsamt men det kanske inte förändras hur mycket som helst men det känns inte som den gör mer än kanske 28 knop. Tycker att den borde göra något mer. Propellern som sitter på nu har jag ingen historia på men den är väldigt kantstött. Motorn går tyst och fint under gång. Läste en artikel som någon tipsat om här inne och ska ner och kolla hur den varvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att titta på likadana båtar på blocket o maila ägarn o fråga vad de har för propeller. Har själv provat propulse 4-bladiga propeller på den ena båten ( 22fots midcabin med V6 innombordare)  så ökade toppfarten, bensinförbrukningen gick ner, den planade snabbare girade betydligt bättre mao allt blev bättre på den andra båten ( 5m HT med 4cyl innombordare) blev det ingen skillnad i toppfart mot orginal alu propp men den funkade för övrigt bra så jag kan rekomendera att testa propulse. En fördel är att den har utbytbara blad om man nu skulle råka gå på grund.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som det fattas en del fart här. Liknande båtar brukar göra runt 35 knop. På Ryds hemsida finns en del gamla broschyrer. Där kan du nog hitta en något optimistisk siffra på toppfarten. Kolla hur din botten ser ut. Förvånansvärt lite beväxning kan stjäla enormt med fart.

Angående ProPulse, som är en fyrbladig propeller med ställbara blad, bör man tänka på att en propeller med ställbara blad aldrig kan bli lika effektiv som en med fasta blad. Om man inte aktivt utnyttjar funktionen med ställbara blad är det bättre att köpa en 4 bladig propeller med fasta blad. Finns en del aluproppar med 4 blad och en hel drös med rostfria.

uvkes positiva erfarenheter om ProPulsens prestanda säger mer att de propellrar han bytte ut inte passade särskilt bra på de båtarna än om ProPulsens förträfflighet. Vill inte klanka ner på ProPulsen som är en fin svensk uppfinning med flera fördelar men man bör vara medveten om de begränsningar som även finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...