Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
dangerousdave

Ta bort bottenfärg på gelcoat - Hur göra?

Rekommendera Poster

har nu en båt över och tänkte göra den fin innan försäljning. Förra ägaren målade bottenfärg som de blinda slåss vilket ser förjälvigt ut, Tror inte ens det är riktig bottenfärg då den är matt och skrovlig. Min fråga är, kan man bara slipa bort färgen tills botten är vit igen och sen polera och vaxa upp botten? Är rädd jag sabbar gelcoaten. Har ingen erfarenhet av att bry mig om gelcoaten tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Jag har gjort på två sätt tidigare.

1. Slipa men lämpligt pappet tills man börjar ana gelcoaten, gå över till ett mycket fint papper och sedan kanske gå på med 1000 alt 2000papper sedan polera upp.

2. Åkt till Clas Ohlson och köp Rönnqvist Bottentvätt. Spraya på den yta du vill ha ren och låt verka, skölj sedan av. Jag lät det sitta i ett dygn innan jag sköljde av och alla färg va som bortblåst. OBS! läst instruktionen på flaskan, det kan skada gelcoaten om det får sitta för länge. Så man kan ta det i omgångar för att vara säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska nog inte bli besviken om inte Rönnqvist medlet tar bort din bottenfärg för det är definitivt inget färgbortagningsmedel. Du får möjligen en ren botten men färgen sitter nog kvar trots allt.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bekant till mig använde Propplösare Gel från Nitor vid en liknande manöver. Det luktade f-n men båtbotten blev REN. Jag vet dock inte vilket bottenfärg det handlade om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig om jag har fel: riktig bottenfärg är väl glansig? Det som någon har målat på min båt är hel-matt och lossar då jag stryker handen över. Måste varit någon vattenlöslig fasadfärg eller nåt. Ska nog testa o slipa lite med grov borste o diskmedel o sen med lite högtryck. Den som ska köpa båten måste ju få en rejält blank och fin botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jotun har ett stakt medel kommer inte i håg namnet just nu men det löser all gammal färg snabbt.

Kolla på Jotuns hemsida så står det där

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har riktig bottenfärg på båten låter det som. När båten har legat i vatten är botten färgen matt och ska färga av sig om du stryker med handen. Det kallas för kritande färg, färgen ska släppa så inget kan växa på den. När bottenfärgen är nymålad kan den vara lite halvmatt men efter en säsong i vatten är den matt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför skall den va glansig?

Det finns ju en del olika typer av bottenfärg. Hård bottenfärg för snabbående båtar till mjuka självpolerande färger för långsamtgående båtar. Sen finns det ett antal andra varianter.

På det du skriver tycker jag det verkar som en självpolerande färg. Att ta bort bottenfärgen och få en blank och fin gelcoat är nog bara en utopi.

Tar du ner bottenfärgen helt bör du lägga på en epoxygrundfärg.

När man köper en gammal båt brukar man i regel va tvungen att ta ner bottenfärgen helt. Tidigare ägare har ofte klabbat på färg genom åren och byggt upp tjocka lager. På andra ställen har färgen släppt och det har bildats kanter. Det är inte alls onormalt.

Om jag skulle köpa din båt, hade nog jag tyckt att det var bättre att den va som det va och gjort jobbet själv, så jag hade vetet att arbetet blev riktigt utfört.

Styling - ett billigt sätt att dölja skavanker.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blank för det glider bättre i vattnet, var min tanke.

Sen försöker jag inte dölja skavanker, är mån om att båten år i skick för nästa ägare, att få det till något negativt borde ge dig ett pris eller nåt. .  .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte Toaen försöker få det till något negativt. Han talar bara om som det är.

Bottenfärg släpper så som du beskriver så det är nog riktig bottenfärg som sitter på. Om vi antar att någon, när båten var ny, gjorde som man skall göra så har man epoxi primat den för att om inget annat så för att få färgen att fästa på gelcoaten. Om du nu skall försöka dig på att återskapa den ursprungliga blanka gelcoaten så biter du dig nog i tummen för det blir oerhört svårt eftersom du då måste slipa igenom primern som också har en tätande effekt. Och du kommer att få lägga oändligt med tid att polera fram en blank gelcoat som nästa ägare ändå måste prima för att kunna måla.

Om nu botten är målad många gånger så har det byggts upp tjocka lager och jag kan kanske förstå om du vill snygga till det men leta då fram ett bra färgborttagningsmedel och ta bort det mesta för att därefter slipa och måla på ny bottenfärg. Om du kommer ner till primern så lägg ett nytt lager primer över innan du målar bottenfärgen men glöm bort att försöka polera upp botten. Det är fullständigt bortkastad tid för du får varken mer eller mindre för båten och du gör något som inte är till någon nytta.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara hålla med. Skall du göra detta ekonomiskt och tidsmässigt försvarbart så se till att få bort färgen på ställen som det kladdats på och sedan maskera snyggt och måla med ny bottenfärg. Ta hellre foton för att visa ditt omsorgsfulla arbete.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...